MegaDatorProjekt (50k-dator)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av sodjan »

> En garanti på 7 år betyder inte att det håller 7 år.

Om nätdelen lägger av efter 4 år, så är det ju bättre med
7 års garanti än 2 år... :-)
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av Nerre »

Anledningarna till valen är ju bara bortförklaringar:)

Vi människor väljer på känsla, sen hittar vi i efterhand på logiska resonemang för att motivera våra val.

Människor som i olyckor fått emotionella centra i hjärnan förstörda blir i princip oförmögna att fatta beslut, eftersom om man ska basera besluten på enbart logik så blir det oändligt med fakta att ta hänsyn till.

Mycket bra föreläsning om ämnet


Fast nu blev det lite off-topic kanske:)

Men det är väl så att vi som känner att det är mycket pengar på samma sätt försöker komma med logiska argument kring varför det är "för dyrt".
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av lillahuset »

Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i. :)

Jag skulle aldrig lägga 50kkr på en dator men år 2000 köpte jag en värstinglaptop från Dell för ~25kkr plus moms. För att jag ville ha den. Klart Sebbe ska ha en dator för 50kkr om han vill ha det.

För tre eller fyra år sedan köpte jag nya delar till min stationära. Slog till med en åttakärnig processor och så mycket RAM jag kunde få. Grafikkortet jag valde var det billigaste/simplaste butiken hade. Diskar två st 3TB snurrdiskar och en 128GB SSD. Sebbe skulle säkert garva men det passade mig utmärkt. Och kostade inte speciellt mycket.

Senaste laptoparna har varit två st ThinkPad X200s och en ThinkPad X201 med ett eller ett par års mellanrum. Begagnade för 3-4kkr styck.

Jag inser att dessa val kan verka märkliga för majoriteten av forummedlemmarna. Rör mig inte i ryggen. :lol:

Nu får jag kväsa köpimpulsen:
http://www.kvalitetsdatorer.se/se/art/l ... grp=656155
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av sodjan »

Å andra sidan, vad kostade en laptop jämförbar med den som "Kvalitetsdatorer"
(vilket namn!) säljer för 3.990:- inkl moms år 2000? Sannolikt inte så långt
från det du gav för din Dell vid den tidpunkten... :-)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av lillahuset »

Företaget heter iofs Nadex.

Jag tittade på en ThinkPad ungefär 2005 och det handlade om ungefär 25kkr då också. Jag vet inte vad mina burkar kostade för fyra fem år sedan men gissar att det var >20kkr. Det är stor skillnad på pris i köpladorna och där "jobbdatorer" säljs. :) Av en anledning.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av cjonash »

Jag tycker nog inte att man skall kritisera Sebbe alltför mycket. För det första har han ju gjort genomtänkta, medvetna val. Om man sedan delar hans överväganden eller inte, är ju upp till var och en. Jag har visserligen inte köpt en privat dator för ens i närheten av denna summa, men till mitt jobb har jag köpt många datorer, såväl laptops som egenbyggda stationära, som ligger i samma prisområde. Fyller delarna den funktion man önskar, och man själv tycker att det är prisvärt, så ser jag inte vad problemet är.

Om sedan datorn kommer att hålla så länge som Sebbe tror, eller inte, det lär vi ju få veta först om ett antal år. Men faktum är att jag har datorer som har kört i över 10 år, och fortfarande fyller sin funktion till fullo. Dyra i inköp då - men de har ju betalat sig flera gånger om vid det här laget.

Som jämförelse så betalade jag närmare 45.000 för min nuvarande laptop (inkl. moms). Till det har det tillkommit ytterligare ca 10.000 för SSD diskar (det sitter 2 st 1TB SSD diskar och 1 st 2TB SSD i den). Dyr? Ja, i rena pengar är den ju det. Men den har redan betalat sig på de jobb jag använt den till (och den är mindre än ett år gammal). Säkerligen hade jag kunnat komma undan med en billigare maskin, men då hade det varit kompromisser. Nu fick jag exakt det jag ville och behövde ha (mycket minne, mycket lagring, snabb lagring, Quadro grafikkort med hyfsat mycket minne, bluray brännare).

Visserligen är det kanske inte helt rättvist att jämföra en ren arbetsdator med en dator man köper privat, men principen för hur man väljer komponenter väl lika. Och i slutändan handlar det ändå bara om man känner sig nöjd med sitt val. Och just nu är jag rätt övertygat om att Sebbe gör det.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av Nerre »

Min 3999-kronors laptop (som jag köpte för typ 5 år sen) hemma är snabbare än den stationära jag har på jobbet... Men då används ju bägge datorerna mest till "kontorsjobb".

Jag antar att främsta skillnaden mellan dem är att jobbdatorn bara har 2 GB RAM, laptopen hemma har 4. Bägge kör Win 7 och används med dubbla skärmar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av Glenn »

cjonash: fast nu postade ju sebastian en tråd här och FRÅGADE vad folk tyckte.. frågar man på ett forum VILL man ju ha kommentarer och åsikter, och det var vad han fick, vad är problemet med det ? Jag har dessutom inte uppfattat att Sebastian har nåt problem med vad folk skriver i tråden ?

Det är dessutom en ENORM skillnad att köpa in saker till ett företag och hemma, ska jag köpa in en dator på jobbet så är det ju vanligen en helt annan kravbild som man tar reda på först, och sedan väljer man dator efter det, priset är ofta av mindre vikt medans andra saker är av större vikt då, detta beror ju helt enkelt på att arbetstid och driftstopp faktiskt kostar pengar, vilket det ju inte gör hemma, utan där är det av ren bekvämlighet man väljer bättre HW och andra "säkrare" lösningar.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av cjonash »

glenn: det är inga problem alls, tvärt om. Jag menade bara att JAG inte tycker att hans val förtjänar kritik. Det innebär ju inte att andra nödvändigtvis delar den uppfattningen.

Min jämförelse med företagsdatorer bygger ju just på att jag uppfattar det som att Sebastian gjort precis samma sak: satt upp de kriterier som är viktiga för honom (prestanda, livslängd, stabilitet), och utifrån det valt komponenter, snarare än att utgå ifrån priset.

OT: Den stora SSD disken är ett utmärkt val, om man behöver kapaciteten. Den skillnad i pris jämfört med om man sätter in två (med hög prestanda) mindre diskar i RAID är motiverad med den väsentligt högre prestandan. Man kan ju alltid diskutera hur snabba diskar man egentligen behöver, men har man en gång kört en dator med primärt (eller enbart) SSD-diskar, vill man nog aldrig gå tillbaka. Och arbetar man med stora filer, eller mycket diskaccess, så blir den upplevda skillnaden snabbt märkbar.

Jag har sen tidigare ofta kört två SSD i RAID0 för data, och en ensam SSD för operativsystemet. Men efter att ha provat Intel disken, så är det så jag vill bygga framöver. Av rent ekonomiska skäl kanske inte alla maskiner kan få den konfigurationen, men i alla fall de som tidigare skulle fått 2x512GB eller 2x1TB.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av qx5 »

cjonash, Vad var det för tillämpning som behövde denna kapacitet?

För övrigt kanske RAID5 eller ZFS med SSD kanske vore något för att få snabbhet och tillförlitlighet samtidigt?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av cjonash »

Våra tvgrafikmaskiner behöver mycket lagringsutrymme. Alla förrenderade filer lagras och spelas upp okomprimerat i full HD. Ännu värre är det nu när vi börjat experimentera med 4K - varje bildruta blir ca 32 MB, och det är 50 sådana per sekund (om klippet täcker hela skärmen).

Det skall ju spelas upp i realtid också, så det behövs inte bara mycket plats utan också väldigt hög prestanda.

På mina egna maskiner håller jag också på med videoredigering. Även det tar mycket plats - en kamera från en teaterföreställning kan vara nära 300 GB, och som mest har jag haft åtta sådana parallella klipp. Även här är hastighet viktigt, eftersom det skall gå att spela upp alla samtidigt. I det fallet fungerade det dock inte med en disk - jag fördelade materialet på tre RAID0 par (mekaniska diskar för att få plats med allt).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av Mizzarrogh »

Detta var intressant läsning, intressant med genomgång av detta med SSD minnet också, jag har ofta tänkt samma tanka men var osäker innan jag läste detta (även om just jag inte kan köpa den idag) så tycker jag också att det i allafall i mitt fall också hade underlättat enormt i mitt vardagliga arbete om jag haft en sådan jämfört med nuvarande konfiguration som jag mer eller mindre ständigt måste lösa en massa problem på, hade jag räknat det på arbetstid i ställetför min privata fritid så hade det knappast lönat sig att krångla en massa tror jag (för just min enhet och hur just jag använder den alltså).

Jo, en grej, vore skoj att veta litet mer om styrdatorprojektet och hur ni tänkt kring det. :)
pedrosso
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 december 2015, 16:38:22
Skype: peder.kampe
Ort: Lycksele

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av pedrosso »

jag har kört med min amd fx-8350 sedan den kom , och väntar nu på nya zen när den kommer, jag har intel också men amd ligger mej närmast hjärtat. när det gäller datorer och dess användningsområde så är det juh sebastiannielsen är juh den som ska använda den, även om folk tycker det var dyrt och mycket kan kapas ner så är det juh hans pengar och ingen annans han använt.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av ronnylov »

Trevlig dator du har satt ihop Sebastian! Tror säkert du kan köra den många år framöver (typ 5-10 år). Du kan ju köra in Linux på den sedan när du känner att Windows inte orkar med längre om några år. Med rätt val av programvara är alla datorer användbara så länge de fungerar. Ett problem (med Windows speciellt men det gäller alla operativsystem) är att så småningom så slutar tillverkarna supporta med uppdaterade drivrutiner till gammal hårdvara. Visst då kan man fortsätta köra gamla drivrutiner men så släpper Microsoft någon ny version av Windows 10 (de behåller namnet kanske men slutar liksom inte att uppdatera systemet för den skull) som inte längre är kompatibelt med de gamla drivrutinerna. Tycker att jag har mindre problem med detta på Linux (som å andra sidan kan vara segt på att få stöd för modern hårdvara) så ofta väljer jag Linux när datorn börjar bli några år gammal (väljer i och för sig oftast Linux oavsett, men det funkar ofta bra på äldre hårdvara). Tror att detta gör att det kan bli svårt att hålla igång datorn 10-15 år. Mer realistiskt är 5-10 år om man är beredd att köra äldre programvara de senaste åren.

Själv är jag mer i andra änden av skalan, skaffar massor av skrotdatorer istället för en enda bra dator och kör Linux så mycket det går på dem. Bästa datorn prestandamässigt är väl den jag byggde häromveckan av ett begagnat "uppgraderingspaket" jag köpte för 2000 kr. Ett ASUS P8Z68 deluxe moderkort, En Core i7 2600 (inte K-modellen men det var ett medvetet val eftersom jag inte överklockar, så de kan köpas billigare på begagnatmarknaden och man vet att den inte är sönderklockad) och 4 * 4 GB Corsair DDR3 minnen. Jag har kanske inte så stora krav men för mig kändes den brutalt snabb.

Min näst bästa dator med en AMD FX-8350 är i få scenarion något bättre men oftast något sämre. Detta är min huvuddator jag använder till vardags. Sedan har ju barnen sina datorer, sambon, min filserver, min htpc, varsin bärbar dator plus några extra bärbara och så vidare. Så istället för en bra dator har jag kanske 10-tals halvdåliga... Har antagligen lagt minst lika mycket pengar som du på hobbyn genom åren men med annat tänk. Spelar inte mycket spel länge men vi kör lite minecraft med barnen och så hittade jag ett rallyspel jag tycker är skoj (Stunt Rally) så skaffade mig ett begagnat GTX 670 grafikkort vilket duger bra för 1920x1080 för det jag gör, gav 800 kr för det för ett halvår sedan. Till barnen köpte jag varsitt GTX 660 vilket funkade bra fram tills nyss då dottern fick en begagnad 1920x1080 skärm jag hittade för 200 kr (helt OK skärm, bortsett från ett par repor man inte tänker på). Den högre upplösningen gör att grafikkortet börjar bli på gränsen, men jag kanske byter mitt mot hennes för jag har snart spelat klart det där rallyspelet. Barnen börjar köra mer krävande spel och de kör helst windows så deras hårdvarukrav går snart om mina.

Men jag gillar videoredigering så en sådan där 6-kärnig Core i7 på X99 skulle ge rejäl skjuts åt sådant. Så innerst inne är jag ganska avundsjuk. Men istället fördelar jag ut renderingsjobben till mina olika datorer över nätverket istället så i praktiken blir det inget problem, behöver liksom inte sitta och vänta vid datorn jag jobbar med utan någon annan dator för göra jobbet och det tar den tid det tar.

Gillar din idé att köpa ett "grill-galler" från Biltema som luftintag. Då blev det lite egen konstruktion också istället för att bara montera ihop färdigbyggda komponenter. Kanske lånar denna idén om jag bygger något eget chassi eller så. Funderar på att göra något ghetto-chassi för alla mina hårddiskar någon gång.

Mitt nästa bygge blir nog med ett AMD socket AM3 moderkort som jag bjöd 150 kr för på sweclockers marknad häromveckan. Har en gammal Phenom II X2 550 med upplåsningsbara kärnor (värd kanske en hundralapp, min styvson hade denna CPU innan han flyttade hemifrån men moderkortet gick vidare till annan dator) och så köpte jag en begagnad noctua-kylare för 250 kr till den. Det blir en 4-kärnig hyfsad OK maskin baserad på prylar för under tusenlappen totalt. Tänkte att den kan kanske min yngsta dotter få om hennes Core 2 Quad Q6600 ger upp (den verkar lite instabil, moderkortet är nog på väg ge upp och det är inte längre värt att köpa socket 775 moderkort tycker jag). Prestandamässigt blir den nog till bara lite bättre men den kan nog fungera något år. I värsta fall kan man pluppa i en 6-kärnig Phenom II X6 innan man måste byta moderkortet igen.

Köper nästan uteslutande begagnade komponenter numera. Har på sätt och viss anammat tankesättet att utvecklingen stannat av lite så en 5 år gammal dator hänger fortfarande med hyfsat bra. Så då finns liksom ingen anledning att köpa nytt utan jag kan köpa något som är kanske 3-4 år gammalt och köra det 2-3 år innan jag gör nästa uppgradering på samma sätt. Försöker även sälja av en del men prylarna hinner bli så pass omoderna att det knappt är lönt när jag är färdig med dem. Kanske smartare att köpa nytt och sälja begagnat innan de helt tappat värdet? Jag tycker det är nästan lika roligt att bygga dator av begagnade prylar som med nya. På ett sätt är det roligare för man känner att det ger bra prestanda per krona.

Nackdelen med de gamla prylarna är väl att man inte kan köra senaste tillbehören. Som M.2 diskar. USB3 fick jag i och för sig på mina senaste inköpa moderkort men det är väl först senaste året jag haft tillgång till detta. På andra sidan har jag ännu inte kopplat in något som behöver USB3. Men sedan försvinner ju standarder i nya prylar också. Var glad över att mina senast inköpta moderkort fortfarande har PCI-platser då jag fortfarande har PCI-kort jag använder. Är också glad över att jag fortfarande har någon dator som har hederlig gammal RS-232. Blev förfärad när jag hörde att många bärbara datorer som säljs idag saknar möjlighet att ansluta nätverkskabel, de kör bara trådlöst. Även om trådlöst kan bli hyfsat snabbt numera så blir det knappast någon gigabit-hastighet i praktiken. Så i vissa avseenden går utvecklingen bakåt. Folk kör surfplattor och mobiler istället och är nöjd med usel prestanda eftersom de egentligen inte behöver mer än så.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av Spazze »

Har du något belägg för att man kan klocka sönder moderna processorer?
Skriv svar