Förvirrad över bil generatorns FIELD kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Förvirrad över bil generatorns FIELD kabel

Inlägg av arte »

Hej,

Jag vet att många bil generatorer har en FIELD kabel som matas med från batteriet för att skapa ett magnetiskt fält.

Här är ett schema från en gammal Datsun men tror det är lika på många andra bilar.
Den röda pilen pekar på L kabel (även kallad field) som både används för att generera ett magnet fält och skapa en spänning.

Bild

1. Det jag inte förstår är när generatorn börjar snurra så skapas det en spänning där pilen pekar. Ifall man stänger av tändningen så kommer väl generatorn fortsätta att generera en spänning tills motorn har varvat ner? Eftersom magnet fältet nu skapas från generatorn själv.

2. Är det t.om möjligt att IGNITION COIL kan drivas via L kabeln? Om vi låtsas att alla FUSIBLE LINK går sönder.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Re: Förvirrad över bil generatorns FIELD kabel

Inlägg av Jan Almqvist »

1. Ja, helt rätt.

2. Nej, nästan all spänning hamnar över lampan. Det blir för lite kvar till tändspolen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

De flesta växelströmsgenerator behöver hjälp av strömmen genom laddningslampan vid start för att det skall bli tillräckliga magnetiska fält som skapar tillräckligt med spänning att det överstiger likriktardiodernas spänningsfall innan de börja leda så att generatorn kan mata sig själv

Kort sagt så kan många växelströmsgeneratorer inte 'boot-strappa' sig själv (eller vart fall måste varvas väldigt mycket innan det 'tänder') på samma sätt som gamla likströmsgeneratorer kunde göra med sin kvarvarande remanens och det som hindrar 'självstarten' är att framspänningsfallet på dioderna är högre än spänningen som skapas av kvarvarande remanens i generatorn.

Just startprocesser är ofta en bortglömd detalj i många elektriska och elektroniska design med oväntade besvär som måste lösas...

det finns förvisso självstartande bilgeneratorer och där har de löst problemet att man har stoppa in en liten permanentmagnet i rotorn, problemet är om man använder neodymmagneter mm. är att dessa tål inte värme så bra då en bilgenerator kan bli bra varm i och med hög effektuttag per vikt/volym och nästan hälften av axeleffekten blir värme direkt i generatorn i form av lindningsförluster (kopparförluster) och halvledarförluster och en hel del järnförluster (då man styr ut magnetfältet ända ut till järnets mättningsgräns - det är därför en bilgenerator på nästan inget tid alls blir genomvarm i stommen när den kort efter start laddar med mycket ström, den höga magnetiska utstyrningen gör också att det blir en mekaniskt vinande ljud) och förstås inte en helt oansenlig del som fläktförluster för att hålla generatorn tillräckligt kall.
arte

Inlägg av arte »

Tack för svaren, har blivit lite klockare.

Har installerat en "Kill Switch" i bilen. När jag stänger av bilen med motorn igång med kill switchen så blinkar ladd lampan till lite snabbt, den gör inte det ifall jag stänger av bilen normalt med tändningen.
Jag ersatte ladd-lampan med en LED och testade vilket hål strömmen åker åt, strömmen åker från generatorn in i lampan via FIELD kabeln (altså tvärtom från normalt).

Kill switch är makerad med grönt.
Bild

1. Den enda vägen som strömmen kan åka är markerad med nummer och blåa pilar i bilden, kan det vara rimligt?

2. Vad händer om jag ersätter ladd lampan med en LED, då kommer L vara några volt lägre. Kan detta påverka generators funktion?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är lite konstigt att generatorlampan inte blinkar till när du stannar motorn på vanligt sätt.

Om du vill slippa detta blink så kanske du kan ha en diod i serie med kabeln, men se upp så att inget felfungerar på grund av spänningsfallet.

Om jag hade varit dig hade jag levt med att lampan blinkar till. Om det är nån slags entusiast-pyssel-bil (med tanke på kill switch) så är det kanske till och med bara bra att lära sig hur lampan brukar blinka till vid normalt stopp och på så sätt kunna känna igen om motorn plötsligt beter sig annorlunda när den stängs av.
Skriv svar