Hallåjah!
Jag håller på att kika på en spänningsomvandlare och har googlat runt för att hitta svar, men svarar inte riktigt på mina frågor.
Det jag vill uppnå är att omvandla en spänning på 6V till 12V. Det står att den har en verkningsgrad på upp till 94% vilket jag förtstår så betyder det att låt såga att jag skickar in 6V 100mA så kommer jag i (bästa fall) max få ut 12V, 94mA som OUTPUT, användbar ström efter convertern? Kanske inte går att se på det så? Krävs det någon form av utryckning för detta, eller räcker det att gå efter affärens "specifikationer"?
Finns det några nackdelar med en Spänningsomvandlare(step up/boost converter)?
- Det enda jag har läst är att det blir lite strömskillnad samt att convertern kan i vissa förhållanden bli väldigt varm utan en "heatsink"
Mvh Huezzer
Spänningsomvandlare 6V-12V
- Klas-Kenny
Re: Spänningsomvandlare 6V-12V
Du kommer att få ut som mest 94% av inmatad effekt (watt).
Effekt beräknas som P=U*I, dvs, effekten är spänningen multiplicerat med strömmen. Så, matar du in 6 V 100 mA matar du alltså in 6*0,1=0,6 W. Du kommer då kunna få ut som mest 94% av detta, dvs. 0,6*0,94=0,56 W.
Vid 12V ut, ger detta således en ström på I=P/U=0,56/12=0,047=47 mA.
Sen får man ju tänka på att de anger *max* 94% verkningsgrad, sannolikt blir det lägre i praktiken, i de flesta fall.
Några nackdelar, effektförlust (du har ju inte 100% verkningsgrad), störningar, rippel mm.
Effekt beräknas som P=U*I, dvs, effekten är spänningen multiplicerat med strömmen. Så, matar du in 6 V 100 mA matar du alltså in 6*0,1=0,6 W. Du kommer då kunna få ut som mest 94% av detta, dvs. 0,6*0,94=0,56 W.
Vid 12V ut, ger detta således en ström på I=P/U=0,56/12=0,047=47 mA.
Sen får man ju tänka på att de anger *max* 94% verkningsgrad, sannolikt blir det lägre i praktiken, i de flesta fall.
Några nackdelar, effektförlust (du har ju inte 100% verkningsgrad), störningar, rippel mm.
Re: Spänningsomvandlare 6V-12V
Tack så jättemycket för svar! Då vet jag vad jag kan gå efter!