Behöver konstruera enkel spänningsdelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ubuntu

Behöver konstruera enkel spänningsdelare

Inlägg av Ubuntu »

Jag har till och från behov av att testa enkla likspänningskomponenter för funktion - t ex nu ett antal 6 v glödlampor. Jag har ett överblivet nätagg som lämnar 24 VDC vid 0.8 A.
Planen är att be forumet om exempel på hur jag konstruerar ett spänningsdelarnät med en 10-varvig pot och övriga nödvändiga passiva komponenter så att jag från mitt existerande nätagg får en kontinuerligt variabel utspänning på 0-24 VDC vid max 0.8 A.
Tack så mycket.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Behöver konstruera enkel spänningsdelare

Inlägg av SM7CZR »

Med lämpliga värden på R1 & R2 är det möjligt. Dock går det inte att komma lägre än 1,2 Volt i detta utförande.
Kretsen kan ersättas med LM317 om det är lättare att få tag på.
bild.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Ubuntu

Inlägg av Ubuntu »

Tack för det SM7CZR. Min-ninå 1,2 V kan jag leva med! En LM338K bör de väl ha hos Kjell? Annars Elfa, tänker jag.
Mycket tack! :tumupp:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Beställ ett lämpligt kylelement till kretsen samtidigt.
Observera aktuell benkonfiguration. :)
LM317 front.PNG
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm338.pdf
Användarvisningsbild
Ubuntu

Inlägg av Ubuntu »

Tack SM7CZR för utförliga svar som är lätta att följa. Kylplatta var det ja. Jag tror faktiskt att jag har kylpasta kvar
hemma sedan jag bytte till AMD-processor i PC'n. Men det är några år sedan så jag får nog köpa ny..;)

Hur kan det vara att det är en LM317 i inlägg 2? Har den samma benkonfiguration som LM338?
Jag har en tjänst att be om upptäcker jag nu:

Bild

jag har gjort en del byggen - i 15-20-årsåldern alltså. Nu är jag några decennier (4) äldre och behöver all hjälp jag kan få:)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej!
Förstår att det blev lite vilseledande.

Jo, det är samma konfiguration på LM317 och LM338.
Men det finns även en kraftigare typ av LM338 som klarar 5 Amp. Om du klickar på länken i mitt inlägg så ser du båda typerna.

Men vi koncentrerar oss på LM317 (1,5 Amp).
Jag bifogar en ny bild på kopplingen. Där finns inte dioden D2 (1N4002) men den kan du koppla som på den tidigare bilden.
Här heter märkningarna på schemat samma som på själva kretsen. Hoppas det klarnar nu.
Poten kopplas som reostat (löparen kopplas ihop med ena sidan).
LM317.jpg
Användarvisningsbild
Ubuntu

Inlägg av Ubuntu »

Man tackar :bravo: Tack också för ordet 'reostat'. Nu känner jag mig hemma :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

En potensiormer och en reostat är i princip samma sak, en variabel resistor.

Skillnaden är att en reostat är trådlindad, relativt lågohmig och finns i effektergraderingar från tiondels watt up till flera kilowatt om inte megawatt, medans en potensiormeter oftast har en kolbana, är relativt högohmig och som högst klarar någon hundradels watt.
Användarvisningsbild
Ubuntu

Inlägg av Ubuntu »

Jamen, det förklarar ju det. Jag vill minnas att t o m hyfsat bra hi-fi-förstärkare (Yamaha?) på 70- och 80-talen på något vis fejkade känslan av trådlindad potentiometer för volymkontrollen ('hackig' gång) medan det bak fronten satt en kolbane-pot...:humm: Inte så imponerande precis.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kod: Markera allt

LM338K bör de väl ha hos Kjell?
LM317T finns,

http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... 17t-p90555

Glöm inte kringkomponenterna bara. Tror det finns en del komponentsatser hos Kjell. På slutet av 90-talet hade killarna i Kristanstad hos Kjell & Co ganska bra koll på elektronikkomponenter. Hur det ligger till nu vågar jag inte säga. Skulle det krisa gick det i all fall för köpa komponenter av TV-reparatörer. Ljud och Bild i Åhus finns nog kvar, där handlade jag komponeter från deras egna lager samt beställde från RS vid ett par tillfällen för sisådär 15 år sedan.
Användarvisningsbild
Ubuntu

Inlägg av Ubuntu »

Tack psynoise. "På slutet av 90-talet hade killarna i Kristanstad hos Kjell & Co ganska bra koll på elektronikkomponenter." Sant, och det har de fortfarande. Det är ett ställe med kompetent personal (som uppenbarligen gillar att vara där - låg personalomsättning) - kort sagt en butik man gärna går till.

Betr "Ljud och Bild i Åhus" har jag ingen aning om de finns kvar* - kan bara hoppas eftersom jag gärna ser att åtminstone något får förbli vid det gamla, särskilt handlare som har pejl på vad de håller på med. Men billös som jag är är det ändå inget alternativ.

Men Kjell är bra. Tack och lov för dem. Och tack psynoise för råd och dåd! :)

*Googlade just L&B i Åhus - jodå: Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tekko skrev:En potensiormer och en reostat är i princip samma sak, en variabel resistor.

Skillnaden är att en reostat är trådlindad, relativt lågohmig och finns i effektergraderingar från tiondels watt up till flera kilowatt om inte megawatt, medans en potensiormeter oftast har en kolbana, är relativt högohmig och som högst klarar någon hundradels watt.

'
https://sv.wikipedia.org/wiki/Potentiometer
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om det inte redan är nämnt, om man behöver en varierbar spänning kan man hamna i två situationer:
1. en späning som ska användas som "referens" där man inte har något strömuttag. Typexempel biasspänning till ett radiorör eller FET-transistor. Fixas via ett varierbart motstånd - potentiometer.
2. varierbar spänning med visst strömuttag. Där kommer spänningen att variera med strömuttaget från en potentiometer och valet är du självklart att ha en regulator, så som nämnts ovan. Vid enkla applikationer kan man ju "reglera" med en potentiometer/reostat, men det blir ingen "snygg reglering".
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För att kontrollera glödlampor skulle jag använda ohmmetern!
Fast det finns ju många andra tillfällen när det är bra med en justerbar spänning. Är det många lampor man ska kolla är det nog också en fördel att bara se att den lyser.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eller varför inte skaffa ett enkelt nätaggregat. Det går ju att bygga ihop något enkelt med en byggsats:
http://www.electrokit.com/variabel-span ... v-1a.43377
http://www.electrokit.com/variabel-stro ... 317t.52912
Skriv svar