Elmotorns effekt vs. Värme?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Elmotorns effekt vs. Värme?

Inlägg av gvs »

Jag har under flera år snickrat på en radiostyrd pistmaskin. Jag driver den med 2st växlade 540 motorer, borstade, och med växellåda. Då jag startar upp den går den kalas, stark och snabb. Efter några minuter blir den mycket svag. Fartreglagen blir inte varma, batteriet borde vara OK ( 25c 5Ah lipo 2 celler) då det går mycket bra i andra modeller och inte tappar mycket spänning. Jag har dock noterat att motorerna blir varma, det går att ta på dem men varma är de. Hur påverkas effekten då de blir varma?
Har snart nått vägs ände här....
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Elmotorns effekt vs. Värme?

Inlägg av lillahuset »

Effekten borde väl bli lägre när motorerna blir varma. Resistansen i lindningen ökar ju. Men om det är märkbart vet jag inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17672
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elmotorns effekt vs. Värme?

Inlägg av grym »

magneterna tappar mycket när dom blir varma med

jag hadde helt klart kollat på ett par nya motorer i borstlöst utförande
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elmotorns effekt vs. Värme?

Inlägg av gvs »

De ligger idag tight i ett glasfiberrör funderar på om det är värt att byta det mot metall, snön lär kyla då... Men visst låter borstlöst bäst!

Ska kullagra lite mer och byta drivhjul till andra så kan jag nog minska friktionen en hel del....

Känner att jag har en plikt att lägga upp lite bilder :)
svanted
Inlägg: 5298
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elmotorns effekt vs. Värme?

Inlägg av svanted »

pistmaskin körs väl i snö, fixa vattentätt och så att du får snösprut på magneterna så blir det kalas.
Skriv svar