Kristall svänger inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Kristall svänger inte

Inlägg av bos »

Jag har en dreambox som inte längre vill ge något ut på scart. Öppnade lådan och undersökte, fullt med elektrolyt på kretskortet så det blev ordentlig rengörning och byte av kondingar. Kortet är nu rent och fint.

Men boxen startar inte ändå. Det sitter två kristaller på kortet, och när jag mäter med oscilloskopet ser jag aktivitet vid det ena men inte det andra. Bytte därför ut detta (25MHz) och mätte på nytt, men ingen aktivitet där heller.

Jag kan för lite om kristaller för att felsöka vidare, men om jag inte minns helt snett behövs en oscillator nånstans för att sparka igång den, så att säga, och sen driva den vid rätt hastighet. Jag har inget schema så att leta upp denna drivkrets blir inte helt lätt. Det sitter två pico-kondingar precis vid kristallen. Efter att ha läst på lite används dessa till att starta igång oscillationen. Avsaknad av dessa eller dåliga diton kan leda till att kristallen inte oscillerar, och det kan avhjälpas med att inducera lite brus så att den kommer igång. T.ex lägga fingret i närheten, eller liknande.

Detta hjälper dock heller inte, så även om jag inte kan utesluta kondingarna som felkällor (de är för små och sitter för trångt för att jag ska våga löda loss dem och testa) så vet jag inte riktigt var jag ska leta vidare i jakten på att få igång kristallen.

Tips?
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Kristall svänger inte

Inlägg av YD1150 »

Vissa kristalloscillatorer kan sluta svänga när man mäter med ett oscilloskop, prova med x10-läget
på proben eftersom den ger en något mindre kapacitiv last. Annars får man mäta indirekt
t.ex. på utgången på en räknare som matas av klockoscillatorn.

Ser du några synliga frätskador på kortet? Risk för korrosion finns om ström + elektrolyt finns närvarande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det är ju inte säker att det är kristallen som strular, när du mäter på den kan du lätt lasta så mycket att den slutar svänga.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Så skulle det kunna vara också.

Övriga symptom på boxen är att när jag kopplar in strömmen så lyser grön diod direkt ("on") snarare än röd ("standby"). Jag kan mycket väl minnas fel här, men jag är övertygad om att det är den röda som ska lysa ända tills jag trycker på "On/Standby"-knappen. Trycker jag på den knappen nu förväntar jag mig att den röda dioden börjar lysa, men enheten reagerar inte alls på knappen, vilket får mig att tro att signalen som går till processorn ignoreras. Dvs, processorn är inte igång.

Eller så är den igång, men något annat spökar.

Inte helt trivialt att felsöka utan schema. Det sitter en superklistrad kylfläns på CPU:n. Första steget är kanske att ta loss den för att identifiera kretsen, leta upp databladet och se om den har något ben som jag kan mäta livstecken på. Det är dock en BGA-krets, så det blir inte helt trivialt det heller.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vill du testa om kristallen är ok så kan en kristalltestare vara en bra pryl att ha i lådan.
Finns en uppsjö av byggen på nätet.
Här är en som visar frekvensen på en display:

Bild

http://electronicdesign.com/test-measur ... -frequency
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Öppnade lådan och undersökte, fullt med elektrolyt på kretskortet så det blev ordentlig rengörning och byte av kondingar. Kortet är nu rent och fint.

Det där sista skall Du nog inte vara så där alldeles säker på. De ytmonterade chipsen, inklusive BGA, har även en undersida och hur den ser ut har Du tyvärr ingen aning om. Geggamojjan från de trasiga lytingarna har sannolikt trängt in precis över allt.

För att det skall vara rent måste all geggamojja bort och sedan måste kortet torka fullständigt. En BGA tar en evighet att torka på undersidan i rumstemperatur och vattmet kan lösa upp metall i en självpådrivande process under tiden. Då bildas ny ledande gegga. Det blir aldrig rent och aldrig pålitligt. En sådan händelse som Ditt kort drabbats av betyder ofta game over...

En kristalloscillator i de här sammanhangen brukar bestå av en inverterare och ett stort motstånd på minst 1M, kanske 10, parallellt med kristallen för att ge rätt förspänning. Det kan vara integrerat i chipet. Hur som helst behövs det väldigt lite läckström för att det skall sluta fungera.

Även om en kristall fungerar i en viss oscillator är det ingen garanti för att den fungerar i en annan, men det är ju en test på om den är helt sönder. Kristaller är väl förslutna och borde ha klarat sig fint. Det är väldigt sällan de går sönder om oscillatorn inte är för hårt driven. Utifrån är det mekaniska slag och stötar som kan skada dem. Vill Du testa så gör det med oscillatordelen i schemat i förra inlägget. Mät med scope eller lyssna i en radio. Brukar bli fina övertoner om mottagare för grundtonen saknas som kan bekräfta att den fungerar, lite värre att vara rimligt säker på motsatsen utan scope.
Skriv svar