Vintage DIY projekt - Kopplingsur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona

Vintage DIY projekt - Kopplingsur

Inlägg av matsadona »

2015-12-29 22.08.59.jpg
Hittade en rolig liten burk på i den lokala secondhand butiken för ett tag sedan.
Någon form av hemmabygge som förmodligen har sin historia i någon AOE tidning eller liknande, eller kanske såldes som ett kit/byggsats? Finns säkert någon här som kan berätta mer?

Det hela är iaf ett avancerat kopplingsur baserat på en 4-bitars TMS1100NLL mikrokontroller. En ganska avancerad sak för sin tid. Tydligen började dessa tillverkas redan 1975 (http://www.antiquetech.com/?page_id=772).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av matsadona 30 december 2015, 21:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Vintage DIY projekt

Inlägg av hanzibal »

Trevlig grej, ser ut att vara ett rätt snyggt bygge också. Funkar den?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Har faktiskt inte ens provat att spänningssätta den. Köpte den för typ 20:- och planen var att plundra den på komponenter... Men i akademiskt syfte får jag nog provköra den först :)
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Den hoppar igång utan problem och tar emot kommandon. Kan dock inte svära på att den fungerar felfritt, då det kan vara jag som inte har stenkoll på syntax... Får den inte att tända och släcka som jag vill. Hur som helst, en kul pryl som säkert har varit till stor nytta för en tidigare ägare. Och inte minst var det säkert kul att bygga när det begav sig.

Om någon ser ett nostalgiskt (eller annat) värde i den kan den avyttras. Är i första hand ute efter tryckknapparna, men det kan jag få tag i på annat håll.
Staigen

Inlägg av Staigen »

Hej, var det inte i RoT den var beskriven, nån gång på första halvan av 1970-talet?

//Staigen
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Maskprogrammerad 4-bittare från tidigt sjuttiotal. Kul. :)
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Staigen skrev:Hej, var det inte i RoT den var beskriven, nån gång på första halvan av 1970-talet?

//Staigen
RoT?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Vintage DIY projekt - Kopplingsur

Inlägg av lillahuset »

Radio & Television som fanns när vi som föddes strax efter dinosaurierna dog ut växte upp.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Halvvägs OT, men TMS1100 användes i Milton & Bradleys handhållna spelkonsol Microvision som kom ut 1979 (världens första).
Det var en LCD skärm och hade utbytbara spel. Enheten i sig var således ganska dum, då både CPU och ROM var i kassetten (i samma krets). Tydligen finns det vissa som lägger stor möda på att försöka dumpa ut ROM koden ur dessa spel och det görs tydligen via någon mer eller mindre odokumenterad metod i ett testläge... (http://www.atarihq.com/danb/MicrovisionCarts.shtml)

Enligt andra med ännu mer fritid (dvs har gett sig på seriös reverse engineering) verkar Simon spelens huvudkrets MD4850 vara en customversion av TMS1100 (http://www.waitingforfriday.com/index.p ... Simon_game).

Denna lilla kretsen har tydligen en inte helt obetydlig roll i historien och jag hittar mer och mer ju mer man kollar runt på nätet.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

lillahuset skrev:Radio & Television som fanns när vi som föddes strax efter dinosaurierna dog ut växte upp.
Aha, det var före min tid (jag började med All om elektronik under andra halvan på 80-talet).
Men det verkar ha varit en riktig guldgruva för dem med intresse inom detta området. Får nog gå ner till biblioteket och kolla om de har några nummer kvar.
qx5

Inlägg av qx5 »

TMS1100 tillverkades först 1972 och släpptes kommersiellt 1974. Den första MCU konkurrenten kom 1979 med Intel 8048 och 1980 med Intel 8051. År 1993 var det dags för PIC 16C84. Så en grundad gissning kan väl vara att enheten tillverkades mellan 1974 - 1979.
(någon som minns vad TMS1100, Intel 8048, 8051, och PIC 16C84 kostade när de släpptes?)

Men hur fixade man programmering av en krets med ROM minnet som var engångs och där tillgänglig utvecklingsmiljö vart Intel 4004 med några hundratals bit till RAM minne eller stordatorer som kostade gigantiskt då de byggde på transistordatorer såsom PDP-10 eller SDS 945 ?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Vi använde PIC16C52, 54 och 57 innan 84 kom. Svindyra med fönster. Dyra utan. För att inte tala om bipolära PALar och PROM.

Edit: Den här maskvarianten hette MP1122.
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Ha! Hade själv planer på att göra en liknande i böjan på nittiotalet.
Hade böjat samla delar, fast den skulle baseras på 6800.
Hade kodat klart hela mjukvaran på papper, men sen rann det ut i sanden. :cry:

Kommer ihåg nu att jag programmerade två hela 2716 för hand :o som skulle bli en slags
Bin-to-clock-bcd avkodning...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

I slutet på åttiotalet hade jag en hyresvärd som hade mycket med Rikspolisstyrelsen att göra. Åt honom gjorde jag en statemaskin med ett EPROM och en 74xx574 eller liknande för polisens första röd/vit/blåa blinketiblink. Snacka om förräderi. Jag får väl se det som någon sorts rättvisa att jag (vad jag minns) aldrig fick betalt.
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

TMS1000 fanns säkert i både bond out chip och romless versioner med extern databuss för utveckling.
Intel hadde incircuit emulatorer (ICE48) och MDS800 till 8048 i slutet av 70 talet.
Skriv svar