Dc-motor hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stridfish

Dc-motor hjälp

Inlägg av Stridfish »

Jag har gjort en liten rc bil genom att följa denna sidan http://m.instructables.com/id/REMOTE-CO ... /?ALLSTEPS
Här har ni schemat över kretsarna
image.jpg
image.jpg
Jag har valt att ha två dc motorer som jag har tagit ifrån en liten radiostyrd helikopter. Vet tyvär inte vilken spänning de kräver men jag har mätt fram att de drar 3,5 volt och 200 mA.
Mitt stora problem är det att när jag klickar på knappen på kontrollen så börjar den snurra och när jag släpper knappen så fortsätter den att snurra. Den ska ju stanna. Så jag testade att ta bort kugghjulet som driver hjulet och då stannade den precis så som jag ville. När motorn var under belastning så gick det upp till 350 mA. Har även testat sätta 3 keramik kondensatorer på 0,1uf utan resultat. Så tänkte höra om ni vet vad man ska göra. Min matningsspänning är 9 vots batteri som går till en regulator som då ger 5 volt och även det är matningen till motorn. Mitt bygge ser ut såhär
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Dc-motor hjälp

Inlägg av Icecap »

Jag ser ingen avstörning i schemat.
Jag ser ingen isolering mellan VDD till styrningen och till motorerna.

Du får "aldrig" driva en motor på samma regulator som driver styrningen! Det finns undantag och det är när spänningen t.ex. är 12V och styrningen har en egen regulator med filter.

Att driva med ett 9V batteri och 350mA fungerar inte! Belastningen vill ganska säkert sänka batterispänningen så att regulatorn fungerar dåligt vilket får styrningen att gå i grey-out och bli instabil som fan.
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Vad menar du med isolering mellan vdd och motorerna?
Vad kan man ha som matning om inte ett 9 volts batteri? Tänkte mest på storleken. Vad menas med grey-out?
Testade nyss och se om spänningen sjunker från regulatorn när motorn går igång och den sjunker inte något. Så var kan felet ligga?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Läs gärna noga vad jag skrev.

Det är VDD mellan styrningen och motorerna som ska vara isolerade, alltså sitta på var sin regulator.

Men låt oss ta lite genomgång:
* "Testade nyss och se om spänningen sjunker från regulatorn när motorn går igång och den sjunker inte något." OK, du såg det på oscilloskopet?
* Grey-out är när en µC inte kan arbeta korrekt pga. för låg spänning - men inte nog till att den slutar jobba. Kan leda till allahanda besvär. Men jag ser att det "bara" är en dekoder-krets så med en hel del tur är detta inget större problem.
* Ett 9V batteri har så hög inre motstånd att det inte klarar att ge 350mA någon längre tid.

Lite generella kommentarer:
I den byggbeskrivning är det ett par 12V motorer som drivs varför spänningsregulatorn till mycket stor del bromsar störningarna som motorerna ger. Det finns en orsak.

Det finns ingen avkoppling inritat och det du beskriver betyder inte att du har monterat den rätt eller vald rätt komponenter.

IR-modulen är störkänsligt och en motor eller fler på samma matning som den är definitivt inget som hjälper, snarare är en utstörning garanterat.
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Tack för svaret :)
Jag fick det att funka genom att koppla 6 volt som matare till motorerna och det funkar som det ska. Men då är min fråga, hur ska man kunna göra för att slippa två batterikällor? Skulle man kunna sätta någon resistor mellan 9 volts batteriet och motorn (för att få ner den till 6 volt typ) innan den går in i spänningsregulatorn och sedan jorda det?.För hela 9 volt blir nog lite mycket för motorn. På rc helikopten var det ett litet Li-Po-batteri på 3,7 volt och 200 mAh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Motstånd-grejen går bort direkt!

Ett sätt kan vara att styra maximal PWM till motorerna och mata dom direkt med 9V.
9V med en maximal duty-cycle på 41% ger en effektiv spänning på 3,7V.

Men jag antar att du inte kan styra speciellt mycket så et är väl inget att hoppas på.

Lösningen är att ha filter på matningen från regulatorn så att motoren drivs direkt från regulatorn och kontrollelektronikken matas via ett RC-filter.

Men jag antar att du redan har kollat att motordrivkretsen fungerar på 5V...
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

PWM ska jag lägga till senare i sändaren med hjälp utav denna
image.png
Men blev lite nyfiken på din idé om filter. Vilket sorts filter ska jag ha till motorn och hur ska jag koppla den likaså för rc filtret?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

Icecap skrev:Motstånd-grejen går bort direkt!

Ett sätt kan vara att styra maximal PWM till motorerna och mata dom direkt med 9V.
9V med en maximal duty-cycle på 41% ger en effektiv spänning på 3,7V.

Men jag antar att du inte kan styra speciellt mycket så et är väl inget att hoppas på.

Lösningen är att ha filter på matningen från regulatorn så att motoren drivs direkt från regulatorn och kontrollelektronikken matas via ett RC-filter.

Men jag antar att du redan har kollat att motordrivkretsen fungerar på 5V...
Undrar också varför man behöver just en regulator och inte resistorer som också kan dra ner spänningen och se blir inte äns varma?
Har inte fått svar på förra tråden ännu. Men väntar med en förhoppning på att det går att lösa :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tyvärr blir det inte jag som drar tråden vidare.

"Undrar också varför man behöver just en regulator och inte resistorer som också kan dra ner spänningen och se blir inte ens varma?"
Med den kommentar från dig kan jag se att detta är ett steg över vad du förstår och jag känner att mitt bidrag inte leder oss vidare.

Jag var tidigare tydlig men fick veta att det jag skrev inte hade betydelse. När du sedan testar det i verkligheten är det plötslig lösningen.

Sånt irriterar mig, ger jag råd är det oftast baserat på 35 års erfarenhet och logisk tänkande och jag är inte någon speciell duktig social person, därför ville mina fortsatta svar vara i dålig ton.
Skriv svar