Försökte köra 5mm alu med 6mm fräs, gick åt skogen. CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PopUnoNkoK

Försökte köra 5mm alu med 6mm fräs, gick åt skogen. CNC

Inlägg av PopUnoNkoK »

Ja det där gick juh åt skogen.

Har förut kört samma okända alumaterial med en 3mm 2Flute pinne och det har funkat. Ytan har inte varit fin men det har funkat. Materialets tjocklek är 5mm och när jag körde med 3mm fräsen så körde jag två spår i bredd (Med en del överlappning) för att få undan flisorna. När jag körde det så testade jag inte att finjustera skärdatan och jag är ganska säker på att jag idag skulle kunna få bättre resultat med en 3mm fräs.

Nu har jag hemma några 6mm 4flute som jag i trä fått bra resultat av när jag räknat ut skärdata med hjälp av G-wizard.

Med självförtroendet från G-wizard så tänkte jag kunna köra ut bitar ur aluminiumet betydligt fortare än förut.

Fräsen är en kina CNC 3040.
En ganska stor faktor i allt som kommer att skrivas här är att jag inte vet vad jag har för spindel. Det är en massa år sedan jag köpte den och jag hittar den inte i min e-bayhistorik. Jag var då helt, HELT grön på cnc och är nu kanske i alla fall bara helt grön på cnc. =) Spindeln är en luftkyld dc motor.

Jag började med att köra:

6mm 4flute
8200 rpm (Obelastad, hant inte mäta under körning)
500 mm/min
1mm per pass.

Då tog jag mig inte långt innan jag brände en 6 amp säkring i kontrollboxen.
Det kändes trots allt helt ok förutom att jag överbelastade motorn/säkringen.

Så jag behöll samma inställningar förutom att jag minskade till 0.4mm per pass.
Då gick det betydligt bättre.

Körde utan kylning och blåste flisorna med tryckluft. Trodde allt var frid och fröjd men efter mer än hälften så hade det byggts upp värme så det nöp fast, spindeln stannade och stegmotorerna böjde spindelaxeln innan jag hann avbryta. =(( Skulle förstås ha försökt hålla koll på värmen på nåt sätt.

Jag har dock förstått att det mest troligt var dumt att använda en 4skärs fräs. Jag tänkte att det bara var bra, att jag kunde mata fortare.

Nu har jag några frågor.

Nu detta okänt alu men vad kör ni, med liknande hemmabyggda/kinafräsar, med för skärdata när ni kör Alu?

Finns det något sätt att mäta hur kraftig motor jag har? (När jag kolla de på AliExpress så såg jag en fräs med en visuellt liknande spindel och den vara bara på 240W Vääääldigt lite! :shock:

Om det blir att köpa ny spindel, vad är för och nackdelar med luft vs vattenkyld?

Sedan en sån där allmän fråga, Hur många fel tycker ni att jag gjorde här ovan? =) Jag är om sagt grön på detta och vill hela tiden testa nya saker, lära mig nya saker. Vad som funkar med min maskin och med mina förutsättningar.

Tacksam för svar.

PS bifogar två bilder på eländet. =)
DSC_0760.JPG
DSC_0759.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krauser

Re: Försökte köra 5mm alu med 6mm fräs, gick åt skogen. CNC

Inlägg av Krauser »

Ser ut som det "degat" , kör du torrt?

Isåfall kan du prova att pensla på lite t-röd under körning
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Byt verktyg är min spontana kommentar till 1 eller 2 flutes och se till att kyla/smörja och få bort spånen.

Sen så kanske det är dags att se till att ha lämplig legering att jobba med för den typen av bearbetning dvs. inget TUGGUMMI till alu!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

1 flute, massor med kylning på, t-röd och vatten blandat. jag kör ca 0.5mm/pass, 6mm frässtål, 18-20k rpm. 500mm/min
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Tack för svaren.

Någon som vet om man kan mäta upp vad jag har för motor? Alltså hur många watt den är på?

Det blir nog att byta, jag är lite i valet och kvalet mellan en liknande kinaspindel då denna faktiskt gjort sitt jobb länge. Eller en Kress runt 1Kw.

Tittade på borstlösa kinaspindlar men då sprang priset iväg till det 2-3dubbla och det är ont riktigt läge för det.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag fräser allt som oftast i "tuggummi-alu" då det är det jag har absolut mest av, och till den applikation jag använder det så behövs det seeeegt alu..
Jag kör en 4 eller 6mm tvåskärs pinne (beroende på om jag behöver mindre radier än 3mm) i ca 18000rpm och matar på i 2000mm/min. Tar 0,2mm varje pass och har blandat T-röd och vatten 50/50 i en blomspruta som jag ser till att spruta på med jämna intervall. Fräsen får aldrig gå torr. För att få bort spånorna blåser jag av med tryckluft lite då och då, och sprutar på T-röd direkt efteråt så att det inte går torrt.
Fungerar klockrent och har inte kört sönder någonting på väldigt länge.

Testa dra upp hastigheten och ta mindre skär, då belastar du spindeln mindre och dessutom är den där typen av spindlar oftast kraftigare på högre varv..
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Problemet är att axeln är krökt på Spindeln nu så jag kan tyvärr inte testa nåt. Skiiit, jag är så sugen att hitta "rätt" data.

Sedan är det åxå så att min spindel bara gick till 8500rpm.

Vad har du för maskin?

Vad har du för spindel?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag har en Borisfräs med en 2,2kw vattenkyld kinaspindel. Sjukt nöjd med den spindeln.
Skriv svar