Trasig TV, byta kondingar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klubb.fortuna

Trasig TV, byta kondingar?

Inlägg av klubb.fortuna »

Hej.
Tack för insläppet,

Jag behöver hjälp med en sak,
En led tv som är 3 år gammal har lagt av, min till åldern komna svärmors tv.
Det klickar svagt i tv:n och standby lampan blinkar oregelbundet, har googlat runt lite och hittat en del trådar om eventuella fel,

Tv som det gäller heter Samsung UE40D5005 PW
I liknande fel på liknande tv:s sägs det vara kondensatorerna på nät kortet,
kortet är enligt bild, har försökt se om det är några skador eller svullna kroppar men finner inget, försökt kolla med ohm mätare , visst ger det värden men kan tyvärr inte verifiera, tanken är då, innan totalskrotning, att byta ut dessa kondingar. som är till antal 14.

På dem står det så här, ( en del ganska kryptiskt)

2 st : 450V 53uF 105´ C (M)
2 st : sam young, 11 T (I ) 105´C
1 st : Sam young 05 K (I) (M) 105´C
2 st : ADC PET ( tyvärr inget mer som jag kan se)
2 st : A8C PET ( tyvärr inget mer som jag kan se)
4 st: 50V 47uF
1 st : 50V 22 uF

Kan någon hjälpa mig med mer konkreta förslag var dessa finns att köpa och vad de heter mer än så här.

Mvh Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 27 december 2015, 17:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: rubrik
sodjan
EF Sponsor

Re: Vilka här dessa koningars beställningsnr?

Inlägg av sodjan »

2 st : 450V 53uF 105´ C (M) : Någon annan 450V, 53uF (udda värde!?) och 105 grad C.
2 st : sam young, 11 T (I ) 105´C : Har du lyft och kollat andra sidan?
1 st : Sam young 05 K (I) (M) 105´C : Har du lyft och kollat andra sidan?
2 st : ADC PET ( tyvärr inget mer som jag kan se) : Har du lyft och kollat andra sidan?
2 st : A8C PET ( tyvärr inget mer som jag kan se) : Har du lyft och kollat andra sidan?
4 st: 50V 47uF : Står det inte 105 grad också?
1 st : 50V 22 uF : Står det inte 105 grad också?

Men i princip kan du kolla på http://www.elfa.se och leta reda på motsvarande typer.
klubb.fortuna

Inlägg av klubb.fortuna »

sodjan skrev:2 st : 450V 53uF 105´ C (M) : Någon annan 450V, 53uF (udda värde!?) och 105 grad C.
2 st : sam young, 11 T (I ) 105´C : Har du lyft och kollat andra sidan? Tyväär står det lika lite där, bara de små tecken som liknar 11 T (I)
1 st : Sam young 05 K (I) (M) 105´C : Har du lyft och kollat andra sidan? samma sak här 05 k (i)
2 st : ADC PET ( tyvärr inget mer som jag kan se) : Har du lyft och kollat andra sidan? samma även här
2 st : A8C PET ( tyvärr inget mer som jag kan se) : Har du lyft och kollat andra sidan? och här
4 st: 50V 47uF : Står det inte 105 grad också? jo det gör det
1 st : 50V 22 uF : Står det inte 105 grad också? Jadå här med.

Men i princip kan du kolla på http://www.elfa.se och leta reda på motsvarande typer.
ok, jag förstår, men tyvärr är de andra ett mysterium då?

Om jag plockar bort alla, kan jag då kontrollera ifall de fungerar?, oavsett vilket värde de visar? eller kan de visa värde och ändå vara sönder
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Ska du kolla/mäta kondensatorer så bör du ha en riktig kapacitansmätare
Vanlig multimätare brukar ha den funktionen men är mycket otillförlitlig
Men jag kan tillägga också att det är ganska ovanligt med elektrolyt fel på nyare modeller
På senare tid. Kondningarna har blivit mycket bättre
Jag skulle tippa på någon överbelastning på primärsidan eller kortis i någon diod i nätdelen

OBS! du ska nog byta namn på din tråd om du ska ha specifik hjälp med TV-en.
Malawi

Re: Trasig TV, byta kondingar?

Inlägg av Malawi »

Visst kan du kolla kondingar väldigt grovt och enkelt (men bra!) med en vanlig multimeter. Lite olika metod beroende på om du har ett gammalt instrument typ AVO8 eller en modern Fluke-liknande multimeter.

Den viktiga skillnaden är att alla? digitalmultimetrar (DMM) har plusspänningen för ohmmätning på pluspolen medan äldre analoga instrument alltid? har MINUS på pluspolen vid ohmmätning. Kolla detta med ett annat instrument innan du börjar, annars blir det tokigt.

Mätningen går till så att du laddar upp kondingen med multimetern i OHM-läge ett par sekunder, den ger då ifrån sig en spänning som du laddar upp kondingen med, därefter lossar du mätsladdarna och ställer snabbt om mätaren till DC Volts och kopplar in kondingen igen och tittar på utslaget på (visar)instrumentet. I detta läge är en AVO8 ungefär 3250 gånger bättre än en Digitalmultimeter men det går med DMM också. Med lite vana ser man hur fort kondingen laddas ur och kan bedöma hur kondingen mår. Spänningen ska sjunka sakta från initialvärdet. Sjunker den på 1-2 sekunder är kondingen helkass. Testa gärna först med en ny referenskonding för att få en uppfattning om tiden.

/Malawi
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

DMM är totalt värdelöst, har själv en Fluke(modern) men lika värdelös för det.Den visar rätt
om kondningen är helt ny annars inte.
Jag har ett analogt instrument från 80 talet också men den lägger ut
polerna på samma sätt som DMM gör. så det stämmer inte det heller
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Malawi skrev:Visst kan du kolla kondingar väldigt grovt och enkelt (men bra!) med en vanlig multimeter. Lite olika metod beroende på om du har ett gammalt instrument typ AVO8 eller en modern Fluke-liknande multimeter.

Den viktiga skillnaden är att alla? digitalmultimetrar (DMM) har plusspänningen för ohmmätning på pluspolen medan äldre analoga instrument alltid? har MINUS på pluspolen vid ohmmätning. Kolla detta med ett annat instrument innan du börjar, annars blir det tokigt.

Mätningen går till så att du laddar upp kondingen med multimetern i OHM-läge ett par sekunder, den ger då ifrån sig en spänning som du laddar upp kondingen med, därefter lossar du mätsladdarna och ställer snabbt om mätaren till DC Volts och kopplar in kondingen igen och tittar på utslaget på (visar)instrumentet. I detta läge är en AVO8 ungefär 3250 gånger bättre än en Digitalmultimeter men det går med DMM också. Med lite vana ser man hur fort kondingen laddas ur och kan bedöma hur kondingen mår. Spänningen ska sjunka sakta från initialvärdet. Sjunker den på 1-2 sekunder är kondingen helkass. Testa gärna först med en ny referenskonding för att få en uppfattning om tiden.

/Malawi
Detta med DMM kontra analoga instrumen har vi ventilerat i en annan tråd nyligen
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jag skulle inte ge mig in och byta kondingarna på chans i en så pass modern
apparat! Som breflabb skricer, så är det inta alls vanligt med den typen av fel
på dom senare årsmodellerna, kolla kondingarna noga optiskt och syns det inget så
börja i första hand leta efter andra fel. Tyvärr så har det blivit vanligare med mjukvarufel,
som kan vara kniviga att fixa, men börja att mäta spänningar, kolla dioder och småsäkringar.
Skriv svar