Laga slutsteg som går i protect

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lödmannen

Laga slutsteg som går i protect

Inlägg av Lödmannen »

Tjennare, köpte ett slutsteg av en kompis som i sin tur köpte det för ca 4år sedan. Han har drivit en 15" bas med det i längre tid och sedan bytt ner sig till 12" bas och en dag när han spelade helt normalt så "belastades basen neråt" och sen gick steget i protect

När man startar steget med bas inkopplad så "dras basen neråt" och efter ca 4sec övergår steget i protectläge, samma sak utan bas och lågnivå inkopplad

Kan de vara en felkälla om 12" basen haft en impedans som inte steget jobbar med?

Vart/hur kan man felsöka? Kan man mäta om det är kortis i mosfet's utan att löda dän dom? Har öppnat steget och jag ser inga synliga fel

Behöver inga kommentarer på att det är bättre o köpa ett nytt steg, jag vill ge det ett försök, och utbildningssyfte, har 3steg till som är trasig :p

/Oskar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Laga slutsteg som går i protect

Inlägg av matsadona »

Det finns många här som är bättre än mig, men om konen drar iväg åt ett håll, kan inte det vara tecken på likström på utgången? Och detta skall skyddskresten slå ifrån, så lite works as designed. Vad är då grundproblemet? Förmodligen en trissa som lämnat jordelivet kanske?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, definitivt likspänning och det är definitivt helt rätt att skyddskretsen slår till. Annars skulle högtalaren antagligen brinna upp efter en stund.

Jag håller också med om att det troligtvis är kortis i en sluttrissa, men det skadar ju aldrig att mäta sig fram till vad som är fel. Jag skulle börja med att mäta på de 12 trissorna som sitter på kylflänskarna i övre halvan av slutsteget.
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Ska de vara kontakt mellan B E på alla fyra mospec f12c20a? 2 utav dom har dioderna ifrån sig och dom två andra har mostatt

Har mätt alla andra trissor och hittar ingen som har unika värden
14526342808002047881642.jpg
1452634021011-1222579803.jpg
1452633929621-452005731.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Hmm, är det inte mer intressant att kontinuitetsmäta dioderna med A-suffix (Gemensam anod på PIN 2) mellan PIN 1 och PIN 2, respektive PIN 2 och PIN 3?
Och växla polariteten med proberna för att se att dioderna enbart leder i den riktning de ska. De flesta moderna DMM skickar ut positiv spänning på röd prob så vitt jag vet, medan äldre analoga (typ Simpson 260 osv.) skickar ut positiv spänning på svart prob :o
Skriv svar