Jag tänkte ersätta Powerknappen på en dator med en nyckelströmbrytare.
Men eftersom det bara ska vara en slutande funktion ett ögonblick, så vill jag ha en fjäderbelastad sådan med automatisk återgång, som i ett tändningslås.
Har googlat, men det är tydligen svårt att hitta såna som INTE är just till tändningen för motorer.
Jag vill ju ha en liten smidig brytare, de jag hittat är klumpiga och fula...
Någon som har tips ?
Nyckelströmbrytare, med automatisk återgång, var köpa ?
Re: Nyckelströmbrytare, med automatisk återgång, var köpa ?
http://se.farnell.com/webapp/wcs/stores ... ,912223572
Det är lätt att hitta med parametersök om man vet att man ska kryssa i dom som har ett läge inom paranteser.
Det är lätt att hitta med parametersök om man vet att man ska kryssa i dom som har ett läge inom paranteser.
Re: Nyckelströmbrytare, med automatisk återgång, var köpa ?
Många gamla manöverpaneler till maskiner och liknande kan ha ett nyckellås som förutom två lägen (av-på) även har intryckande funktion i på-läget. De brukar gå att hitta lite här och där.
Funktion är ungefär som startlåset i gamla Scania-lastbilar, fast inte återfjädrande.
Nyckelbrytaren har alltså två separata kontaktpar.
I läge 0 är är båda paren brutna av, nyckeln kan tas ur.
I läge 1 är är ena paret slutet, nyckel kan inte tas ur. Nu kan dessutom nyckeln tryckas in (återfjädrande) ca 5 mm och andra paret sluts, alltså startläge. (Ev. kan nyckel även tas ut i läge 1, d.v.s. man låser den i på-läge)
Seriekoppla dessa båda par.
Edit: Eller seriekoppling behövs ju inte för en datorstart, det räcker ju med en impuls, endast andra paret behöver användas.
Funktion är ungefär som startlåset i gamla Scania-lastbilar, fast inte återfjädrande.
Nyckelbrytaren har alltså två separata kontaktpar.
I läge 0 är är båda paren brutna av, nyckeln kan tas ur.
I läge 1 är är ena paret slutet, nyckel kan inte tas ur. Nu kan dessutom nyckeln tryckas in (återfjädrande) ca 5 mm och andra paret sluts, alltså startläge. (Ev. kan nyckel även tas ut i läge 1, d.v.s. man låser den i på-läge)
Seriekoppla dessa båda par.
Edit: Eller seriekoppling behövs ju inte för en datorstart, det räcker ju med en impuls, endast andra paret behöver användas.