7809 spänningsregulator klarar inte strömmen
7809 spänningsregulator klarar inte strömmen
Satte en 7809 för att få 9v från skruvdragare batteripaket till panoramagrejen för att fota stora bilder för väggtapeter.
Fick bara ut 3,5V. Testade med 9v spänningsaggregat och såg att strömmen blev 1,3A för 9-volten. Batteripacken gav 20V nyladdat. Är det för mycket för 7809? Det är väl inte så bra med så hög inspänning kantänka. Det blir ju runt 15W som ska kylas bort. Har en kylplåt som inte blev mer än ljummen men kretsen verkar ge upp för den höga belastningen.
Kan det möjligen gå bra om jag har lägre batterispänning.
Är 7809 switchat reglerad? Kanske ska ha en konding för att hjälpa till med glättning?
Fick bara ut 3,5V. Testade med 9v spänningsaggregat och såg att strömmen blev 1,3A för 9-volten. Batteripacken gav 20V nyladdat. Är det för mycket för 7809? Det är väl inte så bra med så hög inspänning kantänka. Det blir ju runt 15W som ska kylas bort. Har en kylplåt som inte blev mer än ljummen men kretsen verkar ge upp för den höga belastningen.
Kan det möjligen gå bra om jag har lägre batterispänning.
Är 7809 switchat reglerad? Kanske ska ha en konding för att hjälpa till med glättning?
Re: 7809 spänningsregulator klarar inte strömmen
Kondensatorer ska till enl. databladet!
Men 78xx-serien har inbyggd överström och överhettningssäkring som stänger ner om det blir illa.
Det finns ett sätt att - medelst en transistor och ett motstånd - att få kopplingen att ge mycket mer ström, kolla i databladet.
Men 78xx-serien har inbyggd överström och överhettningssäkring som stänger ner om det blir illa.
Det finns ett sätt att - medelst en transistor och ett motstånd - att få kopplingen att ge mycket mer ström, kolla i databladet.
utan kondingar (som ju mycket riktigt ovillkorligen ska användas enl databladet) kan man få riktigt skumma effekter, skulle inte bli ett dugg förvånad om ditt problem beror på det..
7809 säger inte ett dugg om vilken ström den klarar... Det finns stabbar som klarar 100mA precis som det finns 5A stabbar i 7XXX-serien. Kolla databladet för AKTUELL modell så ser du vad den ska klara, en "standard" i TO220 kapsel brukar ligga på 1-1,5A om jag inte minns fel...
-
Standard i TO220 är 1A dvs LM7809UC. Sedan har det kommit bätre tom upp till 3A LM7809CV och det är det minsta du behöver.
Kolla alla bokstäver..
Kolla alla bokstäver..
Tack för fina tips. Olika storlekar på kondensatorer har jag sett när jag googlat och de kopplingar jag sett har gällt likriktad växelspänning in. Då jag bara sänker batteripaket spänning tänkte jag att kondingar är överflödiga men vet ju inte hur kretsen fungerar.
Ska se vad kretsen heter mer exakt.
Hör av mig.
Ska se vad kretsen heter mer exakt.
Hör av mig.
När jag kollar på kretstypen hos en leverantör står det att kretsen är oreglerad. Lustigt då att kalla den för spänningsregulator! Kanske bara jag som kallar den så. Blir lätt fel med nomenklaturen när man är amatör.
Vad står det på den då?
Den är reglerad. Strunta i vad leverantören skriver, sök på beteckningen på regulatorn och gå efter vad databladet säger.
Den är reglerad. Strunta i vad leverantören skriver, sök på beteckningen på regulatorn och gå efter vad databladet säger.
> När jag kollar på kretstypen hos en leverantör...
Generellt gäller att faktiska länkar till webb sidor, PDF filer eller liknande
alltid är mycket bättre än egna tolkningar och gissningar.
Generellt gäller att faktiska länkar till webb sidor, PDF filer eller liknande
alltid är mycket bättre än egna tolkningar och gissningar.
78XX ska ha små kondingar nära kretsen för att den inte ska självsvänga,
"kretsen är oreglerad."
finns det oreglerade regulatorer?
"kretsen är oreglerad."
finns det oreglerade regulatorer?
Som sagt, utan att faktiskt se källan till den där tolkningen så ger
det inget att gissa. Det *kan* syfta till HF stabiliseringen, vilket
ju stämmer, det är därför man behöver externa kondensatorer
för att inte självsvänga.
Men i det aktuella fallet så finns det en viss möjlighet att den
helt enkelt har strömbegränsat...
det inget att gissa. Det *kan* syfta till HF stabiliseringen, vilket
ju stämmer, det är därför man behöver externa kondensatorer
för att inte självsvänga.
Men i det aktuella fallet så finns det en viss möjlighet att den
helt enkelt har strömbegränsat...
Ser ut att den strömbegränsar. L2809CV heter kretsen och klarar visst bara 1A.
Fixat mittuttag på batteripacket istället och får bättre effektivitet.
Dubbla energin och inga reglerförluster. Istället blir batteriet snedbelastat men kan använda även den andra sidan om mittuttaget så alla celler får jobba.
Alla som svarat ska ha tusen tack!
Elektronikforum är fantastiskt.
Fixat mittuttag på batteripacket istället och får bättre effektivitet.
Dubbla energin och inga reglerförluster. Istället blir batteriet snedbelastat men kan använda även den andra sidan om mittuttaget så alla celler får jobba.
Alla som svarat ska ha tusen tack!
Elektronikforum är fantastiskt.
- Retroperra
- Kontakt: