LM3914N (Load-It)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona

LM3914N (Load-It)

Inlägg av matsadona »

Då behöver jag ännu en gång lite experthjälp då jag har kört fast med en sak...

Förr i tiden när Commodore C64 var datorn som låg på topp fanns det ett tillbehör jag länge suktade efter men aldrig fick tag i - Load-It modden till bandspelaren. Med denna så fick du en nivåmätare med lysdioder som hjälpte dig att justera tonhuvudet (någorlunda) optimalt.
Nu i modern tid hittade jag det utmärkta arbetet som Fredrik "e5frog" B har gjort - dvs reverse engineering med schema och allt.
http://www.lemon64.com/forum/viewtopic. ... 108be07a4a

In med det i Diptrace och efter några klantiga misstag så har jag nu ett fungerande kort - nästan.
Det första problemet är att jag ibland får fullt utslag direkt när den slås på. Ibland försvinner det efter några från och tillslag, men det är mest fullt utslag som sagt.
Trodde först det kunde vara så att det var väldigt känsligt med matningsspänningen, så jag skaffade några "booster kort" som skall ge ifrån sig 5V oavsett om inspänningen varierar. Detta fungerade på testkortet så jag beställde fler.
På nästa kort fungerar det naturligtvis inte =( Bytte till en annan "booster" och då fungerade. Bytte lite fram och tillbaka mellan korten för att försöka finna någon röd tråd, men när jag bytt tillbaka blir det fullt utslag oavsett kombination.

Ett annat problem är att "nollpunkten" varierar mellan korten. På det ena är det tre dioder tända i tomgång och på det andra fem. Såvitt jag kan se på olika youtube klipp osv så är nog detta ganska vanligt. Antar att man kanske borde ha någon trimpot istället för att kunna justera detta...

Så, finns det någon med erfarenhet av dessa så vore jag tacksam för feedback, tips och idéer.
Ni andra med djupare insikter och kunskaper får gärna komma med allmänna tips gällande schema och komponenter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: LM3914N (Load-It)

Inlägg av MadModder »

Det roliga är att det är inte alltid bäst läge på tonhuvet när man har max utslag. :) (vilket också står i tråden du länkar till)
Jag använde alltid ett program för att läsa av ljudströmmen på kassetterna. http://csdb.dk/release/?id=45413

Dåligt inställt:
Bild

Bra inställt:
Bild

Det är inte omöjligt att utnivån på bild 1 är högre.

I tidernas begynnelse tog jag en VU-meter ifrån en skrotad bandare på ett ställe jag pryade på (konsumentelektronikaffär med reparationsavdelning på lagret)
och moddade in i mitt C2N. Hade precis samma problem. Ibland blev det fullt utslag, ibland hälften osv. Jag fick aldrig någon ordning på det tyvärr...
Jag misstänkte då att det var en DC-offset på signalen (som kondingen iofs ska råda bot på), men gick inte vidare i efterforskningarna.
Sen undrar jag om inte LM3915 skulle passa bättre då den har logaritmisk skala, som är anpassad för ljud. :humm:
Det löser ju dock inte grundproblemet.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag vet, och det har ju även kommenterats i Retrodator gruppen på Fejjan. Men likväl är det alltid kul med lysdioder :)

Tog mig tid att rita ett mer ögonvänligt schema, mest för att kunna jämföra (med tex databladets exempel) och förstå bättre vad som händer och vilka värden jag borde variera för att få annat resultat.

Jag förstår inte riktigt varför R10 har hamnat där den är, då jag tycker det vore mer naturligt att ha den på pinne 8...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jag vet inte. Jag tycker hans eagle-schema är lite lustigt ritat överlag. :)

Nackdelen med att jorda pinne 8 istället för att använda en spänningsdelare som i databladet (där REFout blir 1,25*(1+R1/R2) ) är att utslaget ändras beroende på inspänningen. Tror jag. Och det vill man ju inte.
Om man kopplar enligt databladet kan man lätt sätta en pot där och justera REFout, vilket blir spänningen för max utslag.
Om man driver det hela på 5V, och man förstärker upp signalen så den toppar på 5V, blir det lite knas om drivspänningen fluktuerar.
Om man då istället trimmar in REFout till lite lägre, säg 3V, och ställer signalförstärkningen motsvarande, då tror jag det blir stabilare.
Dessutom säger databladet att man ska stjärnjorda det hela.

Om Load-it ser ut sådär original är det lite märkligt. Men man sparar ju in på ett motstånd. :p

Blev nästan sugen på att knåpa ihop en egen. Får sätta det på den långa att-göra-listan...

[edit]
Massa redigering...
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

"Should TEN red bars be lit continuously this indicates that an inadequate power supply is connected, and not that the recorder is faulty"

Bild

Skulle som sagt vara intressant att se ett originalkort...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja. Och kom på nu att jordar man pin 8 som i schemat blir refout alltid 1,25V. Det syns också i databladet... :mrgreen:

Så, spänningen till bandaren räcker alltså inte till... :humm:
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Precis, det var ju det som misstänktes (och detta bekräftar det) - därav DC-DC step up modulen för att säkerställa +5V, vilket också på den första modulen fungerade alldeles utmärkt. Kanske är det så att det är lite tveksam byggkvalitet på dessa vilket gör att vissa funkar och vissa inte?

DC-DC omvandlare: http://www.ebay.com/itm/131590944299
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Sådär, med variabel spänningsmatning så visade sig något intressant.

Den stora fråga är nu varför originalen inte var lika känsliga? För jag tror inte att spänningarna i datorn/bandspelaren varierar så mycket. Kan dagens komponenter ha andra toleranser (till det bättre eller sämre)?
Eller kanske så var bara de fabriksmonterade kalibrerade för just den bandspelare de monterades i...?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aha. Där ser man.
Jag är lite tveksam till att de skulle kunna ställas in efter bandaren. Det är ju den ökända skräphög till transformator som levererades till valfri C64 som är allt annat än stabil.

Undrar vad det är som händer. LM3914 klarar ner till 3V, och CA3140 klarar sig ner till 4V. :humm:
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Nu ger jag snart upp. Har provat med två olika modeller av step-up moduler med variabel utspänning, men ingen av dem ger högre än ca 4.3V, vilket inte är tillräckligt då jag behöver komma över 5V :(

Ett alternativ kanske är att använda variabla resistorer i kretsen istället, och se om det hjälper med en kalibrering på något av dessa?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Kan det vara så att DC omvandlaren slösar bort för mycket energi i omvandlingen, och att strömmatningen är för dålig - dvs därför den inte går upp högre i spänning?
Castor

Inlägg av Castor »

Vad händer om du kör på ett riktigt nätaggregat som kan ge 5V?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Castor skrev:Vad händer om du kör på ett riktigt nätaggregat som kan ge 5V?
Det fungerar bra - se inlägg postat 19.59 2016-01-07 tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

själv moddade jag in en piezohöhgtalare i min spectravideobandare, sen justerar man bara tills ljudet är så "vasst" som möjligt.

Fanns väl en sån variant av load-it också vill jag minnas.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med om att lyssna är det bästa ifall man har "gehör" för tonhuvudsjustering.
Skriv svar