Gas reglage lådbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
björn j

Gas reglage lådbil

Inlägg av björn j »

Hej jag har köpt ett motor kitt enligt länken nedan

http://www.rull.se/El-motorkit_-_L%C3%A ... _500W,_24V

Är inne på gas handtag nr3 man borde kunna byta ut det mot någon standard komponent.
Vet ej vad det är för någon funktion är det något slags motstånd?
Kan man mäta upp reglaget? Hur?

Har byggt om handtaget genom att limma på en rörbit med en påsvetsad plåtbit så det blir som en gas pedal.
Så det skulle vara lämpligt med någon typ av dragande rörelse istället för vridning.

Hoppas någon kan hjälpa mej

Mvh Björn
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Re: Gas reglage lådbil

Inlägg av papabear »

Ser ut som en liten transistor i handtaget och två magneter, så jag antar att den lilla trebeningen är en halleffektsensor. Jag har samma kit och har öppnat (brutit upp) handtaget.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

björn j skrev:Har byggt om handtaget genom att limma på en rörbit med en påsvetsad plåtbit så det blir som en gas pedal.
Så det skulle vara lämpligt med någon typ av dragande rörelse istället för vridning.
Det mest naturliga vore väl att rulla upp lite tråd på röret och sedan dra i tråden, det översätter ju drag till rotation.
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Byggde två st bilar under sommaren med samma kit, Jag löste gas på typ samma sätt som du och barnen har inte lyckats ha sönder gaspedalerna ännu.

Jag har ett rör/axel som handtaget sitter på så det får stöd hela länden, Samma som om det sitter på ett styre. För pedalen så tog jag ett rör med samma innerdiameter som handtagets ytter diameter har och delade på hälften. Denna halva svetsade jag en pinne/pedal på och fäster sen med slangklämma runt gashandtaget löst åtdraget så om ungarna trycker med all sin kraft så glider det på handtaget.
Inte fått några problem med denna lösning.
Kan ta bild på lösningen om du vill.
Skriv svar