Litiumceller/batteripackar hur laddar man dom?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Litiumceller/batteripackar hur laddar man dom?

Inlägg av limpan4all »

Jag har ju köpt mig en sån där hoverboard/segboard eller vad man nu vill kalla dom. Jag har skruvat isär den som hastigast, och det kommer att komma en bättre rapport så småningom nu tycker jag mest att den är kul och åker runt så fort jag får en möjlighet.
Jag har ingen erfarenhet av Li-io batterier egentligen så jag har lite frågor.

I den så sitter det ett 36V/4400mAh batteripack http://victpower.en.alibaba.com/productlist.html som består av 20st http://www.tme.eu/en/Document/71b610093 ... 50-22F.pdf och någon form an elektronik som skall skydda mot djupurladdning och kanske överladdning. Men jag skulle vilja veta och har inte lyckats hitta datablad på batteripaketet eller ett schema på elektroniken, vill ju inte ta isär min nyinhandlade leksaks batteripack...
Laddaren som följde med kopplas in direkt på batteripacken med endast två ledare. Laddaren är märkt 36V 1,5A end of charge 42V.
Vart hittar jag en sådan kontakt?
http://www.petrolscooter.co.uk/media/im ... 021026.jpg

Om jag skulle vilja bygga mig en egen laddare (eller använda ett labb-agg).
Skall jag då ställa in CV 42V och CC 1100mA eller CC 2200mA?
Skall jag rampa upp CC strömen eller brakar man på med maximal ström direkt?
Kan man gå på tid eller skall jag sensa på strömen och bryta när den är tillräkligt låg 42V och typ 100mA?
Eller några andra tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Litiumceller/batteripackar hur laddar man dom?

Inlägg av Andy »

Jag skulle nog välja att koppla in i mellan och titta vad den håller på med, ström & spänning.
Troligen sitter laddnings "intelligensen" i nätdelen och temp/överström i enheten/packen.

Edit: Det brukar vara CC inledningsvis för att sedan gå över till CV på slutet.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Först måste du lista ut om intelligensen(BMS) sitter i laddaren eller i batteriet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Eftersom "laddaren" är märkt "Laddaren är märkt 36V 1,5A end of charge 42V" så sitter den troligen i denna.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Normalt sett så sköter BMS:en som sitter i batteripacket balansering av cellerna, vanligast att via ett motstånd bränna bort effekt ur de celler som är fulla så laddningen kan fortsätta i de som ligger lite efter. Din laddare är nog inte smartare än att den kör en CC/CV med auto-avstängning när den i CV-läge går ner i en viss ström. Vad är anledningen till att byta ut laddaren? Vill du ladda snabbare eller bara använda något du tror har bättre spänningsmätning? Om du vill ladda snabbare så måste du dels kolla vad cellerna klarar men också vad BMS:en är anpassad för. Risken är att den inte klarar av att bränna bort effekten du trycker in när en cell blir fulladdad och du överladdar vissa celler, eller att BMS eller packet i sig inte är dimensionerat för högre strömmar än originalladdaren ger.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Mest för att att jag tvivlar på att originalladdaren är så bra som den skulle kunna vara...
Sedan så skulle det underlätta att ha mer än en laddare (man slipper ha med den).
Och så vill jag lära mig mera (som vanligt).
Jag har beställt 2st från Kina, är den skit så har jag iallafall fått tag på kontakterna.
Skriv svar