Combimill Retrofit från Heidenhain TNC 145

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MasseEng

Combimill Retrofit från Heidenhain TNC 145

Inlägg av MasseEng »

Hej!

Efter en hel del funderande och läsande på andra trådar så är det dags att ta hjälp av andra som kan mer och bättre än undertecknad.

Jag har haft behov under längre tid av att få ut färdiga prototyper ”inhouse” från egna SolidWorks filer.
Planen är och har varit att utföra en retrofit på befintlig Combimill, denna fräs har mekaniskt rätt förutsättningar för en ombyggnation och skulle fylla mina behov.
Efter lite efterforskning så föll mitt val på Mach 3 mjukvara och Dynomotions, Kanalog med Kflop med tanke på kunskapen som bl.a. finns i detta forum.
Tanken var återandvändning av Combimillens befintliga Amplifier/DC-motorer/Encodrar och de nödvändigaste reläer.
För att förstå systemet innan jag lossade allt kablage så ritade jag upp ett ”El schema” som bygger en del från tidigare elschema och Kanalog kortets kopplingar.

Se systembilder på nuvarande inställningar, de är mycket troligt felställda p.g.a. okunskap.
Console 1.JPG
Analog status 1.JPG
Axis 1.JPG
Config_flash 1.JPG
Digital 1_0_Kflop 1.JPG
Digital 1_0_Kanalog 1.JPG
Program_c 1.JPG
Bode plot 1.JPG
Step response 1.JPG
Digital I/O Kflop i kolumn State blinkar några stycken gröna bockar, är det rätt eller har jag jort fel någon stans?

Problem som jag ser idag (det kommer troligtvis fler :shock: ):
1 Har försökt att få igång matningen och encoder för X-axeln, axel rör sig sakta men ingen signal från encodern skickas tillbaka och den är hel (har testat olika givare nya som gamla). Införskaffade lite material och en ny encoder efter en fråga i tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=62296.
2 Försöker att förstå hur jag får igång utgångarna för JP 8 (1 -9), har inte förstått hur dessa styrs, dessa utgångar styr de gamla reläerna som finns i styrskåpet.
3 Några av kunskapsproblemen med att utföra tänkt retrofit är:
- Jag kan för lite om el, med ett elschema kan jag förstå saker i grova drag (men jag lär mig mer och mer) men inte att felsöka.
- Om programmering har jag ingen kunskap alls just nu, det få bli nästa utbildningspunkt. Har någon ett bra förslag på utbildningsmaterial/bok? Tipps mottages.

Har inte hittat något bra i de andra forum som handlar om Kanalog och Kflop, troligen förstår jag inte fullt ut hur de menar med alla förkortningar m.m…..

Tiden för att göra retrofiten har tagit för lång tid, orsaken ligger i att mängden arbete är orsaken.
Har nu kommit till gränsen om det är relevanta att försöka köra med gamla reläfunktionerna, DC motorer, encodrar och nytt styrkort.
Funderar på om Stepper eller Servomotorer är en kortare väg att komma till mål med att få fräsen att fungera.

Bild på Combimillen kommer från en skola enligt säljare.
DSC_0039.jpg
Heidenhain TNC 145 grafiken i systemet fungerar inte, har det kvar i fall att någon behöver reservdelar.
Bilder på det som finns i styrskåpet.
DSCN1084.JPG
DSCN1076.JPG
DSCN1085.JPG
Skåpet står för sig själv bredvid fräsmaskinen, en separat jordning är dragen mellan skåp och fräs.

Ursprungsritningar, i fall någon som saknar dessa till sin egna fräsmaskin.
EL schema 3_10980170.pdf
Översiktsritning 3_10980171.pdf
Komponentlista 3_10980172.pdf
På de nya ritningarna är numreringen för varje koppling på ritning inte uppdaterad, numren kommer från de gamla ritningarna och är inte uppdaterat ännu.
Samlad EL_ritning Combimill - 2015-12-09.pdf
Jag har säker missat något... :humm:

MVH Masse! :)
MasseEng

Re: Combimill Retrofit från Heidenhain TNC 145

Inlägg av MasseEng »

Hej!

Det vore bra om jag fick med bilderna :?
Systembilder:
Console 1.JPG
Axis 1.JPG
Config_flash 1.JPG
Digital 1_0_Kflop 1.JPG
Digital 1_0_Kanalog 1.JPG
Program_c 1.JPG
Bode plot 1.JPG
Step response 1.JPG
Bilder:
DSC_0039.jpg
DSCN1076.JPG
DSCN1084.JPG
DSCN1085.JPG
Dokument:
EL schema 3_10980170.pdf
Översiktsritning 3_10980171.pdf
Komponentlista 3_10980172.pdf
Samlad EL_ritning Combimill - 2015-12-09.pdf
Hoppas att det blev rätt nu?! :o

MVH Masse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ställ dina frågor på Dynomotion forum för snabba korrekta svar.

https://groups.yahoo.com/neo/groups/DynoMotion/info
MasseEng

Inlägg av MasseEng »

Hej Tecno!
Har varit inne på Dynomotion/Yahoo sidorna tidigare, hittar inte några bra trådar som förtydligar för mig.
Men har förstått att Tom på Dynomotion är snabb med svar.
Jag försöker även där.

MVH Masse
Skriv svar