Hej
Jag har inköpt från UNI-T ett prisbilligt labaggregat UTP3702 2 * 32 Volt 3 A
Efter en del mätningar med kalibrerade 6½ siffriga Multimetrar Fluke & Datron har jag insett att UTP3702 är lite felinställd.
Instrumenten avviker från uppmätt spänning. Ibland upp till 0.2 volt. Skräpinstrument egentligen.
Följsamheten när man så vill ha avviker med ungefär 2.5 mvolt mellan uppmätta utspänningarna. Inom spec men kan kanske lätt fixas om man har ett schema.
På PCB sitter tre potentiometrar per kanal. Vilka funktioner har de?
Är det någon som har ett schema ?
uni utp3702
- Klas-Kenny
Re: uni utp3702
Har inget schema eller info, men alltså, är det så noga egentligen?
Vill du ha en exakt matningsspänning så mäter man med multimeter, nära kretsen man matar. Du kommer ju alltid att ha ett visst spänningsfall i kablar, låg noggrannhet (få värdesiffror) i displayen på spänningsagget etc.
Mätte dock för skojs skull upp mitt (sådant) aggregat, den kanalen jag testade, obelastad, felade inte mer än 0,1V någon gång, jämfört med min Agilent U1272A. Och det får man ju anse tämligen ok, när det bara är en decimal på displayen.
Vill du ha en exakt matningsspänning så mäter man med multimeter, nära kretsen man matar. Du kommer ju alltid att ha ett visst spänningsfall i kablar, låg noggrannhet (få värdesiffror) i displayen på spänningsagget etc.
Mätte dock för skojs skull upp mitt (sådant) aggregat, den kanalen jag testade, obelastad, felade inte mer än 0,1V någon gång, jämfört med min Agilent U1272A. Och det får man ju anse tämligen ok, när det bara är en decimal på displayen.
Har en sådan - och instrumentet är något jag INTE litar på i den burk! Omkopplaren mellan Spänning och Ström glappar på något vis och är generellt opålitlig. Har funderingar på att bygga ett eget instrument till den som visar båda ström och spänning samtidig på båda.
-
Kan vara lite svårt att hitta exakt rätt schema till den där,men vad sitter det i ditt ex?
Serietransistorer? Vilka och hur många?
Kretsar?
Serietransistorer? Vilka och hur många?
Kretsar?
Svar till Rolf Zetterberg
Jag har inte gått så djupt ännu, väntar på svar från andra källor också. Får se hur de faller ut.
mvh
Jag har inte gått så djupt ännu, väntar på svar från andra källor också. Får se hur de faller ut.
mvh