Jag har två stycken 2.4/5 GHz dual band Cisco/Linksys (E4200 resp EA6500) trådlösa routrar i mitt hus (180 kvm i två plan). Med InSSIDer har jag optimerat kanalvalen (4 nät = 4 separata kanaler) för att undvika interferens med grannar, etc. SSID o lösenord är lika inom varje frekvens så att mina trådlösa enheter kan roama fritt, men tex en enhet med endast 5 GHz inställning kan bara använda det bandet o inte 2.4 (o vice versa) om man inte "lärt" den båda SSID/lösen.
Från början kunde jag överföra mer än 25 megabyte per sekund (>250 Mbit/s) mellan min NAS och en laptop med 802.3N och 2x2 MIMO antenn/WiFi (dvs med 300 Mbit/s teoretiskt maximum).
Efter en par år kommer jag numera knappt upp i mer än 10 MB/s med samma utrustning och mätpunkt(er). Tptest ger liknande trista siffror.
Kopparanslutningarna mellan routrar o NAS är okej (1000 Mbit/s) uppmätta med tptest.
Jag upplever även att den uppmätta fältstyrkan/signalkvaliten i bärbara prylar (iPad/div datorer/telefoner) är generellt lägre i dag än från början.
Ser inget väsensskild skillnad med InSSIDer idag (är faktiskt fortfarande "ensam" på 5 GHz bandet) - är så sugen på MetaGeeks Chanalyzer och Wi-Spy DBx USB dongle för att kunna göra spektralanalyser, tex om micron eller nån TV, etc stör mina wifi-frekvenser, men deras puck+licens går ju på uppåt 1000 USD...

Jag har laptops med Win7, XUbuntu och även en MacBook. En kopparansluten dator kommer lätt upp i vad NAS disken klarar av (>50 MB/sekund).
Har någon några tips?
- Försämras wifikomponenter så pass mycket på en par års sikt?
- Har någon liknande problem?
- Tips på ny/bra accesspunkt?
- DD-WRT?
- Tips på felsökningsmetodik/testprogramvara?
/f