CNC Spindel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Mister Foxx

CNC Spindel

Inlägg av Mister Foxx »

Tjenare!
Håller på med ett eget CNC fräs bygge och har kommit fram till spindeln. Så de är nästans nu det svåra börjar... Jag har kollat på flera olika 3-400w spindlar på Ebay men konstruktionen och designen är inget vidare på dem så jag undrar ifall ni har några bättre förslag? Maskinen i fråga kommer vara en lågbudget maskin men en tolerans på kanske 0.1mm så ni förstår ju vad jag förväntar mig av den :P

Just nu har jag tre alternativ:
1. Köra med en asdålig DC 12-48V spindel från Ebay för 500kr
2. Försöka hitta en bättre spindel
3. (Det mest redneck alternativet) Använda en sämre motor som driver en annan axel via rem. Den drivna axel har ordentliga lager och ''collet'' (vad nu det heter på svenska... :humm: )

Så vad tycker ni? Tips från er som har byggt egna CNC maskiner mottages! Tack på förhand :)
X-IL
EF Sponsor

Re: CNC Spindel

Inlägg av X-IL »

1. Köra med en asdålig DC 12-48V spindel från Ebay för 500kr
Du vet att den är asdålig eftersom du provat den? Zealotry här på forumet köpte just en 400W och verkade hyfsat glatt överraskad.
2. Försöka hitta en bättre spindel
Ja det finns ju alla luft och vattenkylda s k Kina-spindlar som kör med frekvensomformare, jag har kört med min 2,2kW i flera år utan problem. Den kostar ju 5-10 ggr så mycket som en "asdålig DC 12-48V" dock.
3. (Det mest redneck alternativet) Använda en sämre motor som driver en annan axel via rem. Den drivna axel har ordentliga lager och ''collet'' (vad nu det heter på svenska... :humm: )
"Straight shank collet chuck" kan du ju kolla efter. Om du inte har tillgång till stora kraftiga maskiner så lär du inte ro i land ett sånt bygge som blir bättre än en asdålig.

Nu kanske jag låter lite negativ, men jag tror att det jag skrivit är rätt nära det de flesta med erfarenhet av DIY-CNC håller för att vara sanningen.
Mister Foxx

Inlägg av Mister Foxx »

Du vet att den är asdålig eftersom du provat den? Zealotry här på forumet köpte just en 400W och verkade hyfsat glatt överraskad.
Nej, jag har ingen egen erfarenhet av den men efter sett denhär videon https://www.youtube.com/watch?v=7P5THNNjafU så insåg jag att designen av motorn inte var nåt vidare...
EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=J7tpzUdSGUc Hittade en till... Problemet som uppstått är precis vad som beskrevs i videon ovan.
Om du inte har tillgång till stora kraftiga maskiner så lär du inte ro i land ett sånt bygge som blir bättre än en asdålig.
Vad menar du med stora kraftiga maskiner? Jag har tillgång till svarv och fräs och svets i skolan (Går andra året på verkstads- och produktionsteknik)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja då kan du väl ha tillgång till rätt maskiner. Tips, kolla Mr3Ds spindelbygge här på forumet, så ser du att allt går med rätt verktyg, budget och tid.

Du behöver väl mest ha möjligheter att få allt helt rakt och koncentriskt monterat, justeringsmöjligheter. Bearbeta för remhjul, styrning av motor, styrning av styrningen (:) )
Skriv svar