Verisure och relä som slår till och från!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TJosefsson

Verisure och relä som slår till och från!

Inlägg av TJosefsson »

Hej alla elektronik kunniga!

Jag vill bygga en enhet som fungerar enligt följande:

1. Kopplas till 220 uttag
2. När strömmen kopplas till eller från, skall ett relä reagera och ge en puls. Relät skall alltså slå till snabbt för att sedan återgå till sitt "standbyläge". Dvs inte bara slå till när 220 uttaget ger ström, utan även slå till en gång när strömmen stängs av.
3. Tanken är att man skall kunna koppla in denna dosa till en Verisure Smartplug och via Verisure appen kunna sätta på och av smartpluggen och då få en Puls signal vid både "på/av" för enheter som kräver detta.

Någon som har elkunskaper och kan hjälpa mig göra ett elschema för detta? Jag har lätta elektronikkunskaper så tillvida att jag är kapabel till att handla komponenterna och löda ihop ett enklare schema. Kan dock inte göra rättelserna själv! Ingen expert på något vis, men det känns som att detta inte bör vara alldeles för svårt.

Stor tack till er som tar er tid att hjälpa mig! :-)
sebastiannielsen
Kontakt:

Re: Verisure och relä som slår till och från!

Inlägg av sebastiannielsen »

Du kan inte ställa in i verisure att pluggen bara skall vara aktiv i en viss tid? Dvs typ 1 minut eller så, och sedan stängas av automatiskt?
Då kan du nöja dig med ett tidrelä som håller signalen i 1 sek typ och sedan släpper. Går att göra med en 555:a.
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Tyvärr inte, det är AV/PÅ som gäller.... Ingen möjlighet till "timer" funktion vid tillslag eller frånslag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att få reläet att ge en puls vid påslag är enkelt.
Det är strax svårare att göra det när strömmen försvinner.

Som så ofta saknas det en del viktiga upplysningar:
* Vilken ström ska reläet driva?
* Vilken spänning är det över reläkontakterna i vila?
* Hur lång tid ska reläet dra?
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Icecap skrev:Att få reläet att ge en puls vid påslag är enkelt.
Det är strax svårare att göra det när strömmen försvinner.

Som så ofta saknas det en del viktiga upplysningar:
* Vilken ström ska reläet driva?
* Vilken spänning är det över reläkontakterna i vila?
* Hur lång tid ska reläet dra?
Vet inte riktigt vad det är för spänning, det är svagström iaf. Gissningsvis 12 men absolut Max 24V. Bra om relät klarar 24V dock.

Hur lång tid, svårt att säga. Hur lång är en snabb knapptryckning? 0,5sek kanske? (Räcker troligtvis med 0,1sek också dock)

Den skall simulera ett knapptryck på en fjädrande väggbrytare som går till garageporten.

Det är en tunn tunn kabel som går dit så det är ingen starkström vi pratar om. Men har aldrig mätt vilken spänning det är som passerar.

Att få den att slå till vid avstängning av ström förstår jag är svårare, men kanske går det att lösa med en konding eftersom det är så kort tid som den behöver slå till?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ju sådana upplysningar som ger möjlighet att ge svar från börjar istället för att fiska efter data.

Men ja, en kondensator är en del av svaret.
En annan del är att använda ett halvledarrelä (SSR).

Men nu kommer det intressanta: hur fort försvinner strömmen?
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Eftersom jag inte besitter dom elektronikkunskaper som du har, så är det svårt för mig att veta vilken info som behövs.

Vad menar du med, hur fort försvinner strömmen?
Senast redigerad av TJosefsson 14 januari 2016, 13:25:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

My bad, det er 230V som slås på eller av som är grunden.

Det kan lösas utan transformator inblandad men då ska det hela kapslas in då det kommer att vara ansluten till 230V.
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Japp, 230v kan vara tillslaget under lång tid! Allt kommer att vara inkapslat i en snygg och säker lösning som monteras på vägg.
Senast redigerad av TJosefsson 14 januari 2016, 13:24:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=18141
Läs gärna Regel 1.3.

Det du söker har jag inte sett på "hyllan" men att rita ett schema är inget större problem.

Men jag har inte tid just nu - och samtidig är det mitt jobb och jag är inte sugen efter att jobba gratis.

Dock kan man göra som följer:
* En kondensator-kopplat spänningedelare som, tillsamman med lite dioder, en laddningskondensator och zenerdiod, ger driftspänningen.
* Laddningskondensatorn ska vara skapligt stor för att ge energi nog till släckningspulsen. Detta är inget problem.

Jag hade nog testat att ha en lagringskondensator men även ha en mindre glättningskondensator och sedan ha en diod mellan dessa. Vid att införa en konstant belastning på glättningskondensatorn kommer spänningen att sjunka snabbare på den när 230V försvinner än på laddningskondensatorn, detta kan användas för att detektera att 230V släcks.

Då kan man rimligt enkelt bygga ett kretslopp som ger en puls när spänningen stiger och ett parallellt som ger en puls när den faller. Dessa utgångar driver sedan SSR'et och sedan är saken biff.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

@TS: Vore väl enklare att förvara en extra garageportsfjärris i bilen eller varför inte i nyckelknippan?

Om du t.ex har en Hörmann-port kan man köpa till extra fjärrisar, tror de är ganska billiga.
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Jag har två fjärrkontroller redan, men vill kunna styra den från telefonen eftersom jag ändå plockar upp den och larmar av så hade det varit smidigare! Annars måste jag först plocka upp telefonen, och sedan ta fram nycklarna....

I-lands problem, jag vet!
sebastiannielsen
Kontakt:

Ett annat tips är att kolla anslutningen i motorn/själva "öppnaren", och eventuella dipswitchar och/eller byglar.
Det kan ju finnas en möjlighet att ställa om garageportsöppnaren till att ha en vanlig lampströmbrytare, dvs där slutning = porten kommer försöka öppna om det är möjligt, och öppning = porten kommer att försöka stänga om det är möjligt.

Om detta är möjligt, så räcker det ju med ett vanligt 230v-relä.

Annars borde detta fungera:
http://www.falstad.com/circuit/circuitj ... 25+0+-1%0A

Det enda det kräver är att du kan plocka någon form av 5v-matning någonstans. (24v går ju bra det också men då får man använda någon regulator som tar ner spänningen till 5v, plus en transistor för att styra själva öppningen). Kolla i garageportöppnaren om det finns någon matning därifrån man kan använda.
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Stor tack Sebastiannielsen!

Jag ska undersöka dom tips du gav mig, har nog en manual liggandes någonstans där det kan stå lite tekniska detaljer gällande byglande mm. Känner faktiskt igen det när du säger det, dock inte säker på om det är just den funktionen byglandet innebär! Ska kolla upp detta....

Annars såg ju schemat ut att göra precis det jag är ute efter, helst hade jag ju sluppit 5v matningen dock. Men det kanske inte går annars?

Återkommer!!
sebastiannielsen
Kontakt:

Kruxet är att det krävs spänning för att skicka en puls. Säger ju sig självt. Men som sagt, kolla om det inte finns matning att ta ur garageportsöppnaren. Det vore ju inte helt oväntat om det fanns 24v eller 12v att ta ifrån eftersom det är relativt poppis att koppla upp garageportsöppnaren mot inpassagesystem och liknande.
Skriv svar