Steglös pedal till PC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glemmy

Steglös pedal till PC?

Inlägg av glemmy »

Har länge velat komplettera min Logitech Formula Force-ratt med en tredje pedal.
Till min förvåning verkar det inte finnas något vettigt alternativ. Vill inte lägga så mycket för jag använder den ytterst sällan.

Antingen får jag köpa en helt komplett ny ratt och använda pedalerna vid sidan av de gamla (finns från cirka 350kr) eller ett löst pedalställ (1000 kr).

Tycker det borde finnas något på ebay, men än så länge har jag bara hittat en pedal som bara fungerar som knapp.
http://www.ebay.co.uk/itm/USB-Foot-Cont ... 1243978396

Några ideer? Tanken har slagit mig att bygga något eget, men det känns som ett alltför omfattande projekt nu.
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Steglös pedal till PC?

Inlägg av matsadona »

Det finns flera sätt att lösa detta på, några bra, några mindre bra/snygga ;)

Ett alternativ skulle vara att ta någon form av analog pedal tex från en symaskin. Som interface till datorn kan du ta första bästa gamepad/joystick som du hackar.
Detta går således att göra ganska billigt.

Ett lite mer seriöst alternativ är att köpa en "riktig" pedal typ den här:
http://www.arcadeshop.de/Pedals-Steerin ... fhv42dkh54

Som interface kan jag rekomendera tex denna: http://ultimarc.com/a-pac.html
Men det går lika bra med ett LeoBodnar kort eller KADE. Eller som ovanstående, hacka någon billig gamepad.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Tack för tipsen, intressant med interfacet.
lite kul att bygga något vore det allt... men det springer iväg lite känner jag :)
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Titta då på KADE, som är baserad på en Minimus AVR (ATMEL ATMEGA32) som kör på deras firmware. Den är inte så dyr.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Oavsett hur man gör förstår jag inte hur man får den 3:e pedalen att samverka med befintligt rattsystem.

En USB-pedal görs nog enklast genom att ersätta någon befintlig joyspak med signal från pedalen. Tror man kan hitta billiga proportionella pedaler i form av såna som anvönds till elpianon och synthar. Slakta en billig joystick och ersätt en spakens x-pot med signal från pedalen eller implementera egen HID device med lämplig mikrokontroller.

Frågan kvarstår dock, hur får man sen PC-spelet att fatta hur den skall kombinera samman input från två olika joysticks?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Lite mer avancerade spel tillåter input från flera parallella enheter. Du pekar ut vilken axel eller knapp som skall vara till vilken funktion.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Åh tusan, tänkte att flygsimulatorer kanske har såna finesser men har bilspel verkligen sånt?
glemmy

Inlägg av glemmy »

Som matsadona skriver så brukar det finnas.
Jag spelar Live For Speed, en väldigt sparsmakad men tillräckligt avancerad bilsimulator. Finns nog väldigt många fler då det nog är 5-6 år sedan jag sonderade sist.
Skriv svar