Husqvarna kylskåp: kompressor startar bara ibland.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hybrid3

Husqvarna kylskåp: kompressor startar bara ibland.

Inlägg av hybrid3 »

Hej forumet!

Vårt kylskåp, en Husqvarna QR2089W (produktnummer 927940120), har den senare tiden inte klarat av att hålla nere temperaturen på innehållet. Problemen började för dryga månaden sedan då osten var mjuk och ljummen på morgonen och kompressorn gick inte oavsett temperaturinställning. Efter en reboot gick den igång och vi märkte inte av några konstigheter på ett par veckor. Därefter började samma problem dyka upp oftare.

Jag mätte och konstaterade att kabeln till kompressorn från styrelektroniken hade spänning. För att utesluta billiga och enkla fel bytte jag ut PTC-prylen och kondensatorn, kylen gick prima i någon vecka men sedan lade den av igen. Det verkar det som om kompressorn ibland försöker gå igång men ofta brummar den bara några sekunder, blir väldigt varm och lägger därefter av med ett knäpp. Ibland går den igång men den verkar bli väldigt varm. Det verkar som att kompressorn lättare går igång om den fått kyla ner sig en stund.

Min fråga är ganska enkel: med tanke på att jag nyligen bytt kondensator och PTC-relä, är det kompressorn som gett sig eller är det något annat man bör kolla först?
Eller ska jag koppla in mööget via timer som låter skiten svalna ett par timmar mitt i natten och komplettera med fläktkylning på kompressoraset? Att byta den lär inte blir billigt.... :(
xxargs

Re: Husqvarna kylskåp: kompressor startar bara ibland.

Inlägg av xxargs »

Några sekunder innan klixon löser ut låter lite kort - brukar vara 15 - 30 sekunder i alla fall om kompressorn inte är mycket het.

Du har bytt startapparat och konding och det kommer full spänning till kompressorn (dvs ingen termostatfel) och det krånglar ändå uppenbarligen.

Vad menar du med 'reboot'

---

Låter nästan som att kompressorn håller på att rasa och den går allt trögare vid start och byte av startapparat med kanske friskare konding (och lite starkare start) var nog bara en lite tidsrespit mot den oundviklig slutet.
hybrid3

Inlägg av hybrid3 »

Tack för svar!

Det var nog rätt rejält varm senast jag provade, då tror jag den gick någonstans mellan 5 och 10 sekunder. När jag lät den svalna av lite tog det längre tid och nu senast gick den faktiskt igång (jag knackade dessutom på den lite försiktigt samtidigt som den fick spänning, om det nu kan ha påverkat något...). Jag kan vidare konstatera att när den går blir den varm, dock inte så het att man inte kan lägga handen på den. När den inte går igång blir den dock varmare.

Men OK, då verkar det som om jag har kollat de billigare potentiella felkällorna iaf. Termostaten verkar funka bra också, jag mätte spänningen över kompressorns matning när en familjemedlem vred temperaturinställningen upp och ner vilket gav förväntat resultat.

Jag har iofs bara mätt spänningen med en billig multimeter så om det föreligger någon form av spänningsdipp i något kritiskt ögonblick på grund av något sunkigt relä i styrelektroniken eller liknande vet jag förstås inte men det är kanske inte heller så sannolikt.

Edit: med reboot avser jag att drar ur kontakten ur väggen och sätta i den igen.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Jag hade testat att byta X2-kondingen på elektronikmodulen.
Är den halvkass kan du få dessa problem.
Hjälper inte det, är det sannolikt kompressorfel.
hybrid3

Inlägg av hybrid3 »

Ok, tack för tips! Jag återkommer när jag rivit ner överdelen av kylskåpet. Är X2-kondingen lätt att lokalisera?

Edit: Efter en googling på X2-kondensator begrep jag lite mer. Här ska bytas!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är elektronisk termostat med triac/tyristor/solid staterelä-styrning av kompressorn så är det helt klart värt ett försök - om det är 'dimmrad' ström till kompressorn pga. att elektroniken får strömtorsk hela tiden så fort den tänder tyristorn/triac/solid state-relä och det kanske tom. bara ger varannan halvperiod till kompressorn (dvs. pulserande likström...) så startar inte kompressorn även om den i övrigt är helt frisk.

Är det mekanisk termostat eller styrd via relä och den inte klapprar i startläget så är dock prognosen sämre.
Skriv svar