Hej
Undrar om två st pic:ar kan använda ett seriellt i2c EEPROM där den ena skriver till det och den andra läser från det.
Hur långt tid skulle det ta att skriva/läsa 150 byte från/till det?
minnet i fråga är ett microchip 24FC256
2 pic till ett i2c eeprom
Det bör absolut gå, det är det som är finessen med I2C, att flera processorer ska kunna kommunicera åt "alla håll" via enbart 2 ledningar.
alla tre dataledningarna kopplar du ihop , likaså alla tre klockledningarna. sen gäller det att få igång protokollet för picarna att den ena bara ska skriva och den andra bara läsa (och ha koll så att någon annan inte skriver samtidigt)
150byte borde gå på ett fåtal ms
alla tre dataledningarna kopplar du ihop , likaså alla tre klockledningarna. sen gäller det att få igång protokollet för picarna att den ena bara ska skriva och den andra bara läsa (och ha koll så att någon annan inte skriver samtidigt)
150byte borde gå på ett fåtal ms
Nä grunder i I2C är att man har en master. Det går att lämna över det rollen till en annan enhet men det är bökigt. Jag har ett projekt med två picar ett par A/D omvandlare och en temp givare på en I2C buss. Men jag använder en picsom master hela tiden. Det är inte helt lätt att lämna över det var jag har fattat. Men jag har inte tittat så hårt på det. Men om du vill ha asembler kod till I2C så har jag lite som funkar. Just nu går det med inline asembler i ett C-program.