Varför går min diod sönder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Paxmax

Re: Varför går min diod sönder?

Inlägg av Paxmax »

Agwan skrev:Paxmax, jag tror inte du kan kolla på strömmätningarna där över SENSE-resistorn, den står inte för strömmen utan bara för filtreringen, det finns en intern resistor som den mäter strömmen över. Resistorn som sitter där är bara ett filter tillsammans med en konding
pja, det kanske är svårt att mäta men det är den signalen(som går genom filtret) som regulatorn använder för att avgöra strömmen i primärspolen om man tolkar ekvivalentschemat.
Pucco skrev:Att mäta små signaler i switchade omvandlare är alltid svårt. Ofta måste man ha en aktiv differentialprob direktkopplad utan långa anslutningar.
Japp, ungefär som att mäta "signalen" i energimätare med shuntteknik på låga strömmar... Hela signalen drunknar i brus när man mäter själv men lik förbaskat funkar mätaren på nästan magiskt vis.
bearing

Re: Varför går min diod sönder?

Inlägg av bearing »

Agwan skrev:Så det verkar som att den går som den skall.
Låter ändå skumt att den blir så varm. Ökar förlusterna ~1W efter att den blivit varm även med nya dioden?

Jag har aldrig designat en omvandlare för mer än 30V, men för högre effekt. Komponenterna har inte blivit varmare än ca 50-60°C. Beror så klart på hur tätt komponenterna sitter. Jag hade möjlighet att sprida ut de heta komponenterna och lägga vior till jordplan för kylning.
Skriv svar