Fungerar mitt kopplingsschema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Fungerar mitt kopplingsschema?

Inlägg av robertr81 »

Har startat några olika trådar med funderingar kring mitt boomboxbygge.
Börjar bli lite mycket att hålla reda på i huvudet så jag ritade ihop ett litet schema för hur jag vill ha det.
För att lugna min oro för om något är felkopplat hade det vart trevligt om någon kunde se så att det verkar stämma :)
Jag kan ingenting om standarder osv när det gäller sådant här men hoppas att jag inte gjort något som är allt förvirrande.
https://www.dropbox.com/s/so77balmr4q49 ... M.jpg?dl=0
Senast redigerad av robertr81 9 januari 2016, 14:20:18, redigerad totalt 2 gånger.
robertr81

Re: Fungerar mitt kopplingsschema?

Inlägg av robertr81 »

Ingen? :doh:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför Dropbox? Du kan ju likaväl lägga in schemat direkt.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Icecap skrev:Varför Dropbox? Du kan ju likaväl lägga in schemat direkt.
Forumet verkar inte ha bilder som 100% så att dom skalas oberoende av upplösning. Croppar bilderna. Iaf i mobilen. Men kan absolut lägga in den här med. Tänkte den kanske var för bred och om man ändå måste klicka för att den ska öppnas i en annan flik så kändes det smidigare
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu är vi ju ett stort gäng som nyttjar forumet via dator och 40"-skärm ... (nåja).

Vad säga om ditt principschema. Jag fattar inte riktigt vad du vill ha gjort, kanske för att det är lite rörigt. Det är svårt/omöjligt förstå vad som är signaler och vad som är spänningsmatning. Flera boxar är omärkta - bara ingångar? eller någon sorts elektronik??
Gör om, gör rätt och tänk på att i el/elektronikvärlden går signaler från vänster till höger och uppifrån och ned. :wink:

Strunta i kretsbeteckningar och märk boxarna med typ AC/DC, batteri, förstärkare, laddare ...
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Varför mono ljud?

Kanske överkurs, men det finns väl flera olika digitala linjeväljare (dvs färdig IC krets) så slipper du ha en mekanisk vridomkopplare. Vill man göra det lite snyggare kan man ju köra med någon arduino och en liten oledskärm som skriver ut i klartext vad du lyssnar på osv.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

soundbrigade skrev:Nu är vi ju ett stort gäng som nyttjar forumet via dator och 40"-skärm ... (nåja).

Vad säga om ditt principschema. Jag fattar inte riktigt vad du vill ha gjort, kanske för att det är lite rörigt. Det är svårt/omöjligt förstå vad som är signaler och vad som är spänningsmatning. Flera boxar är omärkta - bara ingångar? eller någon sorts elektronik??
Gör om, gör rätt och tänk på att i el/elektronikvärlden går signaler från vänster till höger och uppifrån och ned. :wink:

Strunta i kretsbeteckningar och märk boxarna med typ AC/DC, batteri, förstärkare, laddare ...
40" skärm? Får man inte ont i nacken då :)

Jag förstår om det verkar obegripligt. Har ingen skolning inom sånt här utan är mest en mall för att själv komma ihåg vad jag håller på med. Men tack för dina goda råd. Då vet jag tills nästa gång hur jag ska rita hur signalerna går. Mitt inlägg förvirrar nog mer än något annat så det var kanske lite onödigt...
matsadona skrev:Varför mono ljud?

Kanske överkurs, men det finns väl flera olika digitala linjeväljare (dvs färdig IC krets) så slipper du ha en mekanisk vridomkopplare. Vill man göra det lite snyggare kan man ju köra med någon arduino och en liten oledskärm som skriver ut i klartext vad du lyssnar på osv.
Jag har gjort såhär för att det var vad jag kunde komma på själv men går det som du beskriver digitalt med ickrets ska jag försöka läsa på lite mer om hur det fungerar. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad är det för ingångar? Du ska bygga en boombox och då kan jag bara se några få ingångar - linje in (från, typ "bandspelare", MP3-spelare), kanske en iPod/iPhonedocka och kanske en blåtandsmottagare. En enkel vridomkopplare fixar det.
Du kan ju ha en enkel omkopplare för att mata från nätet eller från batteri och kanske ett extra hack om du vill ha nån sorts specialfunktion för batteriladdning.
Det finns enkla kretsar med förförstäkeri och tonkontroller att köpa (i byggsatsform) från Kina och likaså effektförstärkaren. Kolla lite på Aliexpress.com. Sedan är ju val av högtalare viktigt. Det finns kanske ingen orsak att tryck in en 100W-stärkare i en lite låda när högtalaren brinner sönder vid 30W.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

soundbrigade skrev:Vad är det för ingångar? Du ska bygga en boombox och då kan jag bara se några få ingångar - linje in (från, typ "bandspelare", MP3-spelare), kanske en iPod/iPhonedocka och kanske en blåtandsmottagare. En enkel vridomkopplare fixar det.
Du kan ju ha en enkel omkopplare för att mata från nätet eller från batteri och kanske ett extra hack om du vill ha nån sorts specialfunktion för batteriladdning.
Det finns enkla kretsar med förförstäkeri och tonkontroller att köpa (i byggsatsform) från Kina och likaså effektförstärkaren. Kolla lite på Aliexpress.com. Sedan är ju val av högtalare viktigt. Det finns kanske ingen orsak att tryck in en 100W-stärkare i en lite låda när högtalaren brinner sönder vid 30W.
Jag har nästan köpt alla delar redan från kina. Precis som jag försökt förklara i min skiss så är där line in i form av Rca(kunna koppla in kabel), blåtandsmottagare, fmradio med display samt en usb modul. Dessa är små färdiga kretskort. I skissen har jag kopplat dessa till en roterbar switch för att enkelt kunna välja mellan. Har även illustrerat ett relä som omkopplare mellan nät och batteri samt en laddningskrets med ställbar spänning och ström. För att slippa omkoppla manuellt med en knapp. Förstärkaren jag köpt är på 1x40w(även det står skrivet i min bild). Så som du beskriver det har jag typ exakt tänkt. Synd bara mina tankar inte gick att överföra till papper utan att någon annan än jag själv förstår dom :)
Uppskattar verkligen all hjälp! Tack
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu förstår vi nog vad du vill ha gjort, även om vi fick dra en del ur dig... :wink:
Presentera gärna vad du har köpt (länkar kan vara till hjälp).
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Skönt att höra :lol:

Nedan är lite prylar jag har hemma. Sen tillkommer lite knappar och lysdioder.
Sett att det finns färdiga paneler med lite av varje inbyggt men tycker att dom är så extremt fula så har valt att krångla till det såhär ist.
Lådan är liten och rymmer bara 6 liter (färdig låda från en gammal gitarrförstärkare jag köpte på loppis).
Kommer att köra fyra stycken seriekopplade lämpliga lithiumbatterier med någon skyddskrets.
Har även en gammal laptopadapter ac/dc på 19.5v 4.6A som får driva från nätet och förse laddkretsen nedan med ström.
Lite osäker på typ av högtalarelement. Bredband, koax eller en bas och diskant? Budget för element är helst inte mer än 800:-

Förstärkare
http://store3.sure-electronics.com/1-x- ... rd-tpa3110

Mp3 modul
Bild

FM Radio
Bild

Blåtand
Bild

Laddare
Bild

Tonkontroll
Bild
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Jag misstänker att jag kanske kommer att få massa störningar och skit när jag kopplar ihop en massa olika prylar på samma strömkälla. Läst om andra som fått problem med likande och just blåtand. Är det något speciellt jag kan tänka på angående tex jordning eller annat som kan gör att jag slipper sådana problem?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

STJÄRNJORD!!!! Inga konstiga kabeldragningar.
Rita gärna om ditt schema med de olika modulerna men rita INGA signalvägar utan bara spänningsmatningar.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

soundbrigade skrev:STJÄRNJORD!!!! Inga konstiga kabeldragningar.
Rita gärna om ditt schema med de olika modulerna men rita INGA signalvägar utan bara spänningsmatningar.
Tack för tipset! Ska läsa på om det.
En anledning till att jag ritade signalvägar var för att jag har en vridbar 1polig switch och vill att samma switch ska bryta både spänningamatning och signal samtidigt. Tänkte då man kunde bryta på jord men vet inte om det medför nackdelar att koppla samman det så.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bryt ingen jord. Alla jordtampar från batteri, PSU och dina moduler ska gå kortaste vägen till EN och bara EN punkt!Jag ska gräva fram ett schema så ser du hur man kan göra (visserligen i en en mindre krets).
Skriv svar