Styra 1000W DC-motor med microcontroller?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Styra 1000W DC-motor med microcontroller?

Inlägg av Glattnos »

Jag vill styra denna: http://www.rull.se/El-motorkit_-_Lådbil ... _1000W_48V
...med en AVR microcontroller (5V). 48V och 1000WDet måste gå att köra bakåt/framåt samt att jag vill kunna "smyga" sakta såväl som full gas. Vilka alternativ finns det då?
Finns det färdiga kontroll-kort att köpa för vettiga pengar(ca 500 kr) eller kan man bygga det själv utan att behöva vara elektronik-ingenjör?

Jag bara antar att det är PWM som man bör använda från AVR:en med relativt låg frekvens(50-100 Hz?) och styra effekten med puls-vidden.

Jag har hittat denna men hittar inget liknande för 48V. Skulle den funka om jag går ner till 24V?
http://www.ebay.com/ulk/itm/181947954406
Senast redigerad av Glattnos 28 december 2015, 10:44:54, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Re: Styra 1000W DC-motor med microcontroller?

Inlägg av H.O »

> Jag har hittat denna men hittar inget liknande för 48V. Skulle den funka om jag går ner till 24V?

Om du går ner till 24V kommer du såklart bara få ut halva varvtalet ur din 48V-motor. Byter du även motorn till en 24V/1000W motor så kommer den dra dubbelt så mycket ström och då är det ju på vippen att de 60A som EBAY-prylen är specad till räcker. (Och jag tror inte den klarar 60A....).

> Finns det färdiga kontroll-kort att köpa för vettiga pengar(ca 500 kr) eller kan man bygga det själv utan att behöva vara elektronik-ingenjör?

Det finns att köpa men jag tror inte 500:- räcker till nått som faktiskt fungerar till motor på 1000W. Nåt sånt här kanske kan fungera men jag har ingen personlig erfarenhet av dom. Jag har däremot lite erfarenhet av att konsturera och bygga DC-motor styrningar, det är himla intressant och roligt men om du har ett mål att uppnå och det INTE är att lära dig bygga DC-motor-styrningar så köp nått för ändamålet - det KOMMER bli billigare även den produkten kostar 2000:-
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Okej, egentligen är det för att få erfarenhet och lära mig nya saker som jag gör hela projektet. Det behöver inte heller bli jättebilligt då jag gör detta i firman.

Jag bygger en band-driven maskin som ska ha en motor på varje band. Jag har inte bestämt vilket motorsystem jag ska ha men kom fram till att DC-motorer nog skulle vara bäst. Jag var dock inne på att använda steg-motorer men pris/effekt förhållandet är lite högre på dem.
Om någon har bra förslag på motor-system så är det välkommet. Priset får inte skena iväg och robusta lösningar uppskattas.
Det ska gå att smyga med den så jag kommer att sätta någon typ av feedback på driften om det inte finns.
Behöver ca 100 Nm på drivaxeln.

Edit: Borde inte elektronikboxen som följer med 1000W motorn kunna fungera?
Den har inte back som det ser ut men om man har ett relä som man också styr från AVR:en så får man ju en fram/back funktion ändå.
H.O

Inlägg av H.O »

OK, så det är två motorer du ska styra.

Titta då vidare på de produkterna som finns på sidan jag länkade till. De har styrningar för dubbla motorer med feedback och funktioner för mixning osv. Sabertooth 2x50 är en relativt billig sådan lösning men den lämpar sig inte för 48V motorer men det finns andra som gör det - men de kostar.

Glöm stegmotorer om du behöver 1kW.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Eftersom det är vridmomentet jag behöver och inte effekten så är fortfarande stegmotor ett alternativ. Dock blir den rätt långsam med stegmotor, ca 2,5 km/h med 12 Nm-stegmotor. Jag hade gärna sett att den gick ca 10 km/h. En växellåda skulle nog kunna hjälpa eftersom den inte behöver vara snabb och stark sammtidigt.

Jag vet ju att det finns motorsystem på rc-bilar och liknande som ger 2000-6000 W och inte kostar skjortan, dock blir det så högvarvigt att det behövs typ 90:1 i utväxling, vilket nog stjäl mycket effekt. Jag tänkte att snäckväxel kunde kanske gå.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag bestämt mig för DC motorer på 350W 24V, det är mycket klenare än jag hade tänkt från början men jag har även tänkt om lite och tänker bygga en lite mindre maskin nu och eventuellt bygga en större senare.
Jag har kollat på Sabertooth som H.O föreslog och jag tror att det blir en sådan att driva maskinen med. Kommer att köra på 24V nu istället för 48V som jag tänkte först.

Motorerna är beställda från rull.se
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nu är en Sabertooth 2x32 också beställd för att driva de två 350W-motorerna :)
qx5

Inlägg av qx5 »

En möjllig fräck lösning är att använda en vanlig 3-fas motor som "stegmotor" samt driva den med lämplig omformare (step-up + VFD).
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Sabertooth kan kontrolleras på olika sätt:
Analog signal
RC-signal(antar att det är pulsvidden som sätter effekten)
Seriell data(man skickar en byte som innehåller information om vilken effekt man vill ha)

Vilket bör jag välja? Jag ska göra ett system med feedback för att få en kontrollerad drift och tänker justera motor-effekten ca 10 ggr/sek till att börja med. Jag kommer styra den med en AVR 2560 och undrar om vilket som tar minst tid att utföra?

Egentligen så är väll alla tre alternativen intern hårdvara i AVR:en som bara kräver att man skriver en byte eller ev. två byte för att ändra motor-effekten.

Frågan är kanske snarare: Finns det någon nackdel med någon, som man inte tänker på i första hand?
H.O

Inlägg av H.O »

RC-signal är väl den "svåraste" att generera. Kräver antingen en (två) PWM-moduler som kan generera tillräckligt låg (!) frekvens eller att man gör det i mjukvara.
Analog signal är ju relativt enkelt, en PWM-utgång och ett lågpassfilter i sin enklaste form men kanske svårare att kalibrera.
Seriellt är väl det "enklaste" hårdvarumässigt och borde också vara det mest "exakta" då det inte behöver passera digital/analog/digital barriären med tillhörande omvandlingsfel etc men är antagligen "krångligare" mjukvarumässigt än analog via PWM - för du vill nog köra packet serial vilket kräver checksum men manualen säger att det finns färdig kod att tillgå så startsträckan borde vara relativt kort.

Om det vore jag:
1) Serial
2) Analog
3) R/C

Äh, whatever works.....
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Tack för tankegångarna :) Jag tror det får bli seriellt då faktiskt.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Har en fråga till. Jag har sökt omkring för att se vilka olika sensorlösningar det finns för att hålla koll på motorernas rotation. Det lutar åt att jag sätter en tandad skiva på motoraxeln och 2 st induktiva givare som känner av tänderna. Två givare behövs för att detektera rotationsriktningen.
Frågan är ifall det finns någon lämpligare lösning? Jag har sett att det finns optiska gafflar också men det känns enklare med induktiva givare. Sen vet jag inte riktigt om det finns olika induktiva givare som är anpassade för olika saker?
H.O

Inlägg av H.O »

Det beror ju lite på med vilken upplösning du vill mäta hastighet/position.
En för ändamålet avsedd produkt är ju en inkrementalenkoder, en relativt billig och smidig sådan är [url=http://www.digikey.se/product-search/en ... 1?k=AMT103]AMT103-V med det går säkert att hitta nått på EBAY.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag behöver inte så mycket precision utan jag tänkte mig ca 30-50 pulser/varv och frekvensen blir runt 3000 Hz. Klarar en induktiv givare för ändlägen de frekvenserna?
Tex. denna: http://www.jbcnc.se/sv/cnc-tillbehor-c- ... -36v-p-308

Annars kanske nått sånthär: http://www.electrokit.com/redbot-hjulenkoder.51734
H.O

Inlägg av H.O »

Tyvärr så saknas ju viktig data som switchfrekvens på JB's givare men om man tittar på en M8-givare med 2mm kontaktavstånd från en mer namnkunnig tillverkare så klarar dom 4kHz. Skulle inte blint räkna med att en givare utan data klarar det, du får fråga efter mer data eller köpa en och prova.

Hjulenkodern är ju helt hopplös, finns ju ingen data alls. Inte vad det är för nånting, inte vad den klarar, inget.

EDIT: Föresten, skall du sätta skivan som givarna skall läsa på direkt på motorn? Jag menar, om du ska ha en M8-givare så måste du ju ha "tänder" om är minst 2-3mm breda, med minst 7-8mm mellanrum (så att inte två tänder är i givarens "synfält" samtidigt), så säg en tand per 10mm. Om du då ska ha 30 tänder per varv blir den en sträcka på 300mm, alltså en skiva med en diameter på runt 95mm. En liten sågklinga som roterar med 6000rpm?
Skriv svar