24v högtempsmostånd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

24v högtempsmostånd

Inlägg av grym »

får en lite förbryllande effekt som jag vill prova lite mera på

gäller uppvärmning av plåtskåp för att hålla nere fukten, och får bättre resultat med frostvakt än värmematta

för att kunna testa lite mera så vill jag prova med något liknande värmevatens värmare, men 24v , tja under 50v eller så
ca 50-100w och ska då klara några hundra grader, i värsta fall tar jag en lödpenna

någon som sett den sortens slingor/värmare för lågspänning?
Senast redigerad av grym 20 januari 2016, 17:29:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Re: 24v högtempsmostånd

Inlägg av RDX* »

Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Finns la doppvärmare för 12v och dom har ju lite klösa
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska kolla efter det, men något som kan hålla 200-300 grader vid 150w vore vettigt
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Glödstift för dieselmotorer har du ju också.

Går ju och reglera ett sånt också om man vill
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

någon som vet högsta drifttemp på på vanliga glaserade trådlindande effektmotstånd modell rör?

skulle vara en lätt test om jag har vettigt värde hemma
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har använt värmeelement (ca 30 cm långa saker med koppar på utsidan med keramisk fyllning) som motstånd. Sådana måste ju gå att använda till det du behöver. Minns dock inte varifrån de kom och det var ju dessutom i mitten på 80-talet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

provade lite lätt med glaserade rör effektmotstånd och det funkade ok

vill gå upp lite till i temperatur och provde att göra egna lufthängda spiralmotstånd i rostfri ståltråd
det verkar var rätt väg att gå, då dom tål hög temp under lång tid och är lätta att byta och tillverka enligt egna funderingar :oops: :)

nu ska jag bara fästa upp dom på vettigt sätt, undras om jag inte hadde lite keramik för sådant liggandes, men var :doh:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

efter än mera funderingar och tester så ville jag ha något som var normalisolerat

började med effektmotstånd med aluminiumhölje , läste specarna och man skulle kunna belasta dom med 40% av effekten utan extra kylfläns
provade och kom upp i 150 grader, och lät den vara på, efter ett par timmar så sköt den ena gavlen och strödde sand över labbordet :doh:

provade lite 5w keramiska trådlindade effektmotstånd och dom kom upp i 200 grader i nominell effekt
det skulle fungera så jag beställde 10w av samma sort och gjort för att komma upp i strax under nominell effekt med 24v matning

anledningen för 10w är att jag vill kunna styra effekten, men ändå ha full temperatur, så 5 st 10w kan man reglera på vettigt sätt och ändå ha hög temeperatur på det som är inkopplat
Skriv svar