"dynamic range" i mätsystem
Re: "dynamic range" i mätsystem
håller definitivt med i första delen,superx skrev:Jag håller med SvenW. I annat fall kan ett mätsystem ha i princip hur hög dynamik som helst om man bara sätter en tillräckligt stor dämpsats innan. Jag tycker att begreppet dynamik innebär förmågan att mäta stora och små saker samtidigt. Att ha flera mätområden tycker jag är en annan sak. En bländare i kameraobjektivet förbättrar inte heller den dynamiken hos filmen (eller sensorn).
Eventuellt skulle man kunna öka dynamiken om man snabbt switchar mellan två olika mätområden med så hög hastighet att det man mäter på inte hunnit ändra sig (det som kallas HDR i kameraliknelsen ovan).
vad gäller andra delen, i elektriska sammanhang
om man switchar mätområde snabbt kan det ju betraktas att man adderar ytterligare bitar i upplösning,
mao ökar man dynamiken.
- lillahuset
- Gått bort
Jag tolkar det som fyra röster på andra uppfattningen. Lite mer resonerande men ändå ganska tydligt. Feltolkar jag så säg till. Tack för svaren. 
Edit: De här 120dB, skulle man kunna kalla det "measuring range"?

Edit: De här 120dB, skulle man kunna kalla det "measuring range"?
-
- lillahuset
- Gått bort
Jag tackar för visat intresse. Resultatet blev jobbigt att höra för marknadsgycklarna. 

- lillahuset
- Gått bort
De ansåg att 120dB är bättre än 80dB. Och så är det ju. Men det är ju bra om man håller sig någorlunda till sanningen. Fast det gäller väl inte vid marknadsföring.
- lillahuset
- Gått bort
Bra broschyr. Speciellt introduktionen.
Men jag förstår inte riktigt "det beror lite på". Jag har iofs bara läst slarvigt.
Men jag förstår inte riktigt "det beror lite på". Jag har iofs bara läst slarvigt.