CNC Nollpunkt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

CNC Nollpunkt

Inlägg av Perkla »

Jag har problem att förstå hur man ska sätta fast materialet i CNC maskinen i förhållande till filen man ska fräsa, alltså jag kan ju nolla maskinen var jag vill, fast det blir sällan så där jätte bra, ofta blir det inte helt rätt.

Ska man nolla maskinen tex nere i ett hörn på materialet eller där man vill att den ska börja fräsa ?

Några förslag eller idéer skulle vara jätte bra..
Användarvisningsbild
Krauser

Re: CNC Nollpunkt

Inlägg av Krauser »

Nästan alltid ett hörn på biten. Ska du göra flera likadana bitar ur samma plåt så brukar man göra en nollpunktförflyttning till varje ny startpunkt.

Inget måste men det brukar underlätta att tex ha Y 0 mot fasta biten på skruvstycket.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Finns flere olika sätt, beroende på arbetsstycket, materialet och vilken noggrannhet som behövs.

En metod: styrtappar på kända positioner som går ner i offerskivan också. Jag brukar använda 6 mm möbelpluggar - 2-3 st brukar räcka.

En annan metod: mha en sensor. Nu kommer jag ihåg, att du inte fick någon sensor med din fräs, men du kan lika väl göra en själv av en metallbit/plåt som du vet tjockleken på, en LED + motstånd + ett 1,5 V batteri, litet ledning och en krokodilkäft.
Knip krokodilen i frässtålet och sätt plåten platt mot det som du vill nollställa emot. Jogga tills det blir "touch", d.v.s. LEDen tänds.

Offseten för Z-axeln blir plåtens tjocklek, för X- och Y-axlarna lägger du dessutom till radien på frässtålet. Givetvis måste du vrida stålet så, att den yttersta kanten på eggen först berör plåten.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

du ska nolla biten efter så som du programmerat den i din CAM. nolla inte alla axlar samtidigt. alltså om du vill ha det i ett hörn på en 4-kantig bit. börja då med t-ex X-axeln. ett stycke bort från hörnet, så du lätt kan se när du har linjerar centrum på spindeln med sidan på biten, gör sedan nästa sida.

med detta sättet kan du väl komma inom ca 0.1-0.2mm
vill du ha noggrannare får du nog köpa dig ett nollningsverktyg.

på jobbet brukar vi nolla med en tusendelsklocka uppsatt på en rigg som tar den en bit från centrum, sedan får man gå på båda sidorna av x, och samma på y. och nollar då biten mitt i. vi brukar hamna inom ca 0.005mm vilket är helt ok.

lycka till med din nollning.
Matthew

Inlägg av Matthew »

En bra och informativ film om Heimers 3d nollningsverktyg.

//matthe
Skriv svar