450nm laser

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hawkan

Re: 450nm laser

Inlägg av hawkan »

Nya tester på temat att tillverka kretskort.
Det är ett utsnitt av ett kort med qfp-32 0.8 mm pitch.

Bild

Detta är gjort genom att skriva ut F.cu från Kicad, utan någon swell eller sånt.
Inkscape och sedan raster2gcode. Kör ca 1 m/min med lasern på full effekt.
Färgen är bortlasrad där det ska etsas. Så här långt ser det bra ut.
Man anar kopparen men det är inte så den glänser precis.

Bild

Förstora upp lite. Det ser bra ut. Precist och exakt. Den svarta färgen borta där den ska.
Lite randigt är det, det indikerar väl att det är färgränder. Lasern biter inte alls på
kopparen, så det är inte märken i kopparen.

Bild

Uppförstoring av tre ben på qfp-32. Här ser man varje rad som lasern har gått.
Detta är gjort med upplösning 0.05 mm (20 pix/mm). Det ser helt okej ut,
bara att ge sej på att etsa.

Bild

Så här blev det efter etsning. Helt godkänt.
Men då har det varit såhär att den svarta färgen försvann inte helt utan det låg
en hinna där lasern gått. Fattade inte det första gången men sen var det inga problem.
Jag lägger i kortet i etsbadet och tar upp den efter en minut och torkar av kortet
under vatten med den mjuka sidan av en kökssvamp. Hinnan som ligger över
det som ska etsas bort försvinner med skarpa fina gränser. Så färghinnan är där
men heller inga problem att få bort.

Hade lite problem med etsvätskan som inte etsade så snabbt, men fick ordning på
det också till slut.

Bild

På lite avstånd ser det ut såhär. Det blev bra det här.

Bild

Och så testade jag med en qfp-64 med 0.4 mm pitch. För skojs skull för att se hur det går.
Här är resultatet. Jag tycker det duger, men det är inget jag tänker göra mer än som test.
Det ska ju lödas också och det är inte säkert det är så lätt.

Det är lite olika avstånd mellan de horisontella paddarna och det är inte laserns fel,
utan det verkar vara en problematik med exakt hur raderna skapas med avrundingsfel
i Inkscape. Det ser ut ungefär samma i Inkscape, inte riktigt lika stora avståndsskillnader,
men om man startar med de skillnaderna så kan det förstärkas vid raster2gcode.

Hurra för Biltemas mattsvarta färg, verkligen universal, haha, Här gjorde den susen.

Jag fortsätter med att försöka lägga på en lödmask, har insett att vattenbaserad färg inte
vill ligga på koppar. En hel del kvar innan det är i hamn.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Väldigt intressant tråd!

Vad tror ni om en sån här maskin som grund med en starkare diod på?
http://www.banggood.com/1500mW-Desktop- ... 74159.html

Onekligen billigt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Den är säkert bra, har allt som behövs verkar det som. (Skyddsglasögon...)
Inte så olikt min, grbl har jag inte använt alls fast jag precis börjar nosa i den riktningen.

Diodens styrka räcker om den kan fokusera bra. Inget av det jag provat
kommer att göra någon skillnad om det är 1.5W eller 2W eller 2.5W.
När det gäller kretskort har jag testat med rätt hög fart 5 m/min och lasern
skär i färgen helt okej. Men det blir inte riktigt exakta gränser, det är
snarare styrsystemet som begränsar för mej där än diodens styrka.
Jag tittade allvarligt på DTRs 7W diod, men läste runt om den och den
fokuserar inte jättebra, så för sån här precisionsmärkning är den inte så bra.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Inte några nya tester, men en del aktivitet ändå.

Det första är väl att stålet har börjat rosta på axlar och lager. Åt det hållet som fläkten blåser har det blivit brunt, uppströms laserdioden är allt ok som vanligt. Har väl skurit nåt olämpligt.

Det andra är att jag kör nu en annan version av Marlin, en som stöder G7-kommando med raster. Det funkar väldigt bra nu, det går att köra full fart och gravera. Men det var inte så jätteenkelt. Marlin finns här https://github.com/lansing-makers-netwo ... ter-marlin tillsammans med ett bra tillägg till Inkscape för att skapa G-kod, både raster och vektor-format. Det funkar egentligen rakt av MEN inte om man kör med corexy som jag gör. Det gick ett par dagar att förstå vad som hände där. När jag väl konstaterade att det berodde på corexy, och så hade jag trängt in i koden ordentligt för G7 raster, valde jag att flytta över alla förändring som rör just laser och G7 till allra senaste versionen av Marlin som finns här https://github.com/MarlinFirmware/Marlin, så nu har jag en kopia av senaste Marlin med G7 raster för laser. Tog en stund att få ordning på, och i den vevan rättade jag till en problematik med ackumulerat avrundningsfel som kan få rasterutskrift att vissa lägen gå nästa 0.1 mm fel. Och nu funkar det utan problem. Alltid öppen för förbättringar, annars så kan jag stanna på denna uppställningen av programvara.

Håller också på att bygga om mekaniken från corexy till dubbla Y-motorer och enkel X-motor. Jag behöver få undan remmarna som löper överallt, behöver få lite mera plats ovanpå sliderna och så inbillar jag mej att mekaniken blir lite stabilare med den nya uppställningen. Det finns ett skäl till men säger inte mer om det än att det nog blir coolt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Biltemas mattsvarta tål 2-propanol som är i Biltemas elektronikrengöring. Yess, då är det meningsfullt att testa att ha den svarta färgen som lödmask. Det har jag testat och här kommer bilder från det.

Bild

Utgick från en 30x30 mm fyrkant med testmönster som jag gjorde på det sätt som beskrivits tidigare i tråden. Inget konstigt med det.

Bild

Sprejade med Biltemas mattsvarta färg och lät torka såpass att det gick att hantera, en halvtimme?

Bild

Här har hänt grejor.

Först är kortet lasrat med mönster från soldermasken. Och den observante ser att jag började fel i några mm med kopparlagret, Det fick jag avbryta och använde sedan rätt soldermask.

Sedan gäller det att få bort den hinna som blir kvar över kopparn efter lasringen. Jag försökte med rengöringsspray och tandborstning och en del fick jag bort men inte allt. Färgen mellan qfp-32 överlevde inte den behandlingen tyvärr. Kortet blev lagt i etsbadet i en minut och sedan svampad, då lossade allt. Bilden visar efter detta.

Funkar det då? Bäst att löda på lite grejjer och se hur det blir.

Bild

Lödpasta pålagd med en pastastencil jag gjort tidigare av läskedrycksburk.

Bild

På med lite komponenter och in i ugnen. Och då blev det såhär.

Det är både bra och dåligt det här.

Det dåliga är att färgen bubblade på de stora kopparpartierna. Jag tror det beror på att färgen har kvar lösningsmedel som började koka i max-värmen i ugnen.

Det bra är att på det stora hela har det ändå fungerat.

Alla såna här tester föder nya tankar och jag ska suga på detta resultatet lite och se om jag kan komma fram med något bättre. Kanske grön färg t ex :)

En updatering dagen efter: När färgen fått härda över natten så klarar den åtminstone två cykler i lödugnen utan att det bubblor. Ständigt detta med tålamod.
Frank

Inlägg av Frank »

Kul att se att du expirementerar en del. Jag går i tankarna att göra något liknande men tiden räcker inte till just nu.

Men jättebra med inspiration från dig.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Grymt jobbat, hawkan!

Följer dina framsteg med stort intresse.
Jag kommer nog beställa en egen laser i nästa vecka :)

Vad är det för mjukvara du använder?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Just det, du kan torka färgen med en varmluftspistol på "lagom" värme (så den inte kokar) så slipper du vänta över natten.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Oj, missade att du gjort ett inlägg.

Jag kör med Marlin från https://github.com/lansing-makers-netwo ... ter-marlin och hans plug-in för Inkscape. Fast sen tog jag de ändringar de gjort och lade in i senaste Marlin och kör den nu. Styrningen av lasern är på tre sätt: kontinuerlig med intensitet via pwm från G-kommando, pulsad som inte riktigt vet vad det är och raster där de har gjort ett eget G7-kommando som fungerar ihop med Inkscape. Raster fungerar riktigt bra.

Tack för tipset om färgen. Jag har skaffat sån där film för lödmask och ska se om jag kan bränna bort den över paddarna.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det skulle bli coolt skrev jag. COOLT? COO LT? Men wtf finns det ingen ordvrängande göteborgare här?
CO2 Laser Tube :D .

Håller på att bygga om maskinen och just nu ser den ut såhär. Delarna är på plats. Det ska kopplas lite sladdar och ordna till det snyggt så går det att köra med laserdioden igen. Laserdioden sitter där, vid sidan om linsen för CO2-lasern. CO2-lasern ska inte igång just nu.

Bild

Den ser helt skev ut men det är den inte i verkligheten, det är nåt med hmm kameran?

Jag provstartade CO2-laserröret och den brände ett djupt hål i ett vedträ på bara några sekunder. Och det var med ofokuserad stråle. Det ingav respekt och jag inser att detta är en helt annan effekt än laserdioden. Helt andra krav på inbyggnad och skydd. För min egen skull om inte annat. Här måste det till något som fångar upp direkt och indirekt laserljus på ett helt annat sätt en för laserdioden.

Lasern måste ju kapslas in helt och det som är enkelt är tittinrutan för den kan göras i genomskinlig plexiglas t ex. Men lådan? Plåt ja. Jag har svårt att själv få det bra när jag jobbar med plåt, kan inte klippa, bocka eller falsa på bra sätt, har inga verktyg för det. Det skulle kunna funka att klä en trälåda invändigt med plåt, det skulle kunna bli okej. Klä med plastskiva skulle funka men det känns som stor risk att plastskivan blir sönderbränd.

Och bädden. Till laserdioden har jag ett honeycomb-galler och laserdioden bränner sönder underlaget som detta ligger på. Måste fånga upp eller sprida ut laserstrålen i så fall. Det finns "laser bed" på ebay men dels är jag dumsnål och dels har jag tänkt att skärytan ska vara minst 60x60cm. Jag har tittat lite på sträckmetall och kanske ett fettfilter skulle funka, en random bild på ett:
Bild

Det kanske bara är dumt att titta på sånt, men priset avskräcker på riktiga laserbäddar eller så har jag helt enkelt inte hittat rätt.

Arbete pågår på CO2-fronten, en månad till start där? Jag ska i alla fall sätta ihop maskinen så att det går att jobba med laserdioden, har helt plötsligt hittat på att göra några mönsterkort.
hawkan

Inlägg av hawkan »

NÄ! Det blir inte bra att blanda laserdiod och CO2 laser. Härmed blir laserprojekten två projekt.
En tråd för CO2-laser-projektet är här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=81018

Jag har plockat ihop laserdiodmaskinen igen, ordnat upp sladdar och pysslat lite.

Här är ett test med att skära i balsa.

(finns det verkligen ingen funktion för att lägga in ett youtube-klipp som man bara klickar på???)

Efter det så körde jag två pass efter varann och efter jag skakat lite på balsabiten ser det ut så här. Godkänt.

Bild
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag har 4mm rökfärgad plast (tror det är Polykarbonat) om du vill prova.
Dra ett PM med adress.
IMG_5202.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Polykarbonat går inte bra att skära i laser, kolar bara och blir fult.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag kan testa polykarbonat även om det inte är någon stor chans att det går att skära i.
Men då är det testat i alla fall och då vet vi. PM kommer.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Är den mattsvarta färgen artikel nr 36561 ?
Skriv svar