Jag har funderat lite på strömbrytare på sistone, delvis för att jag letat efter en ny till en apparat som jag ska byta på.. Det hjälper ju förstås inte att eBay säljarna inte vet vad de säljer.. Så vissa märker de "stora" strömbrytarna vi har på vissa skarvsladdar som 10A, vissa 6A och vissa till och med 15A.. När man tittar närmre, specifikt om säljarna har bra bilder så ser man ju att på 125V så är det 15A och på 230V är det 10A..
När vi tittar på mindre varianter så är de oftast begränsade till 6A på 250V, ganska logiskt när de fysiskt är mindre.. Sen finns visserligen vissa av mindre modell som ska klara 250V 10A, men det hör inte till saken

Så.. Kjell & Company har följande apparatintag som klarar 10A utan problem, det står ju dessutom max 250V/10A. Så uttaget klarar det utan problem.. Men när man börjar titta närmre, jag har ett hemma nämligen, så kan man först och främst se att det är en av de mindre varianterna av strömbrytare.. Dvs förmodligen 6A 250/230V.. Så, jag plockar loss strömbrytare för att se och mycket riktigt.. 6A vid 250V.. Inga 10A där inte!
Vidare, tittar man på baksidan av detta apparatintag så står det att säkringen får vara på max 6.3A !?? Jaha.. men då är det ju verkligen inget 10A uttag!?
Så min fråga är.. Varför står det som 10A när hela produkten inte klarar 10A? Om man nu måste köra endast på pinnarna från själva uttaget och skippa säkring samt strömbrytare för att kunna ta ut 10A igenom uttaget, då kan man ju lika väl ta en enskilt uttag utan säkring och strömbrytare..?
Så varför står det 10A när produkten inte klarar av det? Bara lite funderingar

http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/kontakter/apparatkontakter/apparatintag-c14-med-brytare-och-sakring-p37378