Startproblem oljebrännare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Startproblem oljebrännare

Inlägg av säter »

Jag har en äldre oljebrännare i pannan på verkstaden.
Motorn har trilskats ett längre tag, och vill inte starta självmant.
Ger man fläkten en liten "putt", hoppar den igång.

Idag hjälpte inte den lilla putten.
Jag monterade bort oljepumpen, då gick det att putta igång motorn.

Vad tror ni?
Är det någon motorkondensator som har gett upp?
Eller kan det finnas en startkondensator?
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av VikHe »

Brukar oftast bara sitta en driftkondensator i såna där små enfasmotorer ("trefas").

Bara att leta upp var den sitter och mäta den :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24677
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av Henry »

Det sitter bara drifkondingar i dessa då det inte är något större motstånd vid start och de brukar inte för sällan ligga mellan 3 - 6 µF, normal 3 - 4µF.
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av Nav »

Kan man få en liten inblick i hur man på ett bra och simpelt sätt mäter en kondensator? Hur mäter man vilket är + och minus?
Jag har en bra oljebrännare men den är nog för långt ifrån Dig, köpte den på 80talet som reserv.

Skåne.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av säter »

Jag har gjort lite lättare inspektion.
Hittar ingen kondensator.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av säter »

Läs detta.
http://www.instructables.com/id/Wiring- ... lathe-mot/

Jag tror denna motor har stora likheter med min.
Samma fabrikat.
Jag kan inte läsa om någon kondensator. :humm:
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av xxargs »

Hmm - motor som startar på samma sätt som en äldre kylskåpskompressormotor med PTC-motstånd/startrelä (och utan drift och startkonding) - dvs med 'resistiv' start [1] - men i det här fallet har en centrifugalswitch som slår av startlindningen när motorn snurrat igång. (en typisk engelsk lösning skulle jag vilja säga...)

Det kan vara en mekanisk historia sittande på rotorn som inte vill röra sig längre pga. stelnad fett etc. och därför så kopplas inte startlindningen in, alternativt att kontaktorn/switchen där manövrerad av centrifugal-mekanismen är så bränd att startlindningen inte får ström...

Har sett den typen av start på gamla tvättmaskinsmotorer och det brukar ofta lukta svagt av ozon efter start pga. ljusbågen som bildas när startbrytaren dras isär... och en av mina högvakumpumpar kör också på den principen nu när jag tänker efter... (engelsk förstås)

Om man skall mäta sig fram vilken som är drift resp startlindningen så _brukar_ startlindningen ha den lägre resistansen. Är startbrytaren/centrifugalkopplingen trasig så skulle jag prova med en motorkondensator på 4-6 µF i serie med startlindningen (tex. kopplad parallellt med startbrytarens anslutning) - kolla strömmar och under en tid efter start kolla att motorn inte tenderar att bli för varm.

med konding parallellkopplad med startbrytaren så spelar det ingen roll om startbrytaren fungerar eller inte.


[1] bygger på att driftlindningen och startlindningen har olika induktans och resistans som ger en diff fasmässigt några grader - typiskt 8 grader för fallet kylskåpskompressor... - även en ganska klen driftkonensator ger betydligt starkare startmoment än sagda lösning med resistiv start...
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av Nav »

Det första jag insupit här såsom medlem, har nämligen vacuumpump-ar med lös motor med just denna centrifugalswitch och det är kul att få förklaring.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av säter »

Jag får riva av gaveln och leta efter fel.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av xxargs »

Dessa motorerna brukar också dra fruktansvärt med ström under starten och lamporna blinkar till då startlindningen kan dra dubbla till 3-dubbla strömmen som driftlindningen och om brytaren i centrifugalkopplingen blir bränd efter ett antal (tusen) starter så förvånar det inte mig ett dugg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24677
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av Henry »

Jösses SÅ gamla grejer som centrifugal.

Har en oljebrännare och dess tillbehör från den gamla panna från -75 som var här innan installation av FV och även denna har vanlig driftkonding på 3µF. Så om den andra har centrifugal så är det gamla grejer, ja då var det något helt annat.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av xxargs »

Inte om det är engelskt - skulle inte förvåna om den typen av motorer tillverkas än idag.

engelsmän är ganska konservativa - fungerade det på 1890-talet så fungerar det idag, varför ändra på ett fungerande koncept ;-)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24677
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av Henry »

Haha så sant. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av säter »

Henry skrev:Jösses SÅ gamla grejer
Det är en Silver-Flame från 60-talet. :)

Jag tog isär och putsade kontakterna.
Summrade över slutna kontakter, och det verkade ok.
Förmodligen är lindningen kass.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24677
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Startproblem oljebrännare

Inlägg av Henry »

-60? Ja det ante mig. :)
Skriv svar