I2S till hörlursdrivning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
qx5

I2S till hörlursdrivning?

Inlägg av qx5 »

Är det någon som sett någon färdig lösning eller mojäng vars kretskort man kan modifiera så att man kan gå från I2S signal till hörlursdrivning? Ungefär som dessa "USB ljudkort" fast med I2S som ingångssignal.

Tyvärr är ju USB ljudkorten helintegrerade i en krets så det finns väl ingenstans att klämma in någon I2S signal som man kunde med mattkniv, lödkolv och soundblasterkort. Tänkte använda för halvportabel lösning så energisnålt och litet är en fördel.

Såg ett USB ljudkort på Kjell&Co (31624) men den består av endast ett chip och en transparent men grumlig kåpa så man kan inte vilken chip det är som används och därmed inte veta om det finns någon I2S ingång man kan "enabla".
ToPNoTCH

Re: I2S till hörlursdrivning?

Inlägg av ToPNoTCH »

Texas instruments har ett gäng DAC chip med Headphone utgång och som tar I2S.

Om du menar att "mojäng" kan vara ett chip :-)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Dotterkort till Raspberry Pi med Wolfson-codec ansluten via I2S (och lite till):
http://se.farnell.com/wolfson-microelec ... dp/2347264

Kanske inte exakt vad du vill ha men du kan se i manualen hur de gör.

Även schema finns:
http://www.element14.com/community/docs ... ccessories
qx5

Inlägg av qx5 »

Topnotch, Med mojäng avser jag kretskort med chips :P Vet att det finns en massa bra chips men de behöver oftast kringkomponente och då behövs ett kretskort och det blir en stor sak istället för ett befintligt kretskort.

swesysmgr, Japp det var något like Wolfson audio card jag vart ute efter. Hade den varit lite enklare (mindre effekt) och mindre prisad så hade det varit en matchning.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Om 212:- + moms är för dyrt då blir det nog svårt, kretsarna, övriga komponenter och lite kontaktdon kostar mer än så om du köper dem löst i enstyck även om du tar bort mikrofonfunktionen. Codecen drar ~0,1W när du spelar till hörlur.

Vad har du för krav på pris och effektförbrukning?
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Teensy audio adapter

http://pjrc.com/store/teensy3_audio.html

Visserligen för dockning med en teensy3 men i2s borde väl vara i2s...
qx5

Inlägg av qx5 »

Audio for Teensy3 ser väldigt lovande ut. Dess krets SGTL5000 liknar CS4398 rätt mycket. SGTL5000 kräver extern oscillator men det ger också möjlighet till jitterfri klockning.

Ska ta en kik om det finns något "arduino shield" för ljud hos inrikeshandlarna som man kan bruka till annan dator. Inom EU så blir iaf transporten hem klart lägre. Tror jag vet vad jag skall kika efter nu iaf.
superx

Inlägg av superx »

Vad ska du koppla in den till? Förutom I2S-klocka och data lär du behöva någon master-klocka, och den kan behöva vara synkroniserad med I2S-signalerna. Men det kanske du redan tänkt på?
qx5

Inlägg av qx5 »

Tänkte att en enklare färdig oscilllator kan fixa den saken. Det är väl 64x samplingsfrekvens som skall till eller något i det härradet. ELFA har iaf sålt sådana. Kikar på lite olika kort och 4-pols 3,5mm jack med stereo + mic kanske vore bra så kanske det finns något kort som fixar både tx/rx I2S samt DAC+ADC i 16-bit.

Tillkoppling är till en Raspberry Pi Zero som jag såg hade både riktigt lågt effektbehov på 0,8 W och pris på 150 kr. Eftersom den har MMU så kan man köra riktigt operativ utan krångel. Eftersom det dessutom finns färdiga USB batteripackar så blir det nästan plug & play.
superx

Inlägg av superx »

Jo, men hur synkroniserar du oscillatorn med Raspberry PIn? Eller man kanske kör den som slave, och låter DAC:en vara master.
qx5

Inlägg av qx5 »

Man kan välja mellan att RPi skickar klocka som PLL:as eller att omvandlarkortet skickar klocka. Går att ställa med mjukvara.
superx

Inlägg av superx »

Ok, det låter ju bra!
qx5

Inlägg av qx5 »

Drivrutiner låter jag vara osagt ;)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

qx5 skrev:Audio for Teensy3 ser väldigt lovande ut.
Håller med, verkar vara ett rätt kul litet kort som kan användas till mycket.

Har själv pysslat lite med i2s från RPi och använde då ett chip (i2s slav) med inbyggd PLL för att skapa masterklocka från bitklockan. Funkade fint.

Det där med pyttejitter går mig förbi i dessa sammanhang - visst kan jag höra svaj från kasettband men inte bråkdels procent hit eller dit från digitala källor.

EDIT: RPiZ lockar mig också (vanliga drar för mkt ström) men saknar ju wifi/ethernet. Visst, man kan köra usb-wlan på otg-porten men ändå, tycker de kunde slängt på ett wlan-chip och lagt på 10kr på priset i dessa IoT-tider.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

EDIT: Dubbelpost av misstag.
Senast redigerad av hanzibal 31 december 2015, 02:47:39, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar