Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Håller på med bilracing med små bilar som har elstart. Tidigare har vi haft ett batteri på 14,4 V. Vi har nu, av olika anledningar, bytt till ett på 18 V. Ett problem som nu uppstått är att vår startmotor snurrar för snabbt. Vår slungkoppling tar i och kan börja driva bakhjulen utav endast startmotorn. Detta är ett regelbrott så måste få startmotorn att snurra långsammare. Startmotorn sitter nu kopplad "direkt" på batteriet genom ett relä.
Har försökt att hitta en lösning till detta. Min första tanke var att bygga/köpa någon enkel form av pwm-styrning. Men då motorn har en peakström på ca 45A blir det, av det jag sett, skapligt stora konstruktioner med kylare. Då platsen i bilen är mycket begränsad och all extra vikt är dåligt har jag nu börjat titta på andra lösningar.
Nu till min fråga:
Funderar nu på om man bara kan koppla en effektresistor i serie med motorn för att begränsa strömmen. Det skulle ta liten plats och vara en enkel lösning. Är inte heller på jakt efter mer saker som kan krångla. Vad tror ni om detta?
Har försökt att hitta en lösning till detta. Min första tanke var att bygga/köpa någon enkel form av pwm-styrning. Men då motorn har en peakström på ca 45A blir det, av det jag sett, skapligt stora konstruktioner med kylare. Då platsen i bilen är mycket begränsad och all extra vikt är dåligt har jag nu börjat titta på andra lösningar.
Nu till min fråga:
Funderar nu på om man bara kan koppla en effektresistor i serie med motorn för att begränsa strömmen. Det skulle ta liten plats och vara en enkel lösning. Är inte heller på jakt efter mer saker som kan krångla. Vad tror ni om detta?
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
du får ha ett motstånd som är större än batteriet med kylning för att det förmodligen ska funka.
Får man fråga varför ni bytt batteri övh? Känns som om det lättaste är att bara köra med ett 10cellers NiMh eller 3 cellers LiPo istället för vad ni har nu.
Får man fråga varför ni bytt batteri övh? Känns som om det lättaste är att bara köra med ett 10cellers NiMh eller 3 cellers LiPo istället för vad ni har nu.
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
A det är så ja.
De gamla behövdes bytas ut. Vi ville göra det smidigt för oss så vi köpte samma batterier som vi har till vår skruvdragare. Tänkte inte fullt igenom vad följderna av att gå upp i spänning kunde bli. Vi har ett fäste på bilen likt det som skruvdragaren har så det är bara att klicka i och köra. Vill inte behöva bygga om det som nu är gjort. Det är väl också en pengafråga att köpa nya batterier nu.
De gamla behövdes bytas ut. Vi ville göra det smidigt för oss så vi köpte samma batterier som vi har till vår skruvdragare. Tänkte inte fullt igenom vad följderna av att gå upp i spänning kunde bli. Vi har ett fäste på bilen likt det som skruvdragaren har så det är bara att klicka i och köra. Vill inte behöva bygga om det som nu är gjort. Det är väl också en pengafråga att köpa nya batterier nu.
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
4-5 kraftiga dioder i serie ? ..borde sänka spänningen med ca 2,8-3,5V typ.
Lite ful lösning kanske, men enkel
Lite ful lösning kanske, men enkel

Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Linda om motorn med fler varv av något tunnare tråd? 

Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
45A bör inte vara några problem med moderna MOSFET'ar med rätt små förluster. 

Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Lägg en glödlampa i serie och du slipper kylproblem.
6V men 43A sådan kanske blir svårt att hitta men 43A är väl ganska kortvarigt?
6V men 43A sådan kanske blir svårt att hitta men 43A är väl ganska kortvarigt?
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Säger som Larda; 45A är inget för en MOSFET och även i mindre kapesl än TO-220. Finns på tex ELFA för lite mindre summor och förstås mycket lägre på internet i allmänhet.
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
En fråga: Ett motstånd sänker det spänningen så motorn går smärre varv och i så fall vad kan nackdelarna vara?
Fråga från en som förstår men likväl inte, det fattas en del i just grunden, är inte riktigt säker och det vill jag vara.
Får väl tillägga att jag har rätt bamsiga motstånd.
Fråga från en som förstår men likväl inte, det fattas en del i just grunden, är inte riktigt säker och det vill jag vara.
Får väl tillägga att jag har rätt bamsiga motstånd.
Senast redigerad av Nav 16 januari 2016, 12:26:29, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Det motstånd ska då tåla (18,0 - 14,4 =) 3,6V * 45A = 162W.
Ett signifikant motstånd...
Ett signifikant motstånd...
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Om jag nu skall visa min ytterst humoristiska sida så är det bara att slänga in en lödkolv på 150w och lite till.
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Gäller bara att du hittar en 150w lödkolv som är tänkt för 3.6v drivspänning. 

Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Skulle en likriktarbrygga (typ http://www.ebay.co.uk/itm/BR5010-1000V- ... 1373684072) kunna funka kanske?Glenn skrev:4-5 kraftiga dioder i serie ? ..borde sänka spänningen med ca 2,8-3,5V typ.
Lite ful lösning kanske, men enkel
Edit: Äh... Glöm det... Brainfart... Blir ju svårt att använda alla 4 dioderna i den, när det är likspänning...
Senast redigerad av mAVRick 16 januari 2016, 15:23:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
3.6v drivspänning där ser man, då gäller det att få insikt varför det är så.
Men det kan vi ta en annan gång.
I min okunskap undrar jag var både ström och spänning blir av om nu lödkolven är på 230V och man släpper på 18V, går den upp i rök hehe!!!
Eller är det så att motståndet gör att det inte går igenom ett jota i kretsen så man kan ha lödkolven som strömbrytare?
Jag
väl först och
sist.
Har en 190W-are o 220v får väl göra några empiriska mätningar. Har lite svårt att tänka mig att all spänning skulle försvinna i intet.
Men det kan vi ta en annan gång.
I min okunskap undrar jag var både ström och spänning blir av om nu lödkolven är på 230V och man släpper på 18V, går den upp i rök hehe!!!
Eller är det så att motståndet gör att det inte går igenom ett jota i kretsen så man kan ha lödkolven som strömbrytare?
Jag


Har en 190W-are o 220v får väl göra några empiriska mätningar. Har lite svårt att tänka mig att all spänning skulle försvinna i intet.
Senast redigerad av Nav 16 januari 2016, 15:10:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sänka vartal på startmotor till liten fyrtaktsmotor
Det gäller att motståndet både har rätt motstånd och rätt effekttålighet, en 230v lödkolv på 150w har för högt motstånd för att kunna drivas på 18v. Så även om du kopplar in den direkt på batteriet så kommer den knappt bli varm.
Kopplar man in den lödkolven i serie med en startmotorn kommer motorn inte ens röra sig.
Kopplar man in den lödkolven i serie med en startmotorn kommer motorn inte ens röra sig.