Har planer på att fixa elektroniska växlar till en cykel. Tanken är att jag ska använda rc-servon, men har inte helt klart för mig hur jag ska styra dessa. Vet att det finns servo-testare, men till dom är det ofta ett vred som man styr servot med. Det jag vill ha är en plus-knapp (växla upp) och en minus-knapp för att växla ner.
Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta ?
Styra rc-servo med knappströmbrytare
- prototypen
Re: Styra rc-servo med knappströmbrytare
Och du har väl flera drev både fram och bak? Ligger växlarna sekventiellt dvs tex ligger 1-5 på lilla drevet fram och 6-10 på nästa framdrev?
En lösning är en uC som skickar ut analog signal till servotestaren eller en puls direkt till servot.
Protte
En lösning är en uC som skickar ut analog signal till servotestaren eller en puls direkt till servot.
Protte
Hej!
Jag har flera färdiga kort där jag enkelt kan ändra mjukvaran åt dig om du vill:
http://electronics.chroma.se/
Istället för att styra från datorn kan man löda in upp till 6 tryckknappar.
MVH: Mikael
Jag har flera färdiga kort där jag enkelt kan ändra mjukvaran åt dig om du vill:
http://electronics.chroma.se/
Istället för att styra från datorn kan man löda in upp till 6 tryckknappar.
Enklast är nog att använda en arduino för detta. Finns färdiga libbar för att styra servon, så löd dit två tryckknappar och skriv en enkel kodsnutt för arduinon.. 

Re: Styra rc-servo med knappströmbrytare (Löst)
Tack för input !
Har beställt arduino-kort, vilket blir en ny erfarenhet för mig. Om jag inte får till det på ett bra sätt så ska jag helt klart överväga ett färdigt kort adent !
Har beställt arduino-kort, vilket blir en ny erfarenhet för mig. Om jag inte får till det på ett bra sätt så ska jag helt klart överväga ett färdigt kort adent !

Bra
För övrigt är min kod open source, dock vanlig C och inte arduino, men annars bör det gå att få igång den utan större problem på en ATmega168 eller 328 (som är vanliga i arduinosar).