Köpte 230 V reseadapter men jorden är inte inkopplad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
WhyNotOnMars

Köpte 230 V reseadapter men jorden är inte inkopplad?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Köpte två stycken av följande adapter: http://www.ebay.com/itm/281633113708?_t ... EBIDX%3AIT (dvs adapter för att kunna köra amerikansk eller brittisk apparat i svenskt vägguttag). Den ser ju ut att ha jord på bilden men när jag mätte på den verkade den inte vara inkopplad och när jag öppnade upp den ser jag att det inte ens verkar ha gjorts ett försök att koppla ihop de två jord-metallbitarna. Kanske man tom satt in en plastbit för att förhindra att det blir kontakt. Finns det någon bra anledning till det eller är det ett sätt att spara in på någon krona för att kunna hålla priset 6.5 kr ut till kund inkl frakt från Kina?

Lite bilder på insidan:
both.jpg
half.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Re: Köpte 230 V reseadapter men jorden är inte inkopplad?

Inlägg av xxargs »

Släng till elektronikåtervinningen!

Av utseende så verkar de har avsiktligt satt en lätt löstagbar bricka om man skall ha en skyddsjord eller inte.

Men en skyddsjord är faktiskt en säkerhetsgrej och att en sådan 'kontakt' skulle ligga emot varandra med bara fjädertryck (som troligen mattas med värmen och tiden) medans nolla och fas är skruvar eller förankrad på annat sätt, ser inte bra ut. skyddsjorden skall kunna hantera minst samma ström som nolla/fas kan hantera utan att det blir varmgång.
WhyNotOnMars

Inlägg av WhyNotOnMars »

Det hjälper inte att ta bort brickan, det blir ingen kontakt mellan jord-metallbitarna ändå. Fast det är möjligt att de kunde valt att stoppa in någon metallbricka där som skulle gjort att det blivit kontakt.

Har aldrig riktigt fattat kontakter och jord. I Sverige kan man inte koppla in gammaldags ojordade kontakter i jordade uttag, men vice versa går bra. I USA tror jag det är tvärt om, man kan stoppa in ojordade kontakter i jordade uttag, men inte jordade kontakter i ojordade uttag (Bild ). I UK verkar alla kontakter passa i alla uttag. Har jag rätt och varför är det isf så? Det får ju en att misstänka att det inte är så viktigt med jord trots allt... Ville själv mest ha en jordad adapter för att jag tänkte att jag kunde slippa få massa små elektriska stötar från min Macbook.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

xxargs skrev:Släng till elektronikåtervinningen!

Av utseende så verkar de har avsiktligt satt en lätt löstagbar bricka om man skall ha en skyddsjord eller inte.

Men en skyddsjord är faktiskt en säkerhetsgrej och att en sådan 'kontakt' skulle ligga emot varandra med bara fjädertryck (som troligen mattas med värmen och tiden) medans nolla och fas är skruvar eller förankrad på annat sätt, ser inte bra ut. skyddsjorden skall kunna hantera minst samma ström som nolla/fas kan hantera utan att det blir varmgång.
Jag säger det samma
Bedrövligt, att man får sälja sådan smörja o använda den med livet som insats
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det finns ett annat fel med den adaptern också.
Den är utformad så att det går att trycka in ett av två stift från en "svensk" kabel och låta andra stiftet vara helt fritt i luften.
Tafsar man på det stiftet och man råkat välja fasen på det andra så..... :yeahright: :dead:

Swech
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jämför de amerikanska ojordade kontakterna med våra platta euro-kontakter. Du kan koppla en platt euro-stickpropp i ett jordat uttag. Du kan inte koppla en jordad stickpropp i ett uttag som endast tar platta kontakter.

Britterna har alltid jordade kontakter till allt.

Byt ut den amerikanska stickproppen på saker som körs på 230V. Kontakten är rätt dålig redan som den är, vid 230V istället för deras 120V så blir den farligare.

De brittiska kontakterna har i sig god säkerhet så om bara adaptern är vettig så kan de brittiska kontakterna gott sitta kvar.

Sidospår: Se däremot upp för adaptrar åt andra hållet. Allt som kopplas ett i brittiskt uttag måste ha en inbyggd säkring och det kan adaptrar sakna. Utan säkringen så kan det gå att ta ut 20-40A ur uttaget, tillräckligt för att smälta alla vanligt förekommande sladdar...
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Det säger sig väl själv att en adapter för 6 kr inkl frakt är rent skräp.

Köp en riktig adapter istället: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... ige-p37767

Angående brittiska pluggar så finns det en motsvarighet till euro-plug där "jorden" bara är en plastbit.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Den såg riktigt bra ut :bravo: Och det kan vara värt pengarna
Skriv svar