Rörförstärkare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nav

Rörförstärkare.

Inlägg av Nav »

Undrar om man kan säga vilka kondensatorer (med störst sannolikhet) som kan orsaka ett visst brum vid påslaget. Men förmodligen lagar dom (den) sig själv för vid ett omedelbart frånslag och påslag igen så har detta brum försvunnit.
Kan komma med bild med tiden.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Rörförstärkare.

Inlägg av Marta »

Din iakttagelse beror säkert på rörens uppvärming och inte att kondensatorer "lagar sig". Stänger Du av och startar omedelbart så startar den med rören redan uppvärmda till nästan drifttemperatur. Finns där likriktarrör i Din förstärkare? Innan det nått arbetstemperatur och full emission kan där helt normalt vara mera brum på spänningen.

Hör Du inget störande brum efter 15..30 sekunder eller vad det nu kan ta för alla rör att värma upp så låt allt vara som det är. Njut av det mjuka rörljudet och den varma glöden nu i det kalla vintermörkret.
Nav

Inlägg av Nav »

Inget likriktarrör.
Vill nog har brummet till att ha kommit efter en tid lite längre ifrån starten är du antager.
Och det är bara två ggr som detta har hänt på ungefär 20st starter.

Men helt säker är jag inte på att.....

Har en annan "värmekälla" också så brummet kanske kommer när den största som ovan är nämnd har vilat sig ett tag.
Så likväl har jag svårt att släppa detta med kondensatorer, så på nätat att det också kunde vara "flytande" motstånd på något vis.

Ja ja vi får se med tiden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Brummer kan komma från flera håll:
1 Strålning från matning till glöden. Drar man matningsledningarna jämte signalledningar är brum att förvänta sig.
2 Brum från matningen. För stort effektuttag och får små filterkondensatorer innebär överlagrad 100Hz (vi likriktar ju) på matningen. En pushpullförstärkare är ofta mindre känslig då en del brum kancelleras (CMR) i utgångstrafon.
3 Mer brum från matninger, så kallat motorbooting. Det innebär att matningsledningen utgår en återkopplingskedje mellan utgångssteg och ingångs/steg. Låter som ... motorbåt.
4 Brum kan stråla från nättrafo till signalförande kablar, emellanåt också till rören.
5 En del störning kan förekomma då katod-filament uppför sig som en diod.

Åtgärder:
1 Likrikta glödspänningen eller sätt en balanseringspot mot jord och tvinna alltid ledarna. Bra info HÄR.
2 Se över filterkomponenter. Drossel och filterkondensatorer kan vara för små. Kondingar kan vara dåliga.
3 HÄRär lite tips. Men motorbåting har mer karaktären av putt-putt-putt än brum.
4 Hur nättrafon är vänd spelar stor roll. Man kan skärma småsignalrör.
5. HÄRär en bra bild som visar dels hur man balanserar glöden för att få bort brum och dels hur man lyfter upp glödspänningen till nivå som katoderna för att eliminera diodeffekter. Kör man bara balanseringen lägger man mittutaget på poten till jord.

OCH en sak till. RIKTIG JORD - stjärnjord är ett bra sätt att eliminera eländet.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tala också om vilken rörförstärkare det rör sig om-annars famlar vi i mörkret....
Nav

Inlägg av Nav »

Förstärkare Edison 60.

Jag tackar! Kul eftersom det verkar vara en hel del att dyka på.

Verkar inte vara några problem när jag haft igång den nyligen som idag då den högst stått av i 12timmar, den tål inte för lång vila tycker jag det lutar åt.

Som sagt ett ökande brum som gör att jag stänger av den när det uppenbara sig. Och har bara uppkommit efter kanske 2-5min. efter start.

Läste att den kunde ha med "stötar" som släpps igenom till galler, likströmsstötar men vet endast det jag har snappar upp "här".
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Googlade och hittade lite info som tyder på att det är en modern konstruktion i byggsatsform.

Har Du ett fel som kommer och går så har Du troligen en dålig kontakt någonstans. Kallödning eller något i chassiet som behöver dras åt, Kan också vara ett felaktigt rör som har överledning mellan glöd och katod.

Kan Du länka till eller posta ett schema här på förstärkaren?
Har felet alltid funnits där?
Hur kraftigt är det? Lätt irriterande eller i nivå med musiken?
Har Du provat att knacka lätt på rören när felet är där?
Är Du helt säker på att brummet inte redan finns i insignalen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nav

Inlägg av Nav »

Nu när det dök upp ett schema (tackar!) så skall jag försöka svara på M.. frågor.

Felet har kommit i stort sett nu, rätt nya rör.

Hur högt? En ökande styrka som jag hejdat genom att stänga av så jag tror att något rör vid dessa tillfällen tar för mycket ström om det får fortsätta att stegras.

Vågar inte knacka, det kan vara för sent då (med vad?)

Vad tror du om mig ang. musik hehe! Som sagt jag har någon värmekälla till. Så att brummet finns i källan är uteslutet!

Jag är rätt insnöad på det jag läst på nätet ang. antingen ett motstånd som inte är bra eller kondensator som släpper igen något skit som den inte skall.
Fråga min inte varför men det låter intressant på något vis, om inte så bara av intresse om det i något fall kan vara så.

Man kan säga att denna sista fråga är lika intressant som att få Edi.. i form, är väl lite klyddig men det går inte in i en så lätt med enkelhet.
Senast redigerad av Nav 16 januari 2016, 23:02:11, redigerad totalt 1 gång.
Nav

Inlägg av Nav »

Vilken kanal brummar? Den frågan kan jag inte svara på eftersom jag har dålig koll på min kopplingar mellan förför... osv vilket jag använder.
Ett inlägg försvann som en neutron så snabbt här ovan. Blev väl nödig att gå bort? Ock det är i stort sett detta försvunna jag svara på.

Om sanningen skall fram så vet i tusan eftersom jag dålig ordning på min kablar.
Eftersom jag har en del att koppla mellan så kan det väl hända att stråkarna ibland kommer på fel sida.

Och som sagt kör jag maskin så ofta som jag gjort nu så uppstår inte felet.
Men jag får skärpa mig på kabelsidan så nästa gång den stegrar sig så får jag kolla.
Man skulle utan överdrift kunna kallas Kabelmarodör eftersom det "hifimässiga" blilckfånget dom har framkallar säkert har minuspris precis som en fattig jon.

Kom just nu på att: Kunde ju kolla enkel signal från datorn från dom olika ingångarna till gallren, ja det får bli ett senare problem när man inte har något annat att göra och känner sig på att se hur en signal kan se ut. Har något O..skåp som nog fungerar.
En jämförelse till dom olika slutrören kan inte vara fel eller???
Om inte min tongenerator hade varit så tung så kunde den kanske fungera men vilken klump när datorn har signaler.
Man får köra med friskt vågat hälften vunnit eller?

Ja jag vet att det är kräm i förstärkare, har en som smäller som ett pistolskott vid kortslutning (Mauser år 1913)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det var då ett stökigt och dåligt ritat schema....

Två nätdelar som drivs från samma trafo då är det upplagt för jordströmmar. Är det endast signalkablarnas jord som kopplar samman jord för vänster och höger? Blir där hög resistans så kan det nog orsaka nätbrum. Egendomlig konstruktion...

Brummar det ur både vänster och höger kanal samtidigt? Om inte kan Dui växla rören mellan dem och se om brummet följer med.

Om båda brummar är det nog inte något dåligt rör, utan snarare dålig kontakt någonstans. Är det en byggsats så kontrollera lödningarna i nätdelarna. Om t,ex. en diod har kallödning kan där gå AC i signalkablarnas jord.
Nav

Inlägg av Nav »

Tackar ! Nu får det vilas ett tag.

En grej som jag tycker att mysko är dock fenomenet som verkar "som dålig konding" är det något som kan uteslutas helt?
Den tjommen som jag fått detta ifrån var en stor duvungen som en havsörn fick jag en känsla av. Det är därför jag snöat in så, han hade säkert hållt på i flera hundra år med just rörförstärkare. Men även solen osv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En liten fundering bara, ta kontakt med konstruktören, Erik Andersson!
Nav

Inlägg av Nav »

Får kolla med Erik.

Nu blev det en indikation, rören satte igång att brumma efter att inte varit igång på över 20timmar så nu vet jag när man kan undersöka med tanke på tidsintervallet.
Gott det går åt rätt håll!

För min del tror jag att det är något som släpper igenom till jord utan att fullfölja sitt uppdrag. Skall inrikta mig på denna tes innan jag går över till något annat eftersom jag känner för det, man skall inte gå emot sina känslor när dom orsakar så pass banalt resultat om dom nu skulle vara fel.
Jag har alltid Era rekommenderade åtgärder att falla tillbaka på.
Man måste tänka på sysselsättningen så den inte falnar för mycket.

Kom på nu att jag inte noterade vilken kanal som brummade men det var nog från bägge med en viss övervikt åt?????
Senast redigerad av Nav 17 januari 2016, 23:00:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag minns en väldigt enkel grej vi körde med på Cherryföretagen; en stor elektrolyt med klämmor. Misstänkte man jox med spänningsmatningen krokade man bara i kondingen över matningen. Försvann problemet visste man att problemet låg i dålig filtrering eller att 5V-regulatorn var underdimensionerad.

Man skulle ju kunna ha en konding på 100uF/500V men väl isolerade krokodiler och häkta på B+ och se om förstärkaren tystnar.

jag förstår sedan inte; vilka kondensatorer är du skum mot? Filterkondingar eller signalkondingar?
Skriv svar