Programmerbar logic, inte uC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Programmerbar logic, inte uC

Inlägg av orvar-e »

Min kollega pratade om programmerbar logik alltså inte en microkontroller. Har bara läst om det i elfa katalogen på den tiden elfa hade en hård pärm som kunde stå i bokhyllan av sig själv, 05 eller nått.
Dessa kretsar fanns alltid efter de vanliga TTL och cmos logikkretsarna och var i mina dåvarande ögon jätte dyra och svåra. Men jag antar att utvecklingen gått framåt och priset har säkert droppat , så vad finns det att tillgå idag? Har gjort en sökning, men det är bättre att bli tipsad.
Vad klarar en sådan av att göra, vilka hjälpmedel måste man ha för att programmera en sådan.
Är de fortfarande gångbara nu när man får en uC för några kronor?
Nerre

Re: Programmerbar logic, inte uC

Inlägg av Nerre »

Det är ju PLA, FPGA och såna grejer, man använder väl särskilda utvecklingsverktyg. Jag tror det finns standarder på området idag, men gissar att förr var man tvungen att använda verktygen från tillverkaren.

Den stora fördelen med dem är väl att de är snabbare än en uC eftersom det är grindar. Du kan få parallella kedjor som var och en har en propageringstid på mikrosekunder eller t.o.m nanosekunder. Man brukar väl t.ex. använda FPGA för att skapa grafiksignaler, något som är rätt svårt med en uC om man ska få upp upplösningen.

Wikipedia kan väl vara en utgångspunkt
https://en.wikipedia.org/wiki/Programmable_logic_device
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Nyckelord är FPGA samt CPLD.
De två största tillverkarna är Altera (nyligen uppköpta av intel) samt Xilinix.

Ska man bara ha för hobbybruk är de inte speciellt dyra, det saknas dock analoga ingångar på dem så man måste isf använda A/D omvandling.

Både Alter och Xilinix har gratisversioner av programmeringsverktygen som gäller för åtminstonde deras low range kretsar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

framkommer en del matnyttigt i min tråd "ersätta grindlogik med nåt kompaktare"

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=71290

..Jag har dock inte fått tummen ur riktigt och labbat med det där på allvar än, men jag tänker fortfarande använda en CPLD, och
målet är att ersätta allt utom en krets med en liten CPLD.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns massor av billiga utvärderingskort från olika tillverkare. Xilinx och Altera brukar vara störst, ibland den ena ibland den andra. Priser från ~USD16 till ~USD25k på Digikey.
http://www.digikey.com/product-search/e ... ld/2622767

Verktygen, åtminstone "low end" brukar vara gratis. Jag rekommenderar att man kör VHDL eller Verilog om man ska göra något nytt. Ska man som Glenn ersätta en gammal grindkonstruktion kanske det är lättare med schemabaserat.

Vad är det du vill göra?

Edit: Glenn, varför vill du inte baka in 245an?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

lillahuset: dels är den ju tristate, men framförallt att den väl sitter där som nåt slags skydd mot bussen :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Men CPLDer brukar ju ha tristateutgångar. Och brukar ju vara CMOS precis som de flesta 245or nuförtiden. Enda skälen jag kan se att inte baka in den är att den inte får plats eller att den bara används som buffer mellan två databussar då det kan kännas lite fånigt att offra 16 pinnar bara till det. :)
Skriv svar