Styrkort för 3d printer till fräsning?
Styrkort för 3d printer till fräsning?
Jag undrar om det är någon här som kör ett styrkort utvecklat för 3d-printer för fräsning istället?
Jag har en liten maskin bestyckad med ett Rambo-kort som jag i nuläget kör Marlin-firmware i som jag håller på att färdigställa, men då extrudern ändå är lite vissen och jag har tillgång till annan 3d-skrivare så blir det nog ett köra det här bygget som fräs istället. (gravering samt ev. kretskortsfräsning är tanken)
För att kunna använda den utan att byta massa delar så vore det fint att kunna köra med Rambo-kortet.
Hur "kompatibel" är g-kod som CAM-verktygen som används för fräsning med tolkningen i 3d-skrivarmjukvarorna? (Marlin i det här fallet)
Jag har en liten maskin bestyckad med ett Rambo-kort som jag i nuläget kör Marlin-firmware i som jag håller på att färdigställa, men då extrudern ändå är lite vissen och jag har tillgång till annan 3d-skrivare så blir det nog ett köra det här bygget som fräs istället. (gravering samt ev. kretskortsfräsning är tanken)
För att kunna använda den utan att byta massa delar så vore det fint att kunna köra med Rambo-kortet.
Hur "kompatibel" är g-kod som CAM-verktygen som används för fräsning med tolkningen i 3d-skrivarmjukvarorna? (Marlin i det här fallet)
Re: Styrkort för 3d printer till fräsning?
Det lilla jag kan bidra med är att begreppet verktyg/tool helt saknas i Marlin. Spindel på/av finns inte heller M3/M5. Jag tror du har en rätt bra uppförsbacke framför dej, om du inte hittar en version av Marlin elller grbl som någon anpassat för fräsning.
Tack för din tanke!
Just den biten är jag inte så kräsen med, det kommer inte vara någon styrning kopplad till spindeln (Dremel till en början iaf.) ändå.
Just den biten är jag inte så kräsen med, det kommer inte vara någon styrning kopplad till spindeln (Dremel till en början iaf.) ändå.
"begreppet verktyg/tool helt saknas i Marlin. "
Inga problem. Så länge man inte har automatisk verkygsväxlare, saknar detta betydelse.
Tool # genererar isolationsprogrammet och kan skrivas ut på display vid körning.
För "Spindel på/av" kan man nyttja fläkt eller heater-MOSFET.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=69643
Inga problem. Så länge man inte har automatisk verkygsväxlare, saknar detta betydelse.
Tool # genererar isolationsprogrammet och kan skrivas ut på display vid körning.
För "Spindel på/av" kan man nyttja fläkt eller heater-MOSFET.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=69643
Ja precis, man har ju endel mosfet utgångar och att koda till stöd för M3/M5 är ju inga problem.
Läste även om någon som löste den biten i som postprocessor i CAM:en.
Läste även om någon som löste den biten i som postprocessor i CAM:en.
Funderar på att göra detsamma för en plasma istället, vi får se hur det fungerar.. 

Jag drog ner CamBam, ritade en 20x20mm kvadrat och genererade ut lite g-kod för att testa, o det funkade direkt!
Satte fast en fjädrande bläckpenna som verktyg o den ritar så fint.
Tänk vad lite det behövs för att man ska känna sig som ett barn på julafton igen. 
Fräs och gravyrstål beställda ifrån Swech så jag kan fortsätta labba.
Hållare för en Dremel 4000 skrevs ut inatt så det ska monteras fast så labbandet kan fortsätta.
Satte fast en fjädrande bläckpenna som verktyg o den ritar så fint.

Fräs och gravyrstål beställda ifrån Swech så jag kan fortsätta labba.
Hållare för en Dremel 4000 skrevs ut inatt så det ska monteras fast så labbandet kan fortsätta.
Det finns väl ingen cirkulär interpolering och dylikt i 3d-skrivarfirmware? De utgår väl alltid från att CAM-programmet (eller slicern som det brukar kallas i 3d-skrivarvärlden) levererar G1-rörelser för allt? Jag har ingen erfarenhet av CAM, jag skriver allt manuellt till min svarv. Men jag antar att de flesta CAM-programvaror förutsätter att det finns G2/G3 och annat?
Om man kollar i koden för Marlin så stödjer dom G2/G3.
Kod: Markera allt
/**
* G2: Clockwise Arc
* G3: Counterclockwise Arc
*/
inline void gcode_G2_G3(bool clockwise) {
Testa göra en cirkel i cambam och se om den klarar av det helt enkelt.. 
Annars finns ju källkoden, så det går ju att skriva egna funktioner för de koder som saknas.. Jag kommer ju att behöva en för att tända facklan, och höjdkompensering, så det blir ju att leka lite med koden hur man än gör..

Annars finns ju källkoden, så det går ju att skriva egna funktioner för de koder som saknas.. Jag kommer ju att behöva en för att tända facklan, och höjdkompensering, så det blir ju att leka lite med koden hur man än gör..
Ändra en utgång görs iofs enkelt med M42 Px och sedan förstärka så man kan driva en spindel t ex. Det kan också duga att sätta på för hand.
G2/G3 finns som sagt, men bara i bordets plan, vertikala cirkelbågar eller annan lutning går inte med G2/G3.
Jag tänker att det sällan räcker med ett verktyg för att fräsa, det ska fräsas och det ska borras t ex. Och då behövs ett sätt att justera för längden på verktyget. Normalt vill man jobba i arbetsstyckets kooordinater, inte i en fiktiv punkt på verktygshållaren. Då behövs en offset-funktion och det finns inte i Marlin. När man byter verktyg byter man också ändra offset så att verktyget är rätt positionerat i förhållande till arbetsstycket. Det är nog inte så svårt att lägga till kompensering för offset i Marlin, men det saknas i alla fall just nu. Allting går att göra för hand naturligtvis, så om man klarar att hålla sånt här i huvudet när man genererar g-kod så går det också bra.
Annars finns det mesta tror jag, 4 axlar finns och externa enheter kan styras med M42 om inte annat. Det Marlin har som man inte behöver här är temperaturmätning och styrning av värmen till hotend och bädd. Plus uppriktning av bädd, fast det kan man ha nytta av här med.
G2/G3 finns som sagt, men bara i bordets plan, vertikala cirkelbågar eller annan lutning går inte med G2/G3.
Jag tänker att det sällan räcker med ett verktyg för att fräsa, det ska fräsas och det ska borras t ex. Och då behövs ett sätt att justera för längden på verktyget. Normalt vill man jobba i arbetsstyckets kooordinater, inte i en fiktiv punkt på verktygshållaren. Då behövs en offset-funktion och det finns inte i Marlin. När man byter verktyg byter man också ändra offset så att verktyget är rätt positionerat i förhållande till arbetsstycket. Det är nog inte så svårt att lägga till kompensering för offset i Marlin, men det saknas i alla fall just nu. Allting går att göra för hand naturligtvis, så om man klarar att hålla sånt här i huvudet när man genererar g-kod så går det också bra.
Annars finns det mesta tror jag, 4 axlar finns och externa enheter kan styras med M42 om inte annat. Det Marlin har som man inte behöver här är temperaturmätning och styrning av värmen till hotend och bädd. Plus uppriktning av bädd, fast det kan man ha nytta av här med.
"När man byter verktyg byter man också ändra offset så att verktyget är rätt positionerat i förhållande till arbetsstycket. Det är nog inte så svårt att lägga till kompensering för offset i Marlin, men det saknas i alla fall just nu."
Detta sköts av isolationsprogrammet vid kretskortsfräsning.
Detta sköts av isolationsprogrammet vid kretskortsfräsning.