Kan man använda nätfrekvensen som klocka
Re: Kan man använda nätfrekvensen som klocka
Ja när han labbar.
Eller att nätspänningen ökar, så att dioderna leder varje cykel.
Eller om man av misstag glömmer montera nedre resistorn.
Eller att man räknat fel på nedre resistorn.
Lägre strömförbrukning.
Finns väl många bra anledningar till att köra låg ström i spänningsdelaren.
Eller att nätspänningen ökar, så att dioderna leder varje cykel.
Eller om man av misstag glömmer montera nedre resistorn.
Eller att man räknat fel på nedre resistorn.
Lägre strömförbrukning.
Finns väl många bra anledningar till att köra låg ström i spänningsdelaren.
Senast redigerad av bearing 4 januari 2016, 19:39:50, redigerad totalt 1 gång.
(bandpass)Filtret för 50 Hz skall du ha _innan_ all digitalisering till fyrkantvåg - dvs. det som går till detektorkretsen skall (helst) ha en snygg och ren 50 Hz sinus där tom. tillplattningen i period-topparna (som är övertoner av 50 Hz) som är vanligt idag, nästan har försvunnit och detta är betydligt mer komplicerat att få till än en enkel RC-krets som filter.
Varför man gör detta är för att mottagare/detektor inte skall se 'hela världens' alla störningar och brus utan bara i ett smalt område kring 50 Hz och sannolikheten för falsktriggningar etc. minskar radikalt.
Till detta kan man lägga in i mjukvara att tex. utnyttja ett räknar-register som snurrar parallellt så att en enda triggning är giltig inom kort intervall per 20 ms och man nollställer räknare per triggning och därmed reagerar inte för spikar/störningar som kommer utanför tex. +/-2 ms per 20 ms tidsintervall.
Varför man gör detta är för att mottagare/detektor inte skall se 'hela världens' alla störningar och brus utan bara i ett smalt område kring 50 Hz och sannolikheten för falsktriggningar etc. minskar radikalt.
Till detta kan man lägga in i mjukvara att tex. utnyttja ett räknar-register som snurrar parallellt så att en enda triggning är giltig inom kort intervall per 20 ms och man nollställer räknare per triggning och därmed reagerar inte för spikar/störningar som kommer utanför tex. +/-2 ms per 20 ms tidsintervall.
-
Ja, det är normalt att den varierar. Det är meningen att nätfrekvensen ska variera högst +- 0.1 Hz, men jag tror inte att du kan lita på att den ska stabilisera sig över någon bestämd tidsrymd.olof_n skrev:Vet någon ifall det är normalt?
Kraftbalansen bibehålls genom aktiva val av operatörer dygnet runt - det är inte någon inneboende egenskap i systemet. Att den ska variera högst +- 0.1 Hz är något man har bestämt som mål för kraftregleringen i Sverige, inget annat.
Du kan gå till http://www.svk.se/stamnatet/kontrollrummet/ och rulla ner till "Balans" för att se vad den är just nu, och de senaste minuterna.
Senast redigerad av Findecanor 4 januari 2016, 20:01:58, redigerad totalt 2 gånger.
- lillahuset
- Gått bort
Väldigt stabilt. Kanske skulle synka RTCn i nästa system mot nätet. Bara använda kristallen som referens i dåliga tider.
Kan det finnas signalkomponenter med lägre frekvens än 50Hz?xxargs skrev:bandpass
Borde inte själva transformatorn filtrera bort ev. låga frekvenser?
- lillahuset
- Gått bort
Tja, om komponenten har frekvensen 0 tar den sig inte igenom. Frekvenser något över 0 borde alltså ha mycket svårt att ta sig genom transformatorn. Det lär ju inte sitta en ideal transformator i hans 9V AC/AC-adapter.
- lillahuset
- Gått bort
Visst, men frekvenser någorlunda nära 50Hz slinker troligen igenom-
En återrapport.
Nu har klockan gått ca 10 timmar i natt.
När jag jämför mot klockan jag använde som referens går min klockan ca 3 sekunder efter.
Filtret verkar ha fungerar bra även om det inte är perfekt.
Är lite sugen på att skriva om koden så att jag även jämför tiden mellan pulserna. Ett mjukvarufilter som bara accepterar 49-51Hz.
Nu har klockan gått ca 10 timmar i natt.
När jag jämför mot klockan jag använde som referens går min klockan ca 3 sekunder efter.
Filtret verkar ha fungerar bra även om det inte är perfekt.
Är lite sugen på att skriva om koden så att jag även jämför tiden mellan pulserna. Ett mjukvarufilter som bara accepterar 49-51Hz.
olof_n: det är en bra idé - men det är bättre att göra det externa filter om från början.
Jag hade föreslagit att du lägger till en schmitt-trigger i form av en op-amp med lite positiv återkoppling, då får du fina flanker på signalen samt en inbyggt brusreducering.
Sedan skulle jag vilja påstå att en klocka som beror på nätfrekvensen är mycket stabil över tid och skapligt stabil över kortare tid om man nu filtrerar störningar bort.
Men en klocka som inte håller tiden om strömmen försvinner är - i mina ögon - snudd på värdelös! Försvinner strömmen ska en vettig klocka återgå till rätt tid efter att strömmen återkommer och till detta finns det kretsar (RTC, Real Time Clock) som är till just för detta.
DS323x (finns olika interface-varianter) är inte billig men riktig bra och stabil, lägg till en supercap + diod & motstånd och du är i hus med det.
Vill du vara avancerat använder du SQW-utgången till att ge pulser på en interrupt-ingång på µC'n, då släpper du läsa den hela tiden men kan nöja dig med att läsa vid uppstart och kanske vid midnatt - bara för att vara säker.
Självklart ska du ha automatisk DST (sommar/vintertid) justering också
Men om det är en "jag ska bara se om det går" är det helt fint, då är en RTC en onödig investering - men schmitt-triggeren efter filtret är mycket bra att ha!
Jag hade föreslagit att du lägger till en schmitt-trigger i form av en op-amp med lite positiv återkoppling, då får du fina flanker på signalen samt en inbyggt brusreducering.
Sedan skulle jag vilja påstå att en klocka som beror på nätfrekvensen är mycket stabil över tid och skapligt stabil över kortare tid om man nu filtrerar störningar bort.
Men en klocka som inte håller tiden om strömmen försvinner är - i mina ögon - snudd på värdelös! Försvinner strömmen ska en vettig klocka återgå till rätt tid efter att strömmen återkommer och till detta finns det kretsar (RTC, Real Time Clock) som är till just för detta.
DS323x (finns olika interface-varianter) är inte billig men riktig bra och stabil, lägg till en supercap + diod & motstånd och du är i hus med det.
Vill du vara avancerat använder du SQW-utgången till att ge pulser på en interrupt-ingång på µC'n, då släpper du läsa den hela tiden men kan nöja dig med att läsa vid uppstart och kanske vid midnatt - bara för att vara säker.
Självklart ska du ha automatisk DST (sommar/vintertid) justering också

Men om det är en "jag ska bara se om det går" är det helt fint, då är en RTC en onödig investering - men schmitt-triggeren efter filtret är mycket bra att ha!
Hade lite bråttom när jag lödde ihop klockan, nu är det ont om plats.
Har ett gäng lm393 som skulle fungera som schmitt trigger.
Fick problem med min mjukvaru fix.
Jag testade att använda en extern interrupt som kontrollerar tiden mellan pulserna.
Fungerar bra tills jag lägger till talsyntesten, då hänger sig programmet.
Biblioteket jag nyttjar använder både timer 1 och 2. Timer1 kör en interruptrutin 8000ggr/sek och timer2 kör PWM i 62500Hz.
Verkar som min externa interrupt (INT1) hamnar i konflikt med timer1 interrupten.
Har faktiskt några olika RTC:er, men ville mest testa hur bra det fungerar med nätfrekvensen.
Har ett gäng lm393 som skulle fungera som schmitt trigger.
Fick problem med min mjukvaru fix.
Jag testade att använda en extern interrupt som kontrollerar tiden mellan pulserna.
Fungerar bra tills jag lägger till talsyntesten, då hänger sig programmet.
Biblioteket jag nyttjar använder både timer 1 och 2. Timer1 kör en interruptrutin 8000ggr/sek och timer2 kör PWM i 62500Hz.
Verkar som min externa interrupt (INT1) hamnar i konflikt med timer1 interrupten.
Har faktiskt några olika RTC:er, men ville mest testa hur bra det fungerar med nätfrekvensen.
Varför använda nätfrekvensen när det finns värmeugnskristaller och radioklockor om man vill ha lite precision?
qx5: jag förstår att det är en ett proof-of-concept (PoC) med talsyntesen som är det viktiga i detta, alltså "kan jag göra ett talande ur?".
Självklart ska man inte ha kristallugn om man avser att ha back-up, en TCXO är bättre pga. mycket mindre effektbehov - om vi nu pratar slutprodukt och inte PoC.
Självklart ska man inte ha kristallugn om man avser att ha back-up, en TCXO är bättre pga. mycket mindre effektbehov - om vi nu pratar slutprodukt och inte PoC.
Senast redigerad av Icecap 5 januari 2016, 11:16:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag har snarare funderat kring varför man inte använder nätfrekvensen oftare.
Frekvensen är alltid tillgänglig och om man gör rätt ska den vara en bra tidskälla.
I hobbysammanhang tror jag många köper billiga RTC-moduler på Ebay som vad jag läst ofta är av bristfällig kvalitet (tiden drar sig eller moduler som stannar när dom utsätts för störningar).
Jag har en DCF77 mottagare hemma men har inte fått den att fungera, får in enormt med störningar.
Enklast känns det att hämta tiden ifrån GPS eller någon NTP-server ifall nätverk är tillgängligt.
Men som Icecap skriver är projektet en rolig grej.
Jag är amatör och har elektronikintresset som hobby. Dom flesta saker jag gör är för att testa någon idé jag kommit på.
Frekvensen är alltid tillgänglig och om man gör rätt ska den vara en bra tidskälla.
I hobbysammanhang tror jag många köper billiga RTC-moduler på Ebay som vad jag läst ofta är av bristfällig kvalitet (tiden drar sig eller moduler som stannar när dom utsätts för störningar).
Jag har en DCF77 mottagare hemma men har inte fått den att fungera, får in enormt med störningar.
Enklast känns det att hämta tiden ifrån GPS eller någon NTP-server ifall nätverk är tillgängligt.
Men som Icecap skriver är projektet en rolig grej.
Jag är amatör och har elektronikintresset som hobby. Dom flesta saker jag gör är för att testa någon idé jag kommit på.
Tex en DS32kHz (finns nog säkert andra idag) är en temperaturkompenserad kristalloscillator som inte kostar några större summor och har hög precison på +-1min/år mellan 0 - 40 grader så vid konstant rumstemp en del bättre med andra ord och funkar fint som tex backuptidsgenerator. Har 1Hz ut eller 32kHz.