Larm, En riktig djungel.. eller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Larm, En riktig djungel.. eller?

Inlägg av nsbvzy »

Vi har sedan husköpet för drygt två år sen funderat på larm, brand samt inbrott på vissa dörrar och fönster.

Vi har haft åtskilliga besök av sector-alarm, och några fler larmfirmor, men företagen (framförallt sector alarm och verisecure) känns oseriösa och elektroniken ser ut som barnleksaker... dessutom trådlösa och uppkopplade mot internet ofta med kameror inomhus och det vill jag inte ha..
är tok-allergisk mot alla trådlösa larm som finns på marknaden. tydligen behövs inte så mycket mer än en amatörradiosändare på rätt frekvens i bilen utanför för att larmen ska dö.. visst kan det vara trevligt med trådlösa detektorer tex i garaget osv, men det som går att ha trådat vill jag ha trådat.

letade lite på nätet och hittade rökdetektorer som matas med 12v och som har reläutgång + inbyggd siren, dessa skulle ju funka bra att använda, enkelt att trigga en ingång på en larmcentral eller uppringare.
http://www.vikinglarm.se/brandsakerhet/ ... c160/p283/

hittade sedan uppringare med SMS funktion:
http://www.eldirekt.se/hem-bygg/larm-sa ... ricerunner

Med dessa två har jag ett brandlarm som skickar SMS eller ringer upp oss när vi är på jobbet.

Letade vidare och hittade en larmcentral med inbyggd uppringare/SMS funktion med analoga ingångar, men den hade utgått och fanns inte längre att köpa...

Det verkar vara en riktig djungel det här med larm.

Jag vill alltså ha:
larmcentral för inbrottslarm (trådbunden är ett krav) för magnetkontakter, rörelsevakter, mm. men det gör inget om det finns trådlöst också.
SMS/uppringning
Det ska finnas analoga ingångar som kan skicka ut SMS vid aktivering (Kortslutning/avbrott) tex för mina tilltänkta rökdetektorer
Ett stort plus är konfigurering/styrning via ethernet (VPN tunnel) Ej webb via servrar osv hos larmföretag.

Är det någon som har erfarenhet av sånt här skulle jag bli glad. det här var svårare än jag trott.

//Niklas
Nerre

Re: Larm, En riktig djungel.. eller?

Inlägg av Nerre »

Nu var det några år sen jag jobbade i branschen men säg att du vill ha ett A-klassat larm (hette det i alla fall på min tid). Då försvinner snabbt "leksakerna" för de uppfyller inte kraven.

Jag tror det är svårt att hitta en central med de kraven som har inbyggt stöd SMS och uppringning. Högt klassade anläggningar vill skicka larmet snabbt till en larmoperatör för att inte tjuven ska hinna stoppa larmen genom att slå sönder centralen.

Men det bör gå att hitta bra centraler som loggar alla händelser till en serieport, då kan man låta t.ex. en raspberry pi ta emot loggandet och parsa det och exekvera kommandon.

Jag har förut lekt lite med gnokii för att skicka SMS med ett gammal 3G-modem jag hade liggande (inte på raspberry pi iofs, men på en linuxburk).

Sen kan man ju linuxburken i fråga köra Zoneminder också, så man kan starta inspelning när larmet utlöses (zoneminder kräver inte så kraftfull dator om man itne ska låta den köra rörelsedetektering).
Joe

Inlägg av Joe »

DSC Power PC1616
Teletec BGSM-G GSM/GPRS-uppringare
Vanligt förekommande.

Vill man ha IP anslutning så är det tex LarmNet Centralapparat RS-400 eller Ksenia Centralapparat lares 16IP

Tänk på att det är lika enkelt att störa ut GSM som trådlösa detektorer..
sm7tix

Inlägg av sm7tix »

www.induohome.com/ här kanske finns något.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Joe skrev: Tänk på att det är lika enkelt att störa ut GSM som trådlösa detektorer..
Precis, därför är Dualtech TS100T bra om man har koppar, då det är den enda (moderna-klassade) larmsändare som kan ringa via just koppar.

Men det är knappast vanliga hem som tjuvar med stör-utrustning har som mål, även koppar kan grävas av och detta har hänt med signalföljare av tjuvar med spadar. Så redundans med både koppar och GSM/GPRS är bäst för kunder som har koppar. Stora företag använder 2 minuters pollning mot larmcentral via internet / GPRS - vilket är det bästa lösningen om man verkligen behöver ett bra skydd. Att betänka är att larmföretagens väktare bara ringer Polisen när dom är på plats om det är tjuvar kvar. Och utryckningstiden varierar mycket beroende på var man bor och hur många larm det är just när ens eget larm går. Men, larmdekaler från seriösa larmföretag avskräcker många tjuvar att välja nästa hus.

Jag kan dock rekommendera Dualtechs nya larmsändare Dalm om man inte har koppar och vill ha stöd för kameror osv.
Den billigaste Dalm har en pollningstid på 25 timmar och kostar runt 3000 kr. Har ingen exakt prisuppgift eller vet
vilka som säljer dom till slutkund, men dom kan sms'a larmcentralens klartextlarm till en mobil medan TS100T bara kan sms'a SIA koderna som består av två bokstäver följt av sektionsnummer med två siffror.

http://www.dualtech.se/Dualtech_Product ... ?itemID=43
http://alarmsbc.com/tech/pdf/sia.pdf

Edit : Länkfix
Senast redigerad av peolah 23 januari 2016, 22:18:01, redigerad totalt 4 gånger.
sm7tix

Inlägg av sm7tix »

Jag har ett gammalt Efsec ds7090 liggande som du kan få. Skicka pm för mer info.
andpe

Inlägg av andpe »

Siemens SPC kan jeg anbefale..
En bra alarm som brukes av de proffe..
Har også innebyget sms og app funksjon
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

VeriSure är ju egentligen Securitas, huruvida de är seriösa eller inte låter jag vara osagt.

Från deras hemsida
Verisure Securitas Direct is a growth company and at this point present in 14 countries with 9,000 employees serving a total of 2 million customers. The company is number one in Europe and growing fast in South America. The European market consists of about 210 million households and is relatively underpenetrated. As new technology changes the way we do business and reshapes customer behaviour, we face a major market change. Increased flexibility and a broader range of services are forging a more attractive and relevant offering. This will strengthen our customer relationships and see the emergence of new customer categories.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Nä, verisure är securitas direct, inte securitas :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Någon koppling borde det varta eftersom de använder Securitas namn och logotype
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Verisure - Securitas Direkt och Securitas är helt skilda aktörer - ingen som helst koppling förutom nedanstående avtal!

Verisure har ett avtal för att få använda Securitas dekal med "tre lingon" för *stora* summor pengar per år.
Detta avtal kommer att försvinna inom ett antal år, Securitas gjorde dumheten att binda sig x antal år.

Securitas och Verisure har egna larmcentraler - i vissa fall använder Verisure dock Securitas Vaktbolag
för att åka på larm osv.

Verisure använder Honeywell Galaxy larm som är ett mycket bra larm, men du hyr bara larmen och det blir väldigt dyrt i längden.
Senast redigerad av peolah 24 januari 2016, 14:03:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, Det var från början ett dotterbolag till Securitas, men avknoppades och såldes 2006.
Så det finns alltså en koppling mellan Securitas Direct (Verisure) och Securitas.

Securitas Direct är uppenbarligen rätt stora, med en omsättning på runt 7 miljarder. (dock inte riktigt så stora som Securitas.
Skriv svar