Vad tror ni om detta labbaggregat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Vad tror ni om detta labbaggregat?

Inlägg av Greensilver »

Just nu använder jag antingen 9V batteri eller en batterieliminator (3-12V) när jag labbar. Tyvärr är man ju lite begränsad med enbart detta. Märkte detta ikväll då jag både ville ha en matning på 12V och en signal på runt 2 volt. Fick bygga en spänningsdelare och fick inte riktigt till det faktiskt. Tänkte jag skulle köpa ett riktigt aggregat, jag lär ju behöva det eftersom jag kommer att plugga elektronik i höst och då kan det ju vara bra att kunna labba ordentligt. Kravet är att det finns dubbla utgångar som kan varieras separat.

Vad tror ni om nedanstående:
Bild

Kjell & Co
Labbaggregat Dual Power art. nr. 44419
1999:- (inkl. moms)

2x0-30V & 5V/2X3A, 4xLCD Displ
Stabiliserat labbaggregat med ställbar dubbel oberoende utspänning och ström. 2x0-30V / 0-3A. 2x90 Watt + 1x15 Watt. Aggregatet har också en oberoende 5V 3A utgång. De två inbyggda aggregaten kan seriekopplas (Max 60V 3A) eller parallellkopplas (Max 30V 6A). Ställbar ström och utspänning för båda utgångarna. Max belastning 3A per utgång. Jordad anslutning. Jorduttag på fronten. Mått: 360x265x165 mm. Vikt 7,0 kg. Ladda ner datablad och kopplingsschema från: www.kjell.com/power
Skrymmandeavgift tillkommer vid beställning på postorder.
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Ett klart prisvärt aggregat! Jag har ett själv.

/Kristoffer
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag har en mindre variant Bild Tycker den fungerar bra, har dock inte dubbla variabla utgångar men 0-30 volt 0-3 A och två fasta 5 och 12 volt @ 1A. Räcker bra till mina behov. Brukar ladda elcykeln med det :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ja, egentligen skulle jag kanske klara mig med enbart en utgång men jag tror det är lite som när man köper svets - bättre att köpa en värre än man behöver just nu för i takt med att man lär sig mer så ökar kraven på prylarna och sköter man dem väl så håller de. Så jag tror att det lönar sig i längden att lägga en lusentapp extra... :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jo det där aggregatet (art. nr. 44419) har jag också kollat på, det var det billigaste jag hittade som samtidigt uppfyllde alla krav jag hade (dubbla flytande utspänningar, strömbegränsning o.s.v.).

Dock har jag inte köpt något ännu, så jag vet inte hur kvaliteten är.

Arvid
negnuk

sneak variant

Inlägg av negnuk »

hej

har fundrat lite kring ämnet och kände att jag var tvungen och höra era kommentarer:

skulle det inte gå och modda ett nät agg till en dator. du får ju ut många olika spänningar och även plus och minus spänning plus att det är hyfsad effekt. med amp och v mätare och en krets som steglöst ändrar spänning så borde denna variant vara ett alternativ.

Detta är min linje..

mvh Anders
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Det är några som gjort det här tror jag. Problemet är ju att man får bygga någon reglering själv om man vill ha annat än +-12/5 volt eller vad ens aggregat ger. Vet inte om dom är skyddade mot överström heller...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jo de är skyddade mot överström på det sättet att agget slår av vid för hög belastning och måste återstartas manuellt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Det är en fördel att INTE använda ett switchat-nätaggregat för att labba.
Då man helst vill ha så 'ren' spänning som möjligt och inte massa
HF från nätagget. Som kan ställa till med problem när man krabbar med lite kännsligare prylar.
Skriv svar