Lödugn

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan

Re: Lödugn

Inlägg av Agwan »

Hur bra behöver det vara? Det är väl bara att köra på och löda kort tills dess att man får problem, då går man in och ser vad som behöver göras för att korrigera för de problemen. Det är klart att man inte behöver gå så mycket över maxtemp, men om man råkar köra dubbelt så länge på maxtemp som specen säger spelar det säkert mindre roll. Jag har svårt att se att någon löder satellitkort i sina hemmagjorda ugnar.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag var inne på Bauhaus i ett annat ärende för några dagar sedan och hittade vermikulitskivor som kanske kunde fungera bra som isolering? Jag hittar dem inte på Bauhaus hemsida, men jag tror att det är samma som dessa på K-Rauta. Grossisten NSP ("Nordiska Skorstensprodukter") har tyvärr inga data publicerade på dessa skivor, och har inte svarat på mailförfrågan, men Skamol har liknande skivor som är specade för användning vid 1100 °C (t.ex. i aluminiumsmältverk).

Ugnen är verkligen tillverkad till lägsta möjliga kostnad! Plåten är så tunn att man lätt böjer den med bara tumme+pekfinger, eller (vilket också syns i bilden på vädringsgallret i botten) genom ugnens egenvikt. Jag funderar på att skrota ugnen, bygga en låda av vermikulitskiva och bara använda värmeelementen. Kanske återanvända ytterhöljet för utseendets och elsäkerhetens skull? :) Ugnen fick dock lite isolering av tillverkaren:
DSC_5232_oven_inside.jpg
Och kanske en tangentialfläkt för laminärt flöde och låg lufthastighet? Känns osäkert om denna klarar höga temperaturer dock? Visserligen är den gjord för att användas i en ugn, men kanske för kylning snarare än konvektionsvärmning?

Vad jag ska använda för att styra det hela har jag inte bestämt ännu. Jag har lite olika små utvecklingskort liggandes som kanske går bra att använda. Principen är ju densamma oavsett vilken mikrokontroller man använder. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja du har gett dej sjutton på att ha isolering ser jag. Vermikulitskivor funkar säkert bra, jag har inga skivor men sånt strössel som isolering kring röret i skorstenet. Isolering är väl inte fel, men inget man måste ha. Du har själv visat att du kommer upp i max-temp på en lödcykel på 3 1/2 minut, det räcker och kommer att fungera alldeles utmärkt med det. Den tejpbara fibern som nämndes tidigare är annars min favorit. En annan enkel isolering är att tejpa med polyimid-tejp på sidorna.

Några ytterligare exempel från ebay (bara för att det är enkelt att söka där)
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... rap&_frs=1
http://www.ebay.com/itm/Heat-Resistant- ... MUCN6XRwmg
http://www.ebay.com/itm/Exhaust-Heat-Sh ... Ue&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/1-6mm-24-Cerami ... v7KwDJuikg

Tittade lite noggrannare på din ugn och förstår varför du vill ha en fläkt, elementen sitter öppet rakt över och under. En sån ugnsfläkt du länkade till tidigare är nog rätt ändå med motorn på utsidan. Utmaningen är väl att få ner varvtalet till vettiga nivåer, det borde väl kunna gå att styra.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hehe, ja jag kanske ska förklara hur jag tänker lite.

Först och främst: om man googlar på reflow ovens och tittar på professionella tillverkares hemsidor så är alla ugnar av konvektionstypen (d.v.s. de värmer med forcerad varmluft). Det verkar ju också vettigt med tanke på att IR absorberas bäst av just de komponenter som är känsligast för värme (IC-kapslar) och reflekteras av blanka ytor, som lödpunkter...

Sen läste jag en artikel någonstans som jag tyvärr inte hittar länken till nu om någon som hade byggt en egen lödugn av en pizzaugn men som hade problem med ojämn uppvärmning. När han försökte lösa det med en fläkt så fick han problemet att effekten inte längre räckte till, eftersom alla metallytor plötsligt blev mycket effektivare värmeavledare med forcerat luftflöde i ugnen.

Dessutom är det lite kul att prova något nytt!

Något sånt här tänkte jag mig (sidovy):
DSC_5240-ugn-skiss1.jpg
Den övre skivan kunde då helt enkelt vara ett löst lock. Kylning vet jag inte hur man ska lösa dock. Någon som har en smart idé om det? :idea:
hawkan

Inlägg av hawkan »

Intressant ugn! Vermikulitskivor kan passa bra. Går det att borra och såga i de? Och är de täta så att det inte rasar grejor från de under normal användning?

Tipsar om ett lim som funkar http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000023767/ .

Fläkten får ju såklart tåla värme. Kanske finns nån med lagring i brons eller mässing. Motorn hamnar på utsidan?

För kylning, finns det något alternativ till kalluft? In och utlopp + en styrd ventil? Tryckluft?
En datorfläkt med nån decimeter kanal så inte fläkten blir varm. Kanske en 3d-skriven ventil
för flödet på kall-sidan? In och utlopp kan vara öppna in i ugnen, ventilen finns vid fläkten.
Reglera vartalet på fläkten och öppen/stängd ventil.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

opatagio skrev:Har provkört en ugn inhandlad för 450kr och som har 4 element. Denna styrs med Controleo2 och är mycket nöjd, totalkostnad på 2400kr +3 timmar för montering av relä och styrningen. Klarar köra uDFN-10 som har en pitch på 0.4mm (0.15mm mellan lödpaddarna) men det är jäkligt noga med placeringen för att få bra resultat på så små grejer. Även kört kort i tjocklek 0.8mm - 2.0mm och största kretsen är en QFN-64 9x9mm samt 8x8mm elektrolyt. Jag var väldigt skeptiskt i början men som sagt, det har fungerat finfint.

För isolering skulle jag rekommendera sån där guldfärgad värmetejp som används i motorutrymmen på fordon. Helt vansinnigt bra isolation och gör att man kan hålla tempkurvorna bättre.

Edit: Kanske någon sådan här tejp för isolering http://www.l-m-r.se/p/universalprodukte ... ed-9m.html Jag har dock inte provat just den men ser väldigt lika ut.
Är du nöjd med Controleo2?

Jag håller på att snickra om min snusbakarugn, eller rättare sagt förbereder för att bygga om den.
Tanken är att jag ska byta en låda så är det bara att löda eller baka. Dock är tiden en brist och snusförsörjningen viktig.

Jag har iaf "torrkört" och det verkar funka bra så långt. Ett servo baktill ska öppna luckan mha en stötstång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

hawkan skrev:Intressant ugn! Vermikulitskivor kan passa bra. Går det att borra och såga i de? Och är de täta så att det inte rasar grejor från de under normal användning?
Bra frågor! :) De ska gå att såga m.m. med vanliga träverktyg. Jag tyckte att de såg ut ungefär som korkskivor när jag sprang på dem på Bauhaus. Kalciumsilikatskivor vore nog bättre (tätare, snyggare, mer hållfasta) men jag har inte hittat någonstans att köpa dem i mindre och tunnare bitar.
hawkan skrev:Tipsar om ett lim som funkar http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000023767/ .
Tackar! Jag tror att de har liknande saker på Bauhaus, ska passa på att kolla det när jag köper skivan.
hawkan skrev:Fläkten får ju såklart tåla värme. Kanske finns nån med lagring i brons eller mässing. Motorn hamnar på utsidan?
Jag undrar om man kan plocka bort nylonlagningarna från radialfläkten som jag länkade till, och montera bult eller liknande för lagring utanför ugnen. Det blir nog till att beställa en och undersöka! Jag tror att det blir svårt att hitta en som är gjord för 250 °C?
hawkan skrev:För kylning, finns det något alternativ till kalluft? In och utlopp + en styrd ventil? Tryckluft?
En datorfläkt med nån decimeter kanal så inte fläkten blir varm. Kanske en 3d-skriven ventil
för flödet på kall-sidan? In och utlopp kan vara öppna in i ugnen, ventilen finns vid fläkten.
Reglera vartalet på fläkten och öppen/stängd ventil.
Många intressanta förslag! Skönt, det går nog att lösa alltså! :tumupp:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

I många beskrivningar så använder dom en "Boom Mat", en självklistrande ljud och värme dämpande matta. På ebay sök "Boom Mat Acoustic Heat Insulation". Denn läs sedan med guldtejpen.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tack för tipset! Den verkar dock bara vara specad för upp till 200 °C (400 °F).
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jag har sett det, men det verkar vara den som används inuti i många byggen.

Utanpå inner-ugnen så verkar många använda sig av svetsmattor, sådan man lägger runt ett område när man svetsar.
qx5

Inlägg av qx5 »

Finns det någon form av optik man kan använda så att man kan montera en kamera invändligt och observera när lödtennet smälter?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag köpte just tre stycken sådana här:
Quartz-400W-ux_a15032300ux0264_ux_c.jpg
De som följde med ugnen som jag köpte blir alldeles för långa för konvektionsugnen som jag tänkte mig. De här är 145 mm vilket passar mycket bättre. Pris totalt 95:- vilket kändes helt OK. :)

Och en tangentialfläkt som förhoppningsvis är ca 180 mm bred exkl motor, och som kommer att behöva byggas om för att klara 250 °C.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

arvidb: Nice, men tror du värmaren håller i längden med 230v ?
Har själv kollat en hel del tidigare, hittade inte så många som var specade till 220-240v
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Bra fråga. Jag frågade säljaren om detta för några dagar sedan men har inte fått något svar. (230/200)²⋅400=529 W effekt på dem med 230 V. Men jag ska ju datorstyra dessa så ett sätt att motverka överhettning är att begränsa pulskvoten till 75 % för i snitt 400 W. :) Sen ska de ju i princip fläktkylas i ugnen också.

Känns värt att testa i alla fall!
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag väntar fortfarande på värmeelementen men jag har köpt vermikulitskiva (1000x330x25 mm³, tillverkare NSP) och sågat upp:
DSC_5250_vermikulitlåda.jpg
DSC_5252_vermiculite_fan.jpg
Vermikuliten är hård men smular när man tar i den. Som finkornig, hård kork typ. Det blir definitivt till att måla den utvändigt och sätta på kantlister för att den ska hålla.

Jag tyckte även att det var dags för ett värmetest nu innan jag arbetar vidare på detta. In i köksugnen på 250 °C! :)

Innan:
DSC_5242_vermiculite_oven1.jpg
Efter 5 minuter i 250 °C och en halvtimmes avsvalning:
DSC_5248_vermiculite_oven2.jpg
Det är lite otydligt på bilderna, men biten är helt opåverkad av vistelsen i ugnen (till skillnad från bakplåtspapperet!) 100 % lyckat test alltså! :)
Skriv svar