Läsa av binär kod från LCD?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Darn

Läsa av binär kod från LCD?

Inlägg av Darn »

jag har suttit och lekt med en arduino mega, trevliga grejer faktiskt, jag köpte ett mätinstrument men förstod sedan att usben var inte menad att läsa data till datorn, utan mer att ladda batterier. Kina skit.

Så jag tänkte riva sönder hela mätinstrumentet och mäta ut all binär data som skickas till lcd displayen och skicka över dem till min arduino och decoda det fast jag börjar småskaligt ifall allt skulle skita sig. :)

så mitt offer blev en temp/hydro givare med lcd skärm kopplad med sån där magnetstrippa. Lödde på grejerna och drog igen allt. Nu till det kluriga som jag är lagom tveksam till och jag ska erkänna att jag har lite hjärnsläpp...
- den är batteristyrd med 1,5v, ska jag koppla in mig på 3v och sätta en resistor och driva den med 1,5v för att jag ska kunna få ut ett värde som kan tolkas som 1/0 ?

jag räknade antal pins på kretskortet till LCD, 13st
segment på 7st x4= 28st (eller 37st,39st beror på hur man räknas när den är custom)
räknade ut att det binära för
1111
010001010111 (12st)
3625
0111000101001 (13st)
9999
010011100001111(15st!)
Bild
Bild

hur tillmötes går jag problemet att decoda detta?

*måste vara uppdelat i två grupper
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Läsa av binär kod från LCD?

Inlägg av Icecap »

Om de data du kommer åt faktisk är segmentdata är det en del komplikationer i det hela.

Självklart går det att kolla segmentdata och omvandla till siffror, den delen är enkel. Men problemet är att LCD nästan alltid drivs med AC, alltså att segmenterna och bakgrunden växlar polaritet konstant. Är segmenterna aktiverade är de i motfas med bakgrunden, är segmenterna inaktiva är de i medfas med bakgrunden.

Inget omöjligt att lösa heller men inte helt trivialt.

Ska du verkligen börja "leka" på allvar skulle jag istället föreslå dig att skaffa riktiga sensorer och koppla direkt till Arduinon, det blir avsevärd enklare, avsevärd mer lärorikt och i slutändan nog samma pris.
Darn

Inlägg av Darn »

Icecap skrev: Ska du verkligen börja "leka" på allvar skulle jag istället föreslå dig att skaffa riktiga sensorer och koppla direkt till Arduinon, det blir avsevärd enklare, avsevärd mer lärorikt och i slutändan nog samma pris.
har testat grundutbudet av sensorer som finns färdiga till arduino, dom är lagom tråkiga så därför köpte jag in ett mätinstrument som skulle kunna mäta lite annat men blev lurad på usbporten.

Jag kan inte riktigt se problemet med AC? fast jag är ju rätt ny på sånt här men det är kul :)
ifall -AC = 1 och +AC = 0? :S

Bild
Castor

Inlägg av Castor »

Här förklaras lite hur man driver LCD-displayer, finns säkert bättre om du söker på "lcd segment driver" för att få mera förklaring

http://www.ubasics.com/driving_static_lcds
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Darn: det kan vara att du inte ser problemet men du ska kolla varje segment och samtidig veta om bakgrunden är '1' eller '0'.

Är en segment PÅ är den '0' när bakgrunden är '1' och vice-versa.
Är en segment AV är den '0' när bakgrunden är '0' och vice-versa.

Och bakgrunden växlar med en viss frekvens, sannolikt 100 Hz eller så.

Detta ska du avkänna vid signalnivåer på ung. 1,5V. Detta är såklart möjligt, det går dock till en del elektronik och det kan simplificeras lite om du kan vara säker på din timing i programmeringen.

Rent faktisk blir det ganska säkert enklare att bygga samma funktioner utan instrumentet.

Men vad är det du vill bygga och mäta som är så speciellt?
Darn

Inlägg av Darn »

Castor skrev:Här förklaras lite hur man driver LCD-displayer, finns säkert bättre om du söker på "lcd segment driver" för att få mera förklaring

http://www.ubasics.com/driving_static_lcds
tackar :)
Icecap skrev:
Rent faktisk blir det ganska säkert enklare att bygga samma funktioner utan instrumentet.

Men vad är det du vill bygga och mäta som är så speciellt?
hehe.. jag ville skriva att jag behöver mäta radioaktivitet som kanske råkat uppstå ur min hemgjorda kärnreaktor men det är inte riktigt sanningen.

jag håller på med en hembränningsapparat och har ett instrument som mäter PH/PPM/EC/CF/TDS/TEMP samtidigt, det är för vattenkvaliteen inför behandling, sedan har jag lite olika funktioner kopplade till var och en grej. Jag trodde jag kunde feeda denna information till en raspberry pi genom usb och därigenom vidare till funktion men icke.

vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga men först tänkte jag köra OCR men det går inte iochmed yttre påverkan, sedan tänkte jag mäta ifall varje segment var on/off genom fotocell. Sedan började jag fundera om jag inte ska mäta värden som skickar direkt till displayen.. problemet jag har nu är att jag har inget oscilloskop :(

Förslag på läsa av en LCD display?
Användarvisningsbild
Krauser

Inlägg av Krauser »

Har nyligen försökt mig på OCR för att läsa av en krutvåg, fick inte till det tillräckligt bra för att kunna lita på helt. Kan mycket väl vara skit bakom spakarna, här hittade jag en bra början iallafall.
https://smallhacks.wordpress.com/2012/1 ... eid-token/

Tror mer på att läsa av displayen elektriskt för att vara säker på rätt avläsning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Darn: det finns ett sätt som inte är enkelt - men ändå är enkelt.
Använd t.ex. ELFA 11044350, 17534043 eller 17534472.

Placerar man dom nära varje segment men inte helt vinkelrät mot glaset reflekteras ljuset inte i glaset men mot botten.

Detta betyder att varje sensor kan ge signal om segmenten är på eller av, sedan är resten en fråga om att bygga och programmera.
Skriv svar