Verisure och relä som slår till och från!
Re: Verisure och relä som slår till och från!
Säkert att puls krävs? På min port räcker det att sluta kretsen kort.
Kanske alltså räcker med relä över bef. brytare.
Kanske alltså räcker med relä över bef. brytare.
-
Du hade rätt, det finns 24V matning (Max 1A) man kan plocka ut från drivenheten!sebastiannielsen skrev:Kruxet är att det krävs spänning för att skicka en puls. Säger ju sig självt. Men som sagt, kolla om det inte finns matning att ta ur garageportsöppnaren. Det vore ju inte helt oväntat om det fanns 24v eller 12v att ta ifrån eftersom det är relativt poppis att koppla upp garageportsöppnaren mot inpassagesystem och liknande.
Sedan fanns det en inställning bland dip switcharna för att ha 2-kanals drift. Där man kan ha en knapp för att öppna och en annan för att stänga. Det borde ju isf funka med enbart ett relä över där? Eller?
Frågan är bara hur min befintliga tryckknapp som sitter på väggen kommer fungera isf, inte säkert att den funkar alls då kanske, får testa detta!
2-kanalsdrift är ju mkt bättre eftersom man då inte riskerar att komma ur synk i förhållande till upp/ned. Dock ställer det nog lite högre krav på styrningens intelligens.
Vilken port är det, finns manual eller annat på nätet som du kan länka till?
Vilken port är det, finns manual eller annat på nätet som du kan länka till?
-
Här finns manualen: https://www.garageportexperten.se/shop/ ... achment=49
Kolla från sidan 30-33...
Kolla från sidan 30-33...
-
- Kontakt:
Prova då följande:
Lägg över garaget till 2-kanals och koppla in båda knappar.
Dvs DIP ställs på: 0100010
Ena knappen kopplas in där den normalt kopplas in.
Andra knappen ska kopplas in på plinten märkt "SAFETY" eller "LIGHT BARRIER" eller liknande.
Prova nu att hålla inne stängknappen och se hur garaget reagerar. Prova släpp stängknappen och sedan tryck in öppnaknappen och håll inne hela tiden.
Prova lite olika, dvs testa "byt knapp" när garageporten är i mitten och liknande för att se vad som händer.
Om porten beter sig som väntat, så köper du bara ett 230v tvåpols växlande relä, kopplar in pol1 NC på ena knappen och pol2 NO på andra knappen (eller vice versa). Se till att reläet är break-before-make (de flesta reläer är det).
Vips så ser du även i verisureappen om porten är öppen eller stängd. Komplettera gärna med en magnetkontakt för definitiv status.
Lägg över garaget till 2-kanals och koppla in båda knappar.
Dvs DIP ställs på: 0100010
Ena knappen kopplas in där den normalt kopplas in.
Andra knappen ska kopplas in på plinten märkt "SAFETY" eller "LIGHT BARRIER" eller liknande.
Prova nu att hålla inne stängknappen och se hur garaget reagerar. Prova släpp stängknappen och sedan tryck in öppnaknappen och håll inne hela tiden.
Prova lite olika, dvs testa "byt knapp" när garageporten är i mitten och liknande för att se vad som händer.
Om porten beter sig som väntat, så köper du bara ett 230v tvåpols växlande relä, kopplar in pol1 NC på ena knappen och pol2 NO på andra knappen (eller vice versa). Se till att reläet är break-before-make (de flesta reläer är det).
Vips så ser du även i verisureappen om porten är öppen eller stängd. Komplettera gärna med en magnetkontakt för definitiv status.
-
Det borde fungera som du säger!
Frågan är då hur jag gör med den fjädrande väggbrytaren jag har på väggen? Egentligen skulle jag då haft en väggbrytare med tre lägen, 1-0-1, finns ens det???
Då blir det typ Öppna-Stopp-Stäng.
Funkar detta relät: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... -ac-p36101 ?
Frågan är då hur jag gör med den fjädrande väggbrytaren jag har på väggen? Egentligen skulle jag då haft en väggbrytare med tre lägen, 1-0-1, finns ens det???
Då blir det typ Öppna-Stopp-Stäng.
Funkar detta relät: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... -ac-p36101 ?
Det finns garanterat sådana vägg brytare, alltså 3-läges återfjädrande mot mittläget.
-
-
Inte om vi ställer om DIP switcharna till 2-kanals enligt vad vi pratat om ovan. Då är det (om jag förstår manualen rätt) en knapp för att trycka upp porten, och en knapp för att trycka ner den....
Det framgår inte huruvida knapparna skall pulsas eller ej men eftersom man pulsar i enknappsläge så vore det märkligt att inte göra det även i tvåknappsläget.
Jag uppfattar det alltså som att man skall ansluta två separata knappar; en för upp-puls (switch 1) och en för ned-puls (switch 2).
Om det är som jag tror så räcker det inte med ett 2-poligt nc/no-relä (som det du länkade till) utan man får klura lite, bör gå med två enpoliga.
EDIT: ...och då blir nog styrningen enklare med enknappskontroll eftersom du väl har uppsikt över porten vid manöver?
Jag uppfattar det alltså som att man skall ansluta två separata knappar; en för upp-puls (switch 1) och en för ned-puls (switch 2).
Om det är som jag tror så räcker det inte med ett 2-poligt nc/no-relä (som det du länkade till) utan man får klura lite, bör gå med två enpoliga.
EDIT: ...och då blir nog styrningen enklare med enknappskontroll eftersom du väl har uppsikt över porten vid manöver?
-
Det står såhär:
1-kanalsdrift Pulsföljd: öppna-stopp-stäng- stopp...
2-kanalsdrift: Knapp 1 öppna-stopp-öppna • Knapp 2 stäng-stopp-stäng
Kan vara som du säger dock, låter väl mest troligt eftersom det är puls på den brytare som är idag.
Dock så borde det väl ändå räcka med ett relä? Antingen slår den till mot "knapp 1 (öppna)" eller "knapp 2 (stäng)". Det som händer är ju dock att den alltid är kopplad till det ena eller det andra, dvs densamma som om jag skulle trycka på knappen och hålla inne! Och det funkar ju, sen om det är så bra att kretsen är sluten hela tiden det vet jag ju inte dock!
1-kanalsdrift Pulsföljd: öppna-stopp-stäng- stopp...
2-kanalsdrift: Knapp 1 öppna-stopp-öppna • Knapp 2 stäng-stopp-stäng
Kan vara som du säger dock, låter väl mest troligt eftersom det är puls på den brytare som är idag.
Dock så borde det väl ändå räcka med ett relä? Antingen slår den till mot "knapp 1 (öppna)" eller "knapp 2 (stäng)". Det som händer är ju dock att den alltid är kopplad till det ena eller det andra, dvs densamma som om jag skulle trycka på knappen och hålla inne! Och det funkar ju, sen om det är så bra att kretsen är sluten hela tiden det vet jag ju inte dock!
Ok, vi vet inte om det är pulsat (slutning av krets), det tar enklast du reda på genom att testa.
Switch 1 är redan ansluten (bef. väggbrytare) så det återstår att koppla in Switch 2 och jag tror du får mäta dig fram till exakt hur eftersom manualen är rätt vag där.
Ja, ett vanligt relä har ju egentligen tre lägen: nc, no eller ingetdera (spänningslöst) så det borde ju faktiskt räcka oavsett, beroende på hur man konstruerar styrningen.
Switch 1 är redan ansluten (bef. väggbrytare) så det återstår att koppla in Switch 2 och jag tror du får mäta dig fram till exakt hur eftersom manualen är rätt vag där.
Ja, ett vanligt relä har ju egentligen tre lägen: nc, no eller ingetdera (spänningslöst) så det borde ju faktiskt räcka oavsett, beroende på hur man konstruerar styrningen.