Transistor som växlande relä?
Transistor som växlande relä?
Har en krets som jag behöver "vända" signalen på, dvs
när jag kopplar spännig på så ska den vara oledande
och när strömen stängs ska den leda.
I princip är det ett växlande relä jag behöver, dock är
relän inte lämpade för pulser på 8-20Hz
Styrsignalen Handlar om 10-12 volt.
Spänningen som ska regleras är 150-200mA 12volt
Finns de någon enkel lösning på detta?
när jag kopplar spännig på så ska den vara oledande
och när strömen stängs ska den leda.
I princip är det ett växlande relä jag behöver, dock är
relän inte lämpade för pulser på 8-20Hz
Styrsignalen Handlar om 10-12 volt.
Spänningen som ska regleras är 150-200mA 12volt
Finns de någon enkel lösning på detta?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bygg en av de enklaste transistor-kopplingarna:

När du skickar in spänning vid Uin så får du ingen spänning vid Uut och tvärt om.
Men: Tänk på att minska strömmen och spänningen du matar in på Uin. 10-12V mår inte så många transistorer bra av.
edit: Hittade schemat vid en snabb sök på google, men borde inte motståndet vid "Re" sitta vid emittern istället för collectorn i detta fall?

När du skickar in spänning vid Uin så får du ingen spänning vid Uut och tvärt om.
Men: Tänk på att minska strömmen och spänningen du matar in på Uin. 10-12V mår inte så många transistorer bra av.
edit: Hittade schemat vid en snabb sök på google, men borde inte motståndet vid "Re" sitta vid emittern istället för collectorn i detta fall?
Har pillat lite med det nu, men får inte riktigt rätt på de,
kretsen släpper igenom 3-4 volt.
Eller beror de på val av transistor?
Kör med en BC547B, om denna inte är lämpad,
vill någon föreslå någon som är bra till detta?
Eller är de bara jag som tänker fel?
Edit..
Antar att de ska vara en PNP i stället för en NPN vid närmare eftertanke?
kretsen släpper igenom 3-4 volt.
Eller beror de på val av transistor?
Kör med en BC547B, om denna inte är lämpad,
vill någon föreslå någon som är bra till detta?
Eller är de bara jag som tänker fel?

Edit..
Antar att de ska vara en PNP i stället för en NPN vid närmare eftertanke?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Antingen tänker jag fel eller så kopplar jag fel, för jag får det bara till att kretsen leder när jag kopplar på ström,
Det jag vill är att den ska vara ledande när strömen är avslagen och bruten när strömen är tillkopplad.
Känner mig aningens n00b just nu.
De jag vill uppnå är föjande
Det jag vill är att den ska vara ledande när strömen är avslagen och bruten när strömen är tillkopplad.
Känner mig aningens n00b just nu.
De jag vill uppnå är föjande
Kod: Markera allt
Ström av:
+ ----l\ l
\
------- +
- ------------- -
------- +
- -------------- -
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Transistor som växlande relä?
Beklagar kapandet av tråden.
Verkar inte kunna ta bort mina inlägg så jag raderar innehållet istället
Verkar inte kunna ta bort mina inlägg så jag raderar innehållet istället
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BosseKba 7 november 2011, 19:53:20, redigerad totalt 1 gång.
Så här kanske
Fast det finns ju ingen fördröjning i sammanhanget.....
Fast det finns ju ingen fördröjning i sammanhanget.....
Elektronik är kul om kan och föstår det hela. Är man inte speciellt kunnig så blir det en ganska komplicerad värld. Vetgirg som jag är så försöker jag lära mig vartefter och för att det skall fungera behövs det feedback på de tankar man har.
Här kan man säga att återkopplingen varit Zero!
Beror det på att mina funderingar är på såg låg nivå att ingen gitter bry sig?
Jag provar en gång till med en lösning som jag skalat av från en större och delvis ändrat, men jag kan inte verifiera i skallen om det hela kommer att fungera.
I korthet skall det fungera så att när PTT kopplas till jord skall först 12R bli spänningslös och 12T mata ut 12 volt och med en delay beroende på hur R4 står. Givitvis skall det fungera baklänges när man släpper PTT från jord.
Oavsett om det är en helt befängd lösning eller en möjlig skulle jag uppskatta någon form av feedback eljest skall jag med det snaraste ta bort mina inlägg.
Är inläggen i fel tråd eller motsvarande meddela mig ........................
Här kan man säga att återkopplingen varit Zero!
Beror det på att mina funderingar är på såg låg nivå att ingen gitter bry sig?
Jag provar en gång till med en lösning som jag skalat av från en större och delvis ändrat, men jag kan inte verifiera i skallen om det hela kommer att fungera.
I korthet skall det fungera så att när PTT kopplas till jord skall först 12R bli spänningslös och 12T mata ut 12 volt och med en delay beroende på hur R4 står. Givitvis skall det fungera baklänges när man släpper PTT från jord.
Oavsett om det är en helt befängd lösning eller en möjlig skulle jag uppskatta någon form av feedback eljest skall jag med det snaraste ta bort mina inlägg.
Är inläggen i fel tråd eller motsvarande meddela mig ........................
Så kan det vara, du har nämligen kapat en annans tråd
. Jag tror att du kan hitta lösningar på ditt problem i ARRL Handbook eller i boken Experimantal Methods in RF Design. Har du inte dessa föreslår jag att du gör en investering så fort som möjligt.

Trodde att jag kunde ta bort inläggen, men tji fick jag.
Ber därför här Moderator att förpassa mina synnerligen olämpliga intrång i denna tråd till soptunnar och så försöker jag lösa mina funderar på egen hand
/Bosse
Ber därför här Moderator att förpassa mina synnerligen olämpliga intrång i denna tråd till soptunnar och så försöker jag lösa mina funderar på egen hand
/Bosse
Hej Bosse!
Ta det inte så allvarligt. Det är vanligt att trådar blir kapade. Det sker antagligen i allmänhet helt utan ont syfte. Ofta beror det på att någon har en liknande problemställning. Det bästa brukar vara att skapa en egen tråd när man kommer på att man har ett liknande problem. Jag har dock inte varit medlem så länge så detta är min mera personliga uppfattning.
Hur som helst. Alla måste vi börja någon gång och din grundsyn att lära sig efterhand som problemställningarna kommer upp är en bra strategi. Att analysera en kretslösning är inte alltid så lätt ifall man inte har kunskap om och hur man använder Kirchhoffs ström- och spänningslagar samt kunskap om de ingående komponenterna som operationsförstärkare och transistorer med mera. Även om man har det kan det i vissa fall ta en hel del tid att göra en kretsanalys och det kanske är därför som det är lite svårt att få feedback ibland. Speciellt då det handlar om lösningar som inte är så vanliga.
Ett verktyg som är mycket bra då man vill analysera och konstruera elektroniska kretsar är LTSpice eller liknande simulatorer. I en sådan simulator kan man bland annat testa vad som händer i en krets då man applicerar inputsignaler med mera. Det kretsschema som du presenterade kan med fördel analyseras med LTSpice. Om du googlar på LTSpice så hittar du en länk till sidan där du kan ladda ned programvaran som är helt gratis.
Ta det inte så allvarligt. Det är vanligt att trådar blir kapade. Det sker antagligen i allmänhet helt utan ont syfte. Ofta beror det på att någon har en liknande problemställning. Det bästa brukar vara att skapa en egen tråd när man kommer på att man har ett liknande problem. Jag har dock inte varit medlem så länge så detta är min mera personliga uppfattning.
Hur som helst. Alla måste vi börja någon gång och din grundsyn att lära sig efterhand som problemställningarna kommer upp är en bra strategi. Att analysera en kretslösning är inte alltid så lätt ifall man inte har kunskap om och hur man använder Kirchhoffs ström- och spänningslagar samt kunskap om de ingående komponenterna som operationsförstärkare och transistorer med mera. Även om man har det kan det i vissa fall ta en hel del tid att göra en kretsanalys och det kanske är därför som det är lite svårt att få feedback ibland. Speciellt då det handlar om lösningar som inte är så vanliga.
Ett verktyg som är mycket bra då man vill analysera och konstruera elektroniska kretsar är LTSpice eller liknande simulatorer. I en sådan simulator kan man bland annat testa vad som händer i en krets då man applicerar inputsignaler med mera. Det kretsschema som du presenterade kan med fördel analyseras med LTSpice. Om du googlar på LTSpice så hittar du en länk till sidan där du kan ladda ned programvaran som är helt gratis.