Jag har ett plockat ett batteri ur skrotlådan på jobbet.
HP TV12. Det visade sig vara mycket enkelt att ladda genom att det har samma DC kontakt som datorn, 18.5 V.
Dessutom finns en statusindikator bestående av 4 LEDs som med en knapp visar hur mycket kräm batteriet har.
Ett problem dock är att jag inte kan mäta nån spänning på kontakten, alltså den kontakten som laptopen normalt tar ström från. Den med 6 stift-slots eller vad det kan heta.
Nån som har en ide om det behöver trixas med stiften, typ kortslutning, motstånd eller nåt för att aktivera utgången.
HP laptopbatteri TV12 kontakt
HP laptopbatteri TV12 kontakt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: HP laptopbatteri TV12 kontakt
Någon cell i batteripacket är troligen under lägsta tillåtna spänningen (någonstans inom intervallet 2.5 - 3 Volt) och då öppnar inte skyddskretsen batteriet vare sig vid laddning eller urladdning - är det tillräckligt lågt (under 2.5 Volt på en cells) så kan det ibland vara en säkringskrets som bränns sönder för att försäkra att batteriet inte går att använda igen - någonsin . Somliga kan mjukladda om spänningen är lite under 3 Volt och det kan ta många timmar innan batteriet öppnar för den ordinarie laddningen.
En del batterier går att återställa på en liten switch som sitter på kortet inuti men man måste hitta vilken cell som ballat ur och byta ut den eller chansa och "punktladda" den cellen först. Det finns också varianter där man kan (efter cellbyte) via mjukvara återställa "intelligensen" i paketet.
Sedan kan det vara lite olika "lätt" att öppna de här batterierna på ett sätt som gör att man kan sätta ihop dem igen.
Sedan kan det vara lite olika "lätt" att öppna de här batterierna på ett sätt som gör att man kan sätta ihop dem igen.
Det finns många olika lösningar och vilken vet man inte innan - somliga kretsar hoppar igång om dessa görs strömlösa helt och därefter kopplas till batterier med korrekt lägsta cellspänning och därefter matas på med ström utifrån och microkontrollern (eller båda) startar upp och öppnar trissan till batterierna.
Det finns kretsfamiljer som gör det svårt för sig och en viss krets måste bytas för att den är destruerad invändigt (avsiktligt) och andra som man kan komma runt på olika sätt.
Dock skulle jag aldrig 'punktladda' och sedan använda denna LiIon/pol-batteri om polspänningen gått under för batteriet absolut lägsta rekommenderade spänningsnivå då koppar löses ut och när det sedan laddas igen hamnar på fel ställe och kan orsaka batteribrand slumpmässigt när i framtiden (det blir kopparnålar som kan sticka hål på separatorn och kortsluta och blir LiCoboltoxiden över 200 grader i en enda liten mikroskopisk punkt pga kortslutningen så tänder det och det blir en eskalerande termitliknande brand med elektrolyten som bränsle och Li-koboltoxiden som syregivare)
Det finns kretsfamiljer som gör det svårt för sig och en viss krets måste bytas för att den är destruerad invändigt (avsiktligt) och andra som man kan komma runt på olika sätt.
Dock skulle jag aldrig 'punktladda' och sedan använda denna LiIon/pol-batteri om polspänningen gått under för batteriet absolut lägsta rekommenderade spänningsnivå då koppar löses ut och när det sedan laddas igen hamnar på fel ställe och kan orsaka batteribrand slumpmässigt när i framtiden (det blir kopparnålar som kan sticka hål på separatorn och kortsluta och blir LiCoboltoxiden över 200 grader i en enda liten mikroskopisk punkt pga kortslutningen så tänder det och det blir en eskalerande termitliknande brand med elektrolyten som bränsle och Li-koboltoxiden som syregivare)
Det har gått bra att ladda med ladd-kontakten och jag har full kapacitet enligt status-indikatorn.
Jag har oxå testat att med 22ohm motstånd jorda andra stift (enl How to Test a Laptop Battery - Ec-Projects men lyckas inte mäta spänning.
Jag har oxå testat att med 22ohm motstånd jorda andra stift (enl How to Test a Laptop Battery - Ec-Projects men lyckas inte mäta spänning.