Elsystem i båt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Elsystem i båt.

Inlägg av simon78 »

Jag har gått och grubblat på hur jag ska fixxa elsystemet i båten i några månader nu. Som det är nu funkar det lite sisådär. Dessutom ska det in en massa ny utrustning i vår. Därför ber jag er om hjälp.
Det som är viktigt är att det är tillförlitligt och flexibelt. Det gör inget om det är en massa avancerad elektronik som funkar i 97% av fallen, bara man kan koppla förbi den när den inte funkar. Krav nummer två är att man alltid ska kunna ha laddning nog att starta motorerna. Ett annat krav är att man ska ladda i och ur batteribanken så effektivt som möjligt, för att hushålla med den ström som finnes. Sen är ju förståss säkerheten för ombordvarande också viktig. Jag menar om man sover på 230Kg batterier så vill man inte ha en oavsäkrad kortslutning :)

Båten har två motorer, med en generator vardera. Den ena motorns generator laddar två startbatterier (120Ah styck). Från dessa startas båda motorerna. Den andra motorns generator (95A) laddar en batteribank i fören. Allt är 12V. Batteribanken består av 10st 6V AGM-batterier som är fådda vid lite olika tillfällen och alltså har olika kvalité. De vill dessutom ha lägre laddningspänning än vad generatorn ger (2,27V/cell dvs 13,62V vid seriekoppling av två, vilket är lägre än de 14,2-14,4V generatorn gärna ger).
Det samma gäller solcellsregulatorn, som dessutom har batteriavkänningskablar och annat lull-lull. Men, ingen inställning som matchar 13,6V.

Mha en brytare kan man parallellkoppla förbrukningsbanken med startbatterierna ifall man behöver lite extra kräm för att starta, eller tvärtom vill köra kylskåpet några timmar extra.
Det var grovelen det... Det jag funderat på där är hur man ska göra med parallellkopplingen av de 10 batterierna, så att de inte drar ur varandra? Anti-parallellkopplade dioder kanske? Då får man ju ner spänningen plus att det krävs lite mer spänningskillnad mellan batterierna för att strömmen ska börja flyta. Men då förlorar man ju ~0,7V vid laddning/urladdning...

Helst ska det inte kosta nått heller :wink:. Kan tyckas snålt, men allt på båten har jag gjort, fått eller fyndat.

fin-elen kanske jag ska spara till en annan tråd...
Gimbal
Inlägg: 8650
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Inget direkt svar men en tanke som slog mig häromdagen. Skulle det inte vara ide att koppla förbrukningsbatterierna i serie till 24V och ladda med en 24V generator. Sedan med ett switchat aggregat plocka ner spänningen till 12V. På så vis skulle man få en jämn och stabil sp. som inte blinkar i lamporna när kylen eller andra förbrukare hoppar av/på.

En annan mindre fördel är klenare kablar mellan generator/batteri.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tanken har faktiskt slagit mig. Jag tänkte att man kunde seriekoppla alla batterier (dvs 60V) för att jag får för mig att batterierna mår bättre av det. Men vad händer när switchningen fallerar?
Gimbal
Inlägg: 8650
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Man bör nog ha lite säkerhet inbyggt som kortsluter och knäcker säkringen om sp. överstiger tex 14.5V. Finns väl speciella komponenter som är väldigt kvicka avsedda för just sådant, typ snabba och starka zenerdioder, minns inte vad de kallas dock.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det inte ta fan i båten och börja labba med seriekopplade batterier då du sen kanske behöver parallella förbrukar batterierna med startsidan. Håll dig till vanlig standard = enklaste och säkraste sättet.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jo, jag håller med. Det är mer som en smågalen idé.
Gimbal
Inlägg: 8650
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Precis, men har man ordning på motorn så är startbatterierna i princip alltid fulla, 2-3 sekunders använding vid start och sedan laddas de. Nöjer man sig med 24V så är det också ganska enkelt att flytta ett par kablar om motorn ändå lyckas tömma startb.
symlah
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 mars 2006, 12:37:56

Inlägg av symlah »

Att öka spänningen i en båt är nog inte så bra ur säkerhetssynpunkt. Den väger nog ganska tungt dessutom då ingen båttillverkare har gått upp i spänning som bilindustrin gör (48V). Fördelarna är många men säkerheten väger tungt.

Om du vill bosta ditt elsystem så titta in på Skyllermarks och läs deras info blad om batteribankar. Kommer själv att uppgradera mitt elsystem enligt deras rekommendation.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hmmm... skyllermarks... som tycker att ledningsarean skall vara dimensionerad mot längden på båten. Dom tycker att att spänningsfallet är farligast i värden. Det är deras försäljningsargument. Om man är så rädd för att få för låg laddningsspänning är det väl bättre att skaffa en generator med batterispänningsavkänning än skyllemarkstämplade standardsaker för ockerpriser.

Don't get me started... :twisted:
symlah
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 mars 2006, 12:37:56

Inlägg av symlah »

oupps....insåg precis att reklam är mördande för omdömet. Du ville ha lägre spänning inte högre så du borde snarare ha tunnare ledningar än tjockare. :oops:
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Precis... men spänningsfallet är ju beroende av strömmen i ledningen.
Skriv svar