Skumt problem (16f628)
Skumt problem (16f628)
Hej!
Jag har nu fått igång min programmerare och får min lysdiod att blinka med men egna kod.
MEN det är ett konstigt glapp någonstans. Den blinkar bara ibland(oftast om man trycker över alla lödningar och PICen).
Vdd = 4,5 V +
Vss = 4,5 V - och lysdiodens katod
pin 18(RA1) = lysdiodens anod i serie med ett motstånd
Jag har prövet att löda om allting med olika kablar och socklar men felet kvarstår. När den väl fungerar så är den jättebra.
Någon som har några tips och ideer??
TACK!!
Jag har nu fått igång min programmerare och får min lysdiod att blinka med men egna kod.
MEN det är ett konstigt glapp någonstans. Den blinkar bara ibland(oftast om man trycker över alla lödningar och PICen).
Vdd = 4,5 V +
Vss = 4,5 V - och lysdiodens katod
pin 18(RA1) = lysdiodens anod i serie med ett motstånd
Jag har prövet att löda om allting med olika kablar och socklar men felet kvarstår. När den väl fungerar så är den jättebra.
Någon som har några tips och ideer??
TACK!!
Mrmike: Nej det har jag inte. Ska jag bara sätta en 47k mellan vdd och MCLR?
Perrx: Jo du har helt rätt. Med 4,5V - menar jag bara "jorden" på batteriet. Kanske uttryckte mig oklart.
matseng: Nä jag kör med internal.(eftersom den fungerar ibland
)
Men tack för alla tips. Ska pröva så fort mitt engelska arbete är klart
Perrx: Jo du har helt rätt. Med 4,5V - menar jag bara "jorden" på batteriet. Kanske uttryckte mig oklart.
matseng: Nä jag kör med internal.(eftersom den fungerar ibland

Men tack för alla tips. Ska pröva så fort mitt engelska arbete är klart

Den inställningen rör nog bara programmering av i2c-minnen.
Om det är ditt första försök på PIC-programmering kan du testa att ladda PIC:en med det program som finns här: http://www.voti.nl/blink/index.html. När jag programmerade en PIC första gången blev det allt annat än rätt
Sidan kan annars vara bra att ha om man misstänker att PIC:en gått sönder
Om det är ditt första försök på PIC-programmering kan du testa att ladda PIC:en med det program som finns här: http://www.voti.nl/blink/index.html. När jag programmerade en PIC första gången blev det allt annat än rätt

Har gett mig på mina PICar nu igen. Jag satt dit ett pull-up motstånd och nu är den mycket stabilare. Har kommit fram till att när jag ger kopplingen ström så händer det ingenting, men om jag kortsluter lysdioden med VDD(alltså ger den en liten "startknuff") så lyser den stabilt. Det räcker alltså med en halv sekund sen fortsätter den att lysa. Är det någon som kan tänka sig veta vad det är??
TACK!!
*edit* Jag har prövat med en helt ny krets men det blir exakt samma problem.
TACK!!
*edit* Jag har prövat med en helt ny krets men det blir exakt samma problem.